melkziekte

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: melkziekte

Berichtdoor boer pieter » di apr 21, 2015 15:27

Afbeelding
paar dagen voor het kalven
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Dolph » di apr 21, 2015 16:13

Laatste koe met melkziekte kan ik me niet meer herinneren gelukkig. (y) Maand of drie geleden ofzo.
Hier bij koeien die niet willen staan altijd de heupklem erbij en in ieder geval één keer per dag overeind.
Sinds ik weer mineralen ben gaan voeren aan m'n melkkoeien heb ik zelden een melkziekte geval. De drogen
krijgen stro met brok. In de brok zit genoeg zodat ik de drogen verder niks extra mineralen geef.
Dolph

Beroep: Melkveehouder
Interesses: ja

Berichtdoor Henk » di apr 21, 2015 17:33

Dolph schreef:Laatste koe met melkziekte kan ik me niet meer herinneren gelukkig. (y) Maand of drie geleden ofzo.

:shock: :lol: maakt 'n grapje zeker :yes: :lol:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor arnoud » di apr 21, 2015 21:24

@ Dolph das meer zo n spreuk van Henk
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor Dolph » di apr 21, 2015 21:30

Henk schreef:
Dolph schreef:Laatste koe met melkziekte kan ik me niet meer herinneren gelukkig. (y) Maand of drie geleden ofzo.

Was niet als grapje bedoelt, je bent wel de enigste die het grappig lijkt te vinden. Dat zegt mij al genoeg. En oh ja Henk dat verhaal van dat jij al jaren geen melkziekte meer heb gehad zit er alweer bijna aan te komen, bespaar me dat alsjeblieft. Maar wel respect dat je dat lukt. (y)

Als ik op 160 melkkoeien een paar keer per jaar een infuusje moet aansluiten en de laatste paar maanden geen melkziekte heb gehad vind ik persoonlijk (y), dat jij daar om lacht moet je lekker zelf weten. Ik weet in ieder geval wel dat er nog genoeg veehouders zijn die wekelijks met infuus in de weer lopen en die maar denken dat het erbij hoort. Is hier niet het geval! :!:
Dolph

Beroep: Melkveehouder
Interesses: ja

Berichtdoor maistro » wo apr 22, 2015 08:41

boer pieter schreef:Afbeelding

sterke koe (y)
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Flyinghollander » wo apr 22, 2015 08:49

maistro schreef:

sterke koe (y)
:idea:

boer pieter schreef: koe ligt aan de weg (n)
Flyinghollander

Berichtdoor Henk » wo apr 22, 2015 08:56

Dolph schreef:
Henk schreef:

Was niet als grapje bedoelt, je bent wel de enigste die het grappig lijkt te vinden. Dat zegt mij al genoeg. En oh ja Henk dat verhaal van dat jij al jaren geen melkziekte meer heb gehad zit er alweer bijna aan te komen, bespaar me dat alsjeblieft. Maar wel respect dat je dat lukt. (y)

Als ik op 160 melkkoeien een paar keer per jaar een infuusje moet aansluiten en de laatste paar maanden geen melkziekte heb gehad vind ik persoonlijk (y), dat jij daar om lacht moet je lekker zelf weten. Ik weet in ieder geval wel dat er nog genoeg veehouders zijn die wekelijks met infuus in de weer lopen en die maar denken dat het erbij hoort. Is hier niet het geval! :!:

Nah moest lachen om je korte geheugen :mrgreen: :wink: en ook bij ons komt kalfziekte voor :oops: maar mn geheugen is nog scherp zat om te weten dat da oktober 2013 was... :wink:

Henk

Berichtdoor G.U. » wo apr 22, 2015 09:10

Nachtmerries van gehad na de tijd?? :mrgreen: :wink: ik kan me de laatste ook prima herineren, was in november maar wat er twee jaar terug allemaal gebeurt is heeft mn kop al lang weer verlaten :oops:
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » wo apr 22, 2015 12:49

Nachtmerries niet :wink: maar dingen die mis gaan onthoud ik doorgaans goed, met de bedoeling er iets van proberen te leren om het de volgende keer voor te zijn. Natuurlijk zijn de positieve dingen zoals kg melk per koe, 150 koeien per uur melken en hoge puntjes bij de koetjes vooral de zaken waar de meesten graag aan refereren :wink: maar verder kan je dr weinig mee :no:
Vergeleken met enkele jaren terug vind ik mn droge koeien veel actiever. Voorheen deed ik heel mapman-eigen kali-arm voeren dus stro, mais en een eiwitbron. Theoretisch zal het best allemaal waar zijn maar sinds ik vooral (kuil)gras voer aan de droge koeien vind ik ze veel alerter :yes: Of dat te maken heeft met de afname van kali in de bodem weet ik niet.
Wel hadden de droge koeien vroeger meer conditie dan tegenwoordig. Mss dat de mais toch harder aantikte dan werd gedacht...

Henk

Berichtdoor Arno » wo apr 22, 2015 14:55

Tis altijd opvallend dat degene die het minst bijhouden altijd de beste resultaten hebben :yes: 8)
Dat 'geheugen' van melkveehouders kun je in het algemeen je ... mee afvegen :wink:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor G.U. » wo apr 22, 2015 15:44

Staat hier keurig op de ziekte- vruchtbaarheidskaart.. dan onthou je zulke dingen ook veel beter :wink:
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » wo apr 22, 2015 20:53

Of in je managementprogramma :yes:

Henk

Berichtdoor Kees99 » do apr 23, 2015 09:56

Het lijkt er op dat de koe teveel vocht vast hield. Door teveel suiker?
Kees99

Berichtdoor Nix » do apr 23, 2015 10:26

1.4% melkziekte. Beetje mk rantsoen (gras met pulp en gerst) en onbeperkt 15 juni hooi.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid