melkziekte

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: melkziekte

Berichtdoor Arno » ma apr 20, 2015 00:09

Sander schreef:arno: beter scheef dan spieren klemzetten met zo'n heupklem. toch?

Is ind zo sander ,maar was gewoonweg veel teveel gedoe om die koe erin te krijgen ,wat ook opviel is dat ze weinig moeite deden om zelf te gaan staan als we die sling gebruikten ,ze hingen erin als een zoutzak zeg maar :|
Maar voordat henk weer helemaal overstuur raakt en 3 maanden lang volhoud dat iedereen al zn koeien moet optillen :wink: ,gelukkig komt het niet zo heel vaak voor dus toch maar weer terug naar de heupklem ,als we die gebruiken leggen we wel een band onder de buik door die aan dezelfde lepels van de palletfork hangt wat de koe ook aande voorkant ondersteunt ,alleen optillen met klem heb ik altijd een hekel aal gehad (n)
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Sander » ma apr 20, 2015 00:23

oh ik denk altijd dat ze zich als een zoutzak laten hangen door die klem. maar dat is dus niet zo. verder doen wij het op dezelfde manier.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor M H » ma apr 20, 2015 06:52

Pieter. Hier ook zo'n gevalletje gehad, koe had geen melkziekte, maar was te vlot mét kalven, dus in de ligbox gekalft. Kalf was er al, maar koe kon niet in de benen, koe richting strohok geploeterd ( dat is hier het lastigste gedeelte met zo''n koe) en toen twee keer daags met heupklem omhoog getakeld. 1 poot hing er als verlamd bij. Maar na drie dagen toch gaan staan op het poot, en na goed een week stond ze zelf. Totaal denk 10 dagen in het strohhok gehad, maar nu alweer een maandje door de melkput, en beestje geeft best aardig, ondanks dat ze een flink jasje uitgedaan had. Ik ben ook geen voorstander van een heupklem, maar zou niet weten hoe het anders moet, en helaas heb ik er elk jaar wel 2 of 3. Hoewel dit wel een heel taai gevalletje was. Meestal is 1a 2 keer tillen genoeg, als ze maar willen vreten en zuipen. Op deze manier krijgen wij ze er bijna altijd wel doorheen.
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor h. groothuis » ma apr 20, 2015 09:07

hier ook zo*n gevalletje opt moment int stro liggen :roll: al paar dagen op stro voor het kalven want ging niet meer liggen in de boxen, zaterdagmorgen voor kalven al een keer in de benen gezet met de heupklem als ze stond liep ze doodnormaal zaterdagmiddag heeft de veearts 2 giga stierkalveren een rooie en een zwarte afgehaald beide dood :cry: en nu steeds koetje takelen dan vreet ze (y) en drinkt ze (y) maar als ze een keer weer ligt (n) niet meer in de benen....denk straks maar weer door de robot en in weitje naast de stal...eigenlijk alleen maar werk van :roll:
h. groothuis

Beroep: veeh/akkb

Berichtdoor wit » ma apr 20, 2015 10:18

Hier ook zo'n geval afgelopen week
Oude koe met dood kalf,voor het kalven al aan de ca infusen en na het kalven toch niet bij machte om zelf omhoog te komen.
2 x daags met de heupklem meehelpen en dan liep ze goed en kon ze door de melkstal.
5 dagen zo gedaan en vanmorgen kon ze weer zelf opstaan ,al ging het nog wel met moeite.
Dus voorlopig nog maar even in het strohok.
Als een koe net wat hulp nodig heeft om in de benen te komen en ze werkt een beetje mee dan gaat dat prima met een heupklem.
Maar een koe die niet kan staan tegen beter weten in een aantal keer per dag optillen met de heupklem is natuurlijk (n)
wit

Berichtdoor Het Honderd » ma apr 20, 2015 13:08

wit schreef:Hier ook zo'n geval afgelopen week
Oude koe met dood kalf,voor het kalven al aan de ca infusen en na het kalven toch niet bij machte om zelf omhoog te komen.
2 x daags met de heupklem meehelpen en dan liep ze goed en kon ze door de melkstal.
5 dagen zo gedaan en vanmorgen kon ze weer zelf opstaan ,al ging het nog wel met moeite.
Dus voorlopig nog maar even in het strohok.
Als een koe net wat hulp nodig heeft om in de benen te komen en ze werkt een beetje mee dan gaat dat prima met een heupklem.
Maar een koe die niet kan staan tegen beter weten in een aantal keer per dag optillen met de heupklem is natuurlijk (n)

Hier meest na 2 ca mg infusen een fosfor pil :!: als de koe niks wil. zie ook http://www.boerenwinkel.nl/nl/product/6 ... sfor-bolus. Geen reclame, maar bij een bex fosfaat voordeel van <15% is het handig om deze op de plank te hebben liggen is hier de ervaring.
Het Honderd

Berichtdoor Henk » ma apr 20, 2015 20:24

Laatste keer dak de heupklem gebruikt heb was vorig jaar fubruari. Beesjes stonden vast in het voerhek omdat er enkelen verzet moezze worden. Kwame we terug van eten was er 'n vaarsje aant voerhek gaan liggen en kon niet zelfstandig opstaan. Beesje was wss besprongen door een dikke tochtige witkop die zichzelf los kan maken. Effe kontje liften en ut was weer voor de bakker (y) Ben verder totaal geen fan van het ding :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor h. groothuis » ma apr 20, 2015 23:39

Henk schreef:Laatste keer dak de heupklem gebruikt heb was vorig jaar fubruari. Beesjes stonden vast in het voerhek omdat er enkelen verzet moezze worden. Kwame we terug van eten was er 'n vaarsje aant voerhek gaan liggen en kon niet zelfstandig opstaan. Beesje was wss besprongen door een dikke tochtige witkop die zichzelf los kan maken. Effe kontje liften en ut was weer voor de bakker (y) Ben verder totaal geen fan van het ding :no:

gebruik hem nogal snel :oops:

icm met m'n shoveltje heb ik toch nogal eens een koetje uit de boxen getrokken oid, is een behoud van m'n Eigen lichaam/rug...
h. groothuis

Beroep: veeh/akkb

Berichtdoor van wijk » ma apr 20, 2015 23:55

Hier ook regelmatig gebruikt, ook wel om koeien uit de sloot te halen :oops:
Maar als t ff kan wel met een dik touw om borst en/of nek erbij.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor boer pieter » di apr 21, 2015 09:21

koe ligt aan de weg (n)
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Petro Pelgrum » di apr 21, 2015 09:44

Ik was ook altijd snel met een beugel ophijsen maar daar ben ik van afgestapt.
Als koe warm is en goed vreet en herkauwt gewoon afwachten en in de gaten houden dat ze regelmatig op een andere kant ligt.
Pobeert ze wel te staan?
Dat de koe overkoot is kan een paar dagen duren maar zo op het ene en ander moment kan dat weg zijn.
Petro Pelgrum

Berichtdoor boer pieter » di apr 21, 2015 11:06

had ik ook op gehoopt maar het werd steeds erger (n) heupklem heb ik niet maar denk ook niet dat dat had geholpen ze heeft vannacht geprobeert op te staan denk ik lag vanmorgen op de nek
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Kees99 » di apr 21, 2015 11:16

Terug kijkend: Pieter wat heb je er allemaal ingestopt wat niet heeft geholpen. maw het probleem komt weg voor het afkalven?
Kees99

Berichtdoor Henk » di apr 21, 2015 11:34

Petro Pelgrum schreef:Ik was ook altijd snel met een beugel ophijsen maar daar ben ik van afgestapt.
Als koe warm is en goed vreet en herkauwt gewoon afwachten en in de gaten houden dat ze regelmatig op een andere kant ligt.
Pobeert ze wel te staan?
Dat de koe overkoot is kan een paar dagen duren maar zo op het ene en ander moment kan dat weg zijn.

Paar jaar geleden al es gemeld. hadden toen ook een koe die wss ongelukkig besprongen was door een tochtige koe. Hierdoor kon ze zich een half metertje omhoog drukken maar niet doorzetten. Voordeel dat ze verschillende keren per dag probeerde te staan was dat ze zodoende geregeld van ligkant verwisselde (y)
Verder alleen dagelijks voer dr voor en water, verder niks mee gedaan.
Ik meen na 10-14 dagen, khad toen net bij de koffie gezegd dat we het koetje maar beter konden laten inslapen, stond koetje overeind :yes: Heel langzaam stapje voor stapje richting sep. box gestuurd alwaar ze helemaal op knapte (y)
Melk zat er tuuk niet meer onder maar later is ze als een aardige slachtkoe weggegaan (y)

Soms valt het mee (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arno » di apr 21, 2015 14:38

Yup ,we vonden het toen al een wat moeilijk te geloven verhaal en dat issut nog steeds :? 8)
Koe ging waarskijnlijk affentoe ff overend als je er nie was :wink: :idea: ,zelf s een week of 2 plat gelegen voor rug issues en dan kom je nie zomaar ff overend ,zal bij een koe zeker nie makkelijker gaan :no: :idea:
Arno

Beroep: koeienmelker

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid