ziekte insleep

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

ziekte insleep

Berichtdoor boer pieter » di feb 17, 2015 20:50

ik ben wel eens benieuwt wat jullie doen om ziekte insleep te beperken .was gister met wat collega,s op bedrijfs bezoek en daar moesten we van die plastic hoesjes om de schoenen , (n) na een uurtje slenteren waren bij de meesten hoesjes wel door ,zelf doe ik er niet zo veel aan ,we hebben het wel eens een tijdje een bak bij de deur gehad maar 9 van de 10 loopt er omheen ,de meeste mensen lopen eerst de stal in en als je er niet bent lopen ze naar het huis ,heb ook wel eens een bordje met mijn nummer op de muur gehad maar dan lopen ze nog eerst de stal in ,hoever moeten we gaan
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Re: ziekte insleep

Berichtdoor jvt » di feb 17, 2015 20:58

boer pieter schreef:ik ben wel eens benieuwt wat jullie doen om ziekte insleep te beperken .was gister met wat collega,s op bedrijfs bezoek en daar moesten we van die plastic hoesjes om de schoenen , (n) na een uurtje slenteren waren bij de meesten hoesjes wel door ,zelf doe ik er niet zo veel aan ,we hebben het wel eens een tijdje een bak bij de deur gehad maar 9 van de 10 loopt er omheen ,de meeste mensen lopen eerst de stal in en als je er niet bent lopen ze naar het huis ,heb ook wel eens een bordje met mijn nummer op de muur gehad maar dan lopen ze nog eerst de stal in ,hoever moeten we gaan

In nl bedrijfskleding als je tussen de koeien kwam, op de voergang gewoon met schoeisel. Hier probeer ik ze te heropvoeden, maar veearts hier loopt als ie de kans krijgt met strontstofjas, bloed op de brilleglazen en bij wijze van spreke een nageboorte over de schouder hangent zo de stal in. Trekt nu bedrijfskleding aan, maar het is nog met zuchten. ALs de veearts zo werkt, weet je wel hoe de gemiddelde loonwerker het erf op komt rijden en de gemiddelde veewagen hier is gevuld met een halve meter stront. Vaste veehandelaar weet intussen dat ie met een schone kar het erf op moet, maar toch maar een aparte plaats gemaakt waar koeien geladen worden voor transport. Buurlui die de veewagen lenen weten ook dat ie brandschoon terug moet komen.
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Henk » di feb 17, 2015 21:22

jvt schreef: veearts hier loopt als ie de kans krijgt met strontstofjas, bloed op de brilleglazen en bij wijze van spreke een nageboorte over de schouder hangent zo de stal in.

:shock: :shock: :lol: :lol:

Tis eik standaard dat de KI en veearts bedrijfskleding en laarzen aan doen. Verder geloof ik niet dat we iets speciaals doen.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » di feb 17, 2015 21:48

waarom de duim naar beneden voor plastic schoentjes? :? je moet die doorzichtige hebben. niet de blauwe.

verder mensen die overal komen, zoals voeradviseur, veekopers etc niet met eigen schoenen de stal in. collega's in bedrijfskleding ook nie.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » di feb 17, 2015 22:15

ik ben het wel met jou eens sander maar hier komt nog al eens een buurman enz aan waaien en als ik dan in de stal bezig ben dan lopen ze zo de stal in ,dan vind ik het moeilijk om daar dan wat van te zeggen ,
boer pieter

Berichtdoor hulsteins » di feb 17, 2015 23:11

dan moet je heel serieus vertellen dat je 't niet erg vindt dat ze in hun overall overal rond banjeren ,
maar dat je er niet voor in staat dat ze geen beroerdigheid uit jouw stal vandaan mee naar huis nemen,
want je sta er niet voor in wat er bij jou allemaal wel niet huist :wink:

daar mooi over laten nadenken :yes:
alive and kicking
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor G.U. » wo feb 18, 2015 00:25

hulsteins schreef:dan moet je heel serieus vertellen dat je 't niet erg vindt dat ze in hun overall overal rond banjeren ,
maar dat je er niet voor in staat dat ze geen beroerdigheid uit jouw stal vandaan mee naar huis nemen,

(y) als ik maten of andere boeren bezoek dan altijd andere schoenen aan en overal uit
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » wo feb 18, 2015 14:15

G.U. schreef:
hulsteins schreef:dan moet je heel serieus vertellen dat je 't niet erg vindt dat ze in hun overall overal rond banjeren ,

(y) als ik maten of andere boeren bezoek dan altijd andere schoenen aan en overal uit

Moet je niet langs wat fietsroutes wonen... Zogauw het mooi weer wordt en half Nederland de fiets pakt, hebben we geregeld 'spontane' bezoekjes van voorbijfietserlingen. Al dan niet door de stallen fietsend...
Scheelt dat er weinig mensen fietsen in een strontoverall en op thermoboots :wink: maar dan nog...

De mens is brutaal tegenwoordig....
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor hulsteins » wo feb 18, 2015 14:53

bordje aan de dam en aan de stalgevel :

"bezoekers : leptispirose en q-koorts voor eigen risico"

dan gaan de meesten toch 180°
alive and kicking
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Koets » wo feb 18, 2015 21:06

hulsteins schreef:bordje aan de dam en aan de stalgevel :

"bezoekers : leptispirose en q-koorts voor eigen risico"

dan gaan de meesten toch 180°

(y) (y) :lol: :lol:

WBT veearts, uiteraard met bedrijfskleding en wak zeker zo belangrijk vind is het werken van jong naar oud. Als er kalveren onthoornd moeten worden bijvoorbeeld hebben ze de neiging wel es om eerst te verdoven, dan een koe te bekijken (mits nodig) en dan terug naar de kalveren. Gaat dus echt niet gebeuren :oops: :no:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Sander » wo feb 18, 2015 21:13

Henk schreef:
Moet je niet langs wat fietsroutes wonen... Zogauw het mooi weer wordt en half Nederland de fiets pakt, hebben we geregeld 'spontane' bezoekjes van voorbijfietserlingen. Al dan niet door de stallen fietsend...
Scheelt dat er weinig mensen fietsen in een strontoverall en op thermoboots :wink: maar dan nog...

yep hier ook vaak. met name als er een dikke bui aan komt. en afgelopen jaar ook met fiets vierdaagse. elek deur dicht. krijgen ze hem ook nie open 8)
Sander

Berichtdoor king » wo feb 18, 2015 22:59

Henk schreef:Moet je niet langs wat fietsroutes wonen... Zogauw het mooi weer wordt en half Nederland de fiets pakt, hebben we geregeld 'spontane' bezoekjes van voorbijfietserlingen. Al dan niet door de stallen fietsend...

gelukkig zijn ze hier niet zo brutaal, of het oogt gewoon veel minder uitnodigend :roll: :mrgreen:
want hier rijden met wat knapper weer ook bosjes fietsers langs(zitten vlak bij de stad)
Koets schreef:
WBT veearts, uiteraard met bedrijfskleding en wak zeker zo belangrijk vind is het werken van jong naar oud. Als er kalveren onthoornd moeten worden bijvoorbeeld hebben ze de neiging wel es om eerst te verdoven, dan een koe te bekijken (mits nodig) en dan terug naar de kalveren. Gaat dus echt niet gebeuren :oops: :no:

Zijn wij blijkbaar toch wel weer errug makkelijk :oops: , kijken we dus totaal niet naar :roll:
En verder met bezoek ook niet, alleen met volk wat toevallig nog eens tussen de koeien loopt(om welke reden dan ook), die trekken dan nog (bedrijfs) laarzen aan.
Ondanks dat evengoed allerhoogste gezondheidsstatus (y) , vrij van alle (onderzochte) ziektes
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor boer pieter » wo feb 18, 2015 23:20

ik ook maar wil dat ook zo houden :yes:
boer pieter

Berichtdoor hannibal » do feb 19, 2015 00:16

Hier ook bedrijfskleding, vooral voor de dierenarts, want die komt bij alle zieke koeien :!:
Maar heb een keer gehad, dat een dag na het onthooren bij de kalfjes, alle kalfjes aan de schijterij waren, incl de niet onthoorende oudere (2-3 mnd).

Dus je kunt je afvragen hoeveel helpt die bedrijfskleding zonder te douchen :?:
Btw BVD kan ook overgedragen worden door de mens :shock: , na recentelijk onderzoek :idea:
A ship is safe in the harbor, but that's not what it's build for.
hannibal

Beroep: financier van nutteloze instellingen en compressor expert
Interesses: koeien,mechanisatie, melkrobots.

Berichtdoor Sander » do feb 19, 2015 00:26

hannibal schreef:Maar heb een keer gehad, dat een dag na het onthooren bij de kalfjes, alle kalfjes aan de schijterij waren, incl de niet onthoorende oudere (2-3 mnd).

wat wil je hier nu suggereren?
Sander

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid