ziekte insleep

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: ziekte insleep

Berichtdoor hannibal » do feb 19, 2015 00:37

Sander schreef:
hannibal schreef:Maar heb een keer gehad, dat een dag na het onthooren bij de kalfjes, alle kalfjes aan de schijterij waren, incl de niet onthoorende oudere (2-3 mnd).

wat wil je hier nu suggereren?

Nou dat de vet een virusje ofzo bij hem had, en mooi meegenomen heeft naar de kalfjes.... 10 kalfjes tegelijk aan de schijterij, in verschillende groepshokken, vlak na het onthooren is wel heel erg toeval bij mij....
A ship is safe in the harbor, but that's not what it's build for.
hannibal

Beroep: financier van nutteloze instellingen en compressor expert
Interesses: koeien,mechanisatie, melkrobots.

Berichtdoor Corjan » do feb 19, 2015 02:10

Mensen hier zijn makkelijk heeeeel makkelijk. Eerst intereseerde mij het niezzo omdat we toch vee overal vandaan sleepte. Maar vooral bij kalveren toch wel wat ellende gehad. En nu we al een jaar of 4 nix meer gekocht hebben lijkt alles wel een stuk makkelijker te gaan. Kalfies onhoornen we tegen woordig zelf weer. Alleen voor de kalveren ben ik het bangste.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Koets » vr feb 20, 2015 08:35

Leuk zijn trouwens ook de open dagen die door RFC worden georganiseerd, kinderen/burgers die op de fiets van farm naar farm gaan en overal de handen in een hoofd van een kalf steken hebben al veel leed veroorzaakt :idea:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor boer pieter » vr feb 20, 2015 10:49

de mensen worden inderdaad toch weer wat bang we zouden volgende week een tripje maken naar himmerland ,maar gaat niet door er schijnt daar weer een uitbraak van mycoplasma te zijn ,jammer leek ons wel een mooi tripje ,maar zo zie je maar weer dat we er toch eens wat meer aan moeten doen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor jan.nl » vr feb 20, 2015 11:42

Koets schreef:Leuk zijn trouwens ook de open dagen die door RFC worden georganiseerd, kinderen/burgers die op de fiets van farm naar farm gaan en overal de handen in een hoofd van een kalf steken hebben al veel leed veroorzaakt :idea:

Denk dat kalverkoopman meer ziektes van bedrijf naar bedrijf versleept als paar burgers :idea:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Sander » vr feb 20, 2015 13:04

Koets schreef: overal de handen in een hoofd van een kalf steken

:shock:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor wit » vr feb 20, 2015 13:27

jan.nl schreef:
Koets schreef:Leuk zijn trouwens ook de open dagen die door RFC worden georganiseerd, kinderen/burgers die op de fiets van farm naar farm gaan en overal de handen in een hoofd van een kalf steken hebben al veel leed veroorzaakt :idea:

Denk dat kalverkoopman meer ziektes van bedrijf naar bedrijf versleept als paar burgers :idea:

:yes: Burgers bezoeken meestal maar één open dag in de buurt en gaan niet van bedrijf naar bedrijf.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Deense boerin » vr feb 20, 2015 18:06

boer pieter schreef:de mensen worden inderdaad toch weer wat bang we zouden volgende week een tripje maken naar himmerland ,maar gaat niet door er schijnt daar weer een uitbraak van mycoplasma te zijn ,jammer leek ons wel een mooi tripje ,maar zo zie je maar weer dat we er toch eens wat meer aan moeten doen

Volgens de dierenarts hier in de omgeving idd weer meer mycoplasma (wij zitten in Himmerland) (n)

Hier staat een hele rij laarzen klaar. Moet al gek zijn als er niets bij zit wat niet past. Dierenarts, KI, veevertegenwoordiger en spermaman wisselen uit zichzelf al laarzen (KI ook overall, dierenarts wisselt per bedrijf van jas). Bezoek wisselt ook vaak naar laarzen. Hebben ook blauwe overtrek klaar liggen.

Hier ook allerhoogste gezondheidsstatus (laatste PCR-uitslagen was alles 40 = beste). Dat willen we graag zo houden.
Deense boerin

Beroep: melkveehoudster
Interesses: alles

Berichtdoor Arno » za feb 21, 2015 03:50

Als ik dit allemaal lees is het een wonder dat hier nog beesten over zijn ,aan de andere kant hebben we trouwens geen mensen die echt tussen de koeien komen ,geen veearts ,inseminator ,bedrijfsinspectie of monsternemer.
Maar als er iemand langskomt hoeven ze geen bedrijfskleding aan en ze mogen van mij rustig door de stal koetelen of bij de kallefies kijken ,stierenophaalsnuiter komt een paar x per week en die laad ze zelf op uit de kalverstal ,doen we eerlijk gezegd nie erg moeilijk over :oops: .
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor john verhaar » za feb 21, 2015 04:05

Hier het zelfde,maar ik durfde het eigenlijk niet te zeggen :oops:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor boer pieter » za feb 21, 2015 11:00

jullie mogen voor veel dingen enten en wij niet (y) hier moet een dier eerst ziek zijn voor je er wat aan mag doen (n) hoe zit het met de regels voor ab in usa is dat een beetje soepel of zijn daat ook regels
boer pieter

Berichtdoor john verhaar » za feb 21, 2015 14:31

De regels zijn heel streng als het komt op wachttijd melk word al getest voor het geladen word en weer voor het gelost word enz. Maar voor gebruik niet veel bij mijn weten
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Deense boerin » ma feb 23, 2015 10:55

Welke bedrijven zouden jullie bezoeken Pieter? Sprak net de dierenarts, maar er is geen sprake van een uitbraak. Er zijn wel wat gevallen, maar niet meer dan anders.
Deense boerin

Beroep: melkveehoudster
Interesses: alles

Berichtdoor boer pieter » ma feb 23, 2015 13:04

weet ik niet zit niet meer in het bestuur, maar ik meende een christesen met 500 koeien, maar we gaan nu naar oosterhof geloof ik hebben 1000 koeien wel veel van gehoort maar nog nooit geweest, jullie zitten bij nibe of niet
boer pieter

Berichtdoor Mark P » za feb 28, 2015 14:33

Koets schreef:
hulsteins schreef:bordje aan de dam en aan de stalgevel :

"bezoekers : leptispirose en q-koorts voor eigen risico"

dan gaan de meesten toch 180°

(y) (y) :lol: :lol:

WBT veearts, uiteraard met bedrijfskleding en wak zeker zo belangrijk vind is het werken van jong naar oud. Als er kalveren onthoornd moeten worden bijvoorbeeld hebben ze de neiging wel es om eerst te verdoven, dan een koe te bekijken (mits nodig) en dan terug naar de kalveren. Gaat dus echt niet gebeuren :oops: :no:

En je doet zelf ook bij de kalveren andere kleding en schoeisel aan als bij de koeien, of hoe moet ik dat zien?
Mark P

Interesses: Melkvee, muziek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid