enquete Pyrogenium

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: enquete Pyrogenium

Berichtdoor Anita2304 » ma okt 12, 2015 14:30

In april 2015 heb ik het verslag Pyrogenium afgerond en ingeleverd op de CAH. Voor commentaar heb ik een kopie van het verslag naar Ecostyle gestuurd, nadat het verslag beoordeeld was. Ik wacht nog op hun reactie.
In de tussentijd meld ik over de verwerking van de gegevens:

Er zijn drie groepen gemaakt:
groep A--> gebruiken vaak Pyrogenium
groep B--> soms Pyrogenium
groep C--> geen Pyrogenium, uitsluitend antibiotica (controlegroep).

Zijn er verschillen tussen de groepen?

Resultaten na statistische berekeningen op basis van de gegevens uit de enquete zijn:
- er is geen verschil in het aantal mastitisgevallen tussen de groepen
- er is is wel verschil tussen groep A en groep C in het afvoeren van melkkoeien als gevolg van chronische mastitis :!: . Geen verschil tussen groep B en groep C
- er is geen verschil in celgetal tussen de groepen.
- er wel verschil in dierdagdosering (DDD) tussen groep A en groep C :!: . Geen verschil tussen B en C.

Blijkbaar zijn er koeien (of koppels) die goed reageren op Pyrogenium. De melkveehouders die Pyrogenium geregeld inzetten hebben er betere resultaten mee op het gebied van afvoer van koeien agv chronische mastitis en DDD vergeleken met melkveehouders die antibiotica inzetten.
Anita2304

Beroep: Studerend Dier- en Veehouderij CAH vierde jaar in deeltijd en Apothekersassistente.
Interesses: Veevoeding, Diergezondheid, Koetjes en Kalfjes, Mechelse herder, bioscoop,lezen

Berichtdoor john jakobs » ma okt 12, 2015 15:02

mooi dat we nog iets terug horen :?: :?:
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Henk » ma okt 12, 2015 15:40

Ja dat weten wij niet John of je dat mooi vindt 8)

Ik lees dat er verschillen zijn maar kan er niet uit opmaken wát de verschillen zijn.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Anita2304 » ma okt 12, 2015 16:02

Dankjewel Henk voor de opmerking.

De resultaten komen uit statistische berekeningen. Dat is allemaal niet zo ingewikkeld, maar ik wil jullie niet vermoeien met de theorie erachter.
Versimpeld:
Het gemiddelde percentage afvoer a.g.v. chronische mastitis in groep A is 1,3%, in groep B is het 4,4% en in groep C is het 2,8%.
Groep A heeft het laagste percentage en is lager dan groep B t.o.v. groep C.
Over dit verschil heb ik het in het vorige bericht. Het lagere percentage in groep A is geen toeval, maar het effect van Pyrogeniumgebruik. :yes:

Voor de Dierdagdosering geldt hetzelfde verhaal.
Dierdagdosering is groep A is gemiddeld 1,1. In groep B is het 2,3 en in groep C is het 2,7.
Anita2304

Beroep: Studerend Dier- en Veehouderij CAH vierde jaar in deeltijd en Apothekersassistente.
Interesses: Veevoeding, Diergezondheid, Koetjes en Kalfjes, Mechelse herder, bioscoop,lezen

Berichtdoor Flyinghollander » ma okt 12, 2015 16:41

Anita2304 schreef:Dankjewel Henk voor de opmerking.

De resultaten komen uit statistische berekeningen. Dat is allemaal niet zo ingewikkeld, maar ik wil jullie niet vermoeien met de theorie erachter.
Versimpeld:
Het gemiddelde percentage afvoer a.g.v. chronische mastitis in groep A is 1,3%, in groep B is het 4,4% en in groep C is het 2,8%.
Groep A heeft het laagste percentage en is lager dan groep B t.o.v. groep C.
Over dit verschil heb ik het in het vorige bericht. Het lagere percentage in groep A is geen toeval, maar het effect van Pyrogeniumgebruik. :yes:

Voor de Dierdagdosering geldt hetzelfde verhaal.
Dierdagdosering is groep A is gemiddeld 1,1. In groep B is het 2,3 en in groep C is het 2,7.

Effect Hoe weet je dat nu zeker. Wat zijn de gegevens voor gebruik van dit goedje. Hoe zeker is jou onderbouwing?
Flyinghollander

Berichtdoor wit » ma okt 12, 2015 21:42

dit verschil heb ik het in het vorige bericht. Het lagere percentage in groep A is geen toeval, maar het effect van Pyrogeniumgebruik. :yes:

Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat de pyrogeniumgebruikers gewoon wat meer geduld hebben met hun hoogcelgetalkoeien.
Mocht er eentje klinisch worden word dat onderdrukt met pyrogenium(denken ze iig) zonder wachttijd.
Traditionele AB gebruiker is zo'n koe die met enige regelmaat terugkomt gewoon wat eerder zat.

Vlgs mij is het geen effect van pyrogenium maar gewoon een verschil in mentaliteit van de betreffende boeren.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Anita2304 » do okt 15, 2015 13:11

Beste Flyinghollander,

Er is met enquetevragen een bedrijfsvergelijking gemaakt, omdat de omstandigheden per bedrijf gelijk zijn.
De gegevens zijn verwerkt in een statistische toets, de Mann-Whitney U-toets, een verschiltoets. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van hypotheses (veronderstellingen).
Het verschil tussen de groepen wordt beoordeeld en als uitkomst kan er wel of geen significantie worden aangetoond. Wel significantie wil zeggen dat het effect niet berust op toeval of toevallige gebeurtenissen of omstandigheden.

Er is uit de berekeningen significantie (geen toeval maar het effect van Pyrogeniumgebruik) gekomen op afvoer van koeien a.g.v. chronische mastitis en DDD uit het verschil tussen de groepen A en C.

Erg veel wetenschappelijke literatuur over Pyrogenium heb ik niet gevonden.
Anita2304

Berichtdoor Anita2304 » do okt 15, 2015 13:17

Beste Wit,

Die gedachtegang kan ik helemaal begrijpen. Daar heb ik zelf ook over nagedacht en ik zat in dezelfde denktrand.
Ik heb geprobeerd een verklaring te vinden voor de verschillen die niet op toeval berusten.

:arrow: Pyrogenium is een homeopathisch middel
Anita2304

Berichtdoor Flyinghollander » do okt 15, 2015 16:05

Anita2304 schreef:Beste Flyinghollander,

Er is met enquetevragen een bedrijfsvergelijking gemaakt, omdat de omstandigheden per bedrijf gelijk zijn.
De gegevens zijn verwerkt in een statistische toets, de Mann-Whitney U-toets, een verschiltoets. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van hypotheses (veronderstellingen).
Het verschil tussen de groepen wordt beoordeeld en als uitkomst kan er wel of geen significantie worden aangetoond. Wel significantie wil zeggen dat het effect niet berust op toeval of toevallige gebeurtenissen of omstandigheden.

Er is uit de berekeningen significantie (geen toeval maar het effect van Pyrogeniumgebruik) gekomen op afvoer van koeien a.g.v. chronische mastitis en DDD uit het verschil tussen de groepen A en C.

Erg veel wetenschappelijke literatuur over Pyrogenium heb ik niet gevonden.

W

Vaak gaan wetenschappers mis in de praktijk dus hoop hocus spocus om hun gelijk te halen
Flyinghollander

Berichtdoor Anita2304 » vr okt 16, 2015 11:26

Ik ben geen wetenschapper, ik weet niet of je dat bedoelde Flyinghollander? Ik begrijp wel je opmerking wel en ben het er deels mee eens.
Het gaat eigenlijk gewoon te ver om de statistiek uit te leggen. Wordt het te theoretisch.
Ik wil trouwens ook niet mijn gelijk halen.

Maar wel iets laten horen over mijn onderzoek, omdat er toch best veel mensen de moeite hebben genomen om de enquete in te vullen. (y)
Ik vind het interessant als er commentaar wordt gegeven of vragen worden gesteld. Daar wil ik graag op reageren.
Anita2304

Berichtdoor Flyinghollander » vr okt 16, 2015 16:21

(y) (y)
Flyinghollander

Berichtdoor Anita2304 » ma jun 20, 2016 15:14

Er is lang niet meer gereageerd door iemand.
In de tussentijd heb ik mijn verslag ingeleverd en ben ik naar het vierde jaar gegaan.

Homeopathie blijft me wel bezig houden.
Daarom wil ik verder reageren op onderstaande opmerking:

wit schreef:

Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat de pyrogeniumgebruikers gewoon wat meer geduld hebben met hun hoogcelgetalkoeien.
Mocht er eentje klinisch worden word dat onderdrukt met pyrogenium(denken ze iig) zonder wachttijd.
Traditionele AB gebruiker is zo'n koe die met enige regelmaat terugkomt gewoon wat eerder zat.

Vlgs mij is het geen effect van pyrogenium maar gewoon een verschil in mentaliteit van de betreffende boeren.

Ik had aangegeven dat Pyrogenium een homeopathisch middel (diergeneesmiddel) is. Er is verder bij niemand een lichtje gaan branden (q) (q)

Daarom zal ik aangeven wat mijn verklaring is:
Een homeopathisch geneesmiddel wordt voorgeschreven op het dier (kan ook mens) en op de ziekteverschijnselen.
Dat betekent dat koeien met mastitis een bij hun passend middel moeten krijgen. Het kan zijn dat Pyrogenium werkt, dan past het bij de koe en het ziektebeeld. Daarom zijn er melkveehouders die goede resultaten hebben met Pyrogenium, omdat de koe of de groep koeien 'compatible' is. Een homeopaat (soms dierenarts, soms therapeut) kan gerichter bepalen welk middel bij de koe past.

Deze werkwijze is anders dan de reguliere diergeneeskunde. Wij zijn gewend om elk dier dezelfde medicatie te verstrekken soms volgens een bepaald protocol.
Anita2304

Berichtdoor boer pieter » ma jun 20, 2016 16:28

als je hier een koe hebt met mastitus dan nemen we een monster om uit te vinden welk medicijn het best werkt ,daar word ook niet zomaar een medicijn genomen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor poekske » ma jun 20, 2016 20:55

Boer pieter wacht dus met behandelen tot ie de uitslag heeft van de rest?
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor wit » ma jun 20, 2016 21:26

Daarom zal ik aangeven wat mijn verklaring is:
Een homeopathisch geneesmiddel wordt voorgeschreven op het dier (kan ook mens) en op de ziekteverschijnselen.
Dat betekent dat koeien met mastitis een bij hun passend middel moeten krijgen. Het kan zijn dat Pyrogenium werkt, dan past het bij de koe en het ziektebeeld. Daarom zijn er melkveehouders die goede resultaten hebben met Pyrogenium, omdat de koe of de groep koeien 'compatible' is. Een homeopaat (soms dierenarts, soms therapeut) kan gerichter bepalen welk middel bij de koe past.

Vlgs mij word Pyrogenium het meest gebruikt door veehouders zonder het vooraf raadplegen van een homeopaat of het wel de juiste keuze is bij de verschijnselen.

Het kan zijn dat Pyrogenium werkt, dan past het bij de koe en het ziektebeeld.

:lol: Als de koe geneest is dat dankzij Pyrogenium,zoniet dan ligt het niet aan Pyrogenium.
Ik behandel koeien met mastitis vaak niet met AB :no: Ik sakker een paar keer en zeg dat ze als de donder vlug moeten genezen :yes: Werkt ook vaak heel goed (y) en als het niet werkt heb ik waarschijnlijk de verkeerde woorden gekozen :mrgreen:
wit

Beroep: Melkveehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid