enquete Pyrogenium

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: enquete Pyrogenium

Berichtdoor G.U. » di jun 21, 2016 08:47

(y) (y) :lol: goed uitmelken en mintzalf smeren dan los je al heel veel op
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Sander » di jun 21, 2016 09:54

welke zalf is volgens de VTF experts het beste dan?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » di jun 21, 2016 11:16

Dacht dat mintzalf mintzalf was. Merk maakt denk weinig uit.
Jaar of 20 geleden had je nog mintolie. In die concentratiesterkte hebben ze 'm nooit meer gemaakt helaas.

Mint werkt prima bij beginnende mastitis (y) maar is er stront aan de knikker meteen ingrijpen om erger te voorkomen.
Met dat strontweer van de laatste maanden, warm en nat, is risico op mastitis sowieso al groter, en mijn ervaring is dat het vaak ook meteen flink aan is.
In droge tijden hebben we zelden mastitis en zo ja is het vaak een mild iets wat je met mint weg krijgt (y)
Normale jaren vaak maar 2-3 koeien per jaar. Nu met dit kloteweer zit ik al aan de 5 (n) waarvan 1 coli koe op reis.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor M H » di jun 21, 2016 13:01

Ben ook wel fan van mintzalf. Gebruik het hier ook. Vorige week nog. Koe kreeg hard kwartier, uitgetrokken, mint erop. Nog een keer bij afstallen. Volgende ochtend alweer stukken beter.

Denk dat minuut of 10 koud water spuiten ook prima helpt, alleen gun je er dan niet de tijd voor. Koe laatst kreeg knap dik achterpoot. Iedere melkbeurt de spuit erop. Minimaal 3 minuten, met paar dagen weer dun.

Nu koe met dik voorpoot, dan kan dat niet :evil:
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor Henk » di jun 21, 2016 14:17

Ik deel je mening mh (y) maar ik zie nog niet gauw iemand ca. 5 minuten op zn dooie akkertje een poot koud spuiten :no: want zwat alle vtf-ers melken minstens 100 koeien per uur p.p. dus dan past 5 minuten de melkerij stop zetten niet zo :no:
Mss in de separatieruimte een statief maken waar je de waterslang in kunt hangen en op de poot gericht staat of zo.
Trouwens gaak uitgebreid aant wateren in de melkstal beginnen ze te schijten (n)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » di jun 21, 2016 17:45

gewoon ff drieweg gardena koppeling met stukje slang. ff gaatjes in boren en om poot hangen. beetje druk op slang zetten en het sproeit mooi op de poot in het rond. ff gaan eten en na eten der af halen.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor M H » di jun 21, 2016 21:03

Henk schreef:Ik deel je mening mh (y) maar ik zie nog niet gauw iemand ca. 5 minuten op zn dooie akkertje een poot koud spuiten :no: want zwat alle vtf-ers melken minstens 100 koeien per uur p.p. dus dan past 5 minuten de melkerij stop zetten niet zo :no:
Mss in de separatieruimte een statief maken waar je de waterslang in kunt hangen en op de poot gericht staat of zo.
Trouwens gaak uitgebreid aant wateren in de melkstal beginnen ze te schijten (n)

Is idd zo, heb het nooit opgenomen, maar werkte gewoon goed. Dus misschien is tweemaal daags een minuut ook al erg nuttig. Koe begon niet te schijten, de rest ook niet. Ik had zelfs het idee dat koetje het wel fijn vond.

Want dan ben je er snel klaar mee. Maar ab voor zoiets pakken, is ook niet altijd handig en zonder risico. In wavhtruimte. Hebben ze vaak teveel ruimte en blijven ze maar drentelen.
M H

Beroep: veehouder

Vorige

Keer terug naar Koe en gezondheid