kexxtone

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: kexxtone

Berichtdoor poekske » vr apr 15, 2016 23:08

Kexxtone bevat stofje die ook groeibevorderend werkt zei een vet. Maar de toppers hier, hebben nooit een vette koe die droogmoet? (of zijn dat degene die je slacht ipv droogzet, zodat je nooit een vet afkalvende koe hebt?)
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor Sander » za apr 16, 2016 08:29

kalven gewoon af en lopen weer verder. vaak wel in overweging nemen of je zo'n koe weer drachtig moet maken :idea:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Petro Pelgrum » za apr 16, 2016 08:47

Wanneer is een koe vet? Bij welke conditie score denken jullie aan?

Hier zitten de koeien op gem. 4,25 conditiescore bij het droogzetten en gem. 2 weken na het afkalven zijn ze een 0,25 gezakt.
Af en toe nemen we een bloedmonster van een paar droge koeien om te checken of ze niet te veel of te weinig energie krijgen.

Maar af en toe hebben we ook wel een koe die op 4,75 of 5 zit en dan met afkalven geef ik deze dan een paar calcium bolussen en dat gaat goed.
Ik vind koeien die tweelingen hebben gehad veel moeilijker op gang te houden omdat deze al niet te ruim in conditie zijn en de pens is niet groot genoeg om voldoende energie op te nemen doordat die kalveren te veel ruimte in beslag hebben genomen.
Petro Pelgrum

Berichtdoor HoK » za apr 16, 2016 11:02

poekske schreef:Kexxtone bevat stofje die ook groeibevorderend werkt zei een vet. Maar de toppers hier, hebben nooit een vette koe die droogmoet? (of zijn dat degene die je slacht ipv droogzet, zodat je nooit een vet afkalvende koe hebt?)

Die beesten gaan hier eerder droog. Mijn ervaring daarmee is dat er minder problemen zijn. En ja; hier heeft er 1 koe een kexxtone bolus nominatie (volgend bedrijfsbezoek mag die erin geschoten worden). Ook hier wel koeien die eigenlijk te dik zijn.
HoK

Berichtdoor walmark » za apr 16, 2016 16:00

Zo'n kextone bolus is toch gewoon hetzelfde als een RumensinCRC bolus :?:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor walmark » za apr 16, 2016 16:02

Petro, jij hebt toch witkoppen, :?: dan draait alles een heel stukkie meer vanzelf (y) 8)
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Hookwood Holsteins » za apr 16, 2016 16:02

walmark schreef:Zo'n kextone bolus is toch gewoon hetzelfde als een RumensinCRC bolus :?:

Volgens mij wel.

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor lot » wo apr 20, 2016 13:38

Ik heb eens voorgaande berichtjes gelezen. Ook bij ons kwamen de bolussen er te vaak terug uit. Gevaarlijk, want die twee plastieke weerhaken zijn geen "staartjes" maar van hard materiaal. Ik las wat adviezen over hoe de koe beter te managen maar daarmee is het probleem op ons bedrijf niet opgelost. Wij voeren TMR in één groep. En ja, soms zijn er koeien die te vet de droogstand ingaan. Een goed droogstandsrantsoen is stap 1. Daarbij voeren we de speciale droogstandsbrok. Als de koeien kalven en opstarten zag je altijd dat de groep 0-120 dagen teveel inteerde en de gehaltes achterbleven. Nu hebben we de KetoProtect Box van Schippers. Elke dag krijgen álle verse koeien 175 ml Ketoprotect. Je kunt het volgen op je computer wie-wat-opneemt en je kunt ook kiezen hoeveel dagen elke individuele koe toegang blijft krijgen tot de box. Laatste melkschepping 5 koeien ketose. 2 Daarvan gingen niet naar de box omdat ze die nog niet kenden, 3 anderen namen wel op maar geven 50 kgm per dag. Het goede van Ketoprotect is dat die ook de lever beschermt. Onze koeien komen nu sneller en gezonder door een dipje en de gehaltes van de verse koeien zijn weer goed.
lot

Beroep: boerin

Berichtdoor Petro Pelgrum » wo apr 20, 2016 14:33

Wij voeren ook de melkkoeien in 1 groep en een apart droogstandsrantsoen zonder een apart droogstandsbrok of zo en ook geen automaat van schippers en de koeien doen het goed zonder ketose.
Op de melkcontrole formulier staat per koe hoe hoog het bhb gehalte is.

Ik heb ook een hele discussie met een verkoper van schippers gehad. :lol:
Petro Pelgrum

Berichtdoor HoK » wo apr 20, 2016 22:26

Petro Pelgrum schreef:Wij voeren ook de melkkoeien in 1 groep en een apart droogstandsrantsoen zonder een apart droogstandsbrok of zo en ook geen automaat van schippers en de koeien doen het goed zonder ketose.
Op de melkcontrole formulier staat per koe hoe hoog het bhb gehalte is.

Ik heb ook een hele discussie met een verkoper van schippers gehad. :lol:

Maar wat zijn de resultaten dan? Kun je merken dat sinds je CV doet minder ketosekoeien hebt?
HoK

Berichtdoor lot » do apr 21, 2016 00:22

@petro pelgrum, uh wat is bhb gehalte? Mate van Ketose? Hoeveel kgm geven je koeien en wat zijn de liters en gehaltes van de 0-60 en 60 - 120 dagen groepen. Hoeveel zakt het vetgehalte tussen die 2 groepen? Heb je geen ketosekoeien ? Als alles klopt vind ik dat wel heel knap en/of heb je een hele goeie voeradviseur. Een goed droogstandsrantsoen is wel crusiaal denk ik. Daar schortte het bij ons weleens aan (teveel kuil). Daarom werkt die droogstandsbrok toch erg goed. Goed afkalven en geen koeien meer die aan de nageboorte blijven staan. Voor hoeveel kgm wordt jouw koeienrantsoen berekend?? Wij zijn al 15 jaar aan het knoeien met rantsoenen en krijgen het maar heel moeilijk voor elkaar om álle koeien goed te voeren op één rantsoen.
lot

Berichtdoor lot » do apr 21, 2016 00:26

@HoK wat bedoel je met "sinds je CV doet" ?? Wat is CV ??
lot

Berichtdoor poekske » do apr 21, 2016 05:43

Tmr werkt goed als je een heel korte tkt hebt.
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do apr 21, 2016 05:49

bhb is betahydroxyboterzuur. Dit is een ketonlichaam wat vrij komt bij de afbraak van vet en wordt gebruikt als energiebron ipv glucose. De hoeveelheid bhb is dus een indicator voor energietekort/slepende melkziekte.

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do apr 21, 2016 06:07

poekske schreef:Tmr werkt goed als je een heel korte tkt hebt.

en/of een persistente veestapel
Hookwood Holsteins

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid