drinkwaterzuivering middels elekrolyse

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

drinkwaterzuivering middels elekrolyse

Berichtdoor boer jos » wo jun 24, 2015 21:01

ik ben melkveehouder en wil mijn drinkwater verbeteren. Naar aanleiding van een drinkwater analyse rapport blijkt dat wij over goed bronwater beschikken maar doordat de leidingen vol algen en bacterien zitten de koeien "vervuild" water drinken.
Daarom overweeg om een drinwaterzuivernigssysteem aan te schaffen. Dit apparaat werkt middels elektrolyse. Er wat een beetje zout toegevoegd en geactiveerd, dit dood alle bacterien en algen in de leidingen en is ongevaarlijk voor de koeien. Sterker nog de koeien zouden het lekkerder vinden en daardoor meer drinken en dus meer produceren?!

Ik ben benieuwd of hier iemand is die ofwel zelf dergelijke systeem heeft of iemand kent met dit systeem?

groet,

Jos
boer jos

Re: drinkwaterzuivering middels elekrolyse

Berichtdoor G.U. » wo jun 24, 2015 23:18

Ben wel benieuwd hoe dat dan precies werkt... door elektrolyse splits je de watermoleculen namelijk in waterstof en zuurstof. Als je ze weer bij elkaar laat krijg je een leuke knal met een blaffend geluid :mrgreen:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Sander » wo jun 24, 2015 23:29

welk bedrijf doet dat boer jos?
en wie is boer jos eigenlijk?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor walmark » do jun 25, 2015 00:11

G.U. schreef:Ben wel benieuwd hoe dat dan precies werkt... door elektrolyse splits je de watermoleculen namelijk in waterstof en zuurstof. Als je ze weer bij elkaar laat krijg je een leuke knal met een blaffend geluid :mrgreen:

Vriend van me heeft hier ook zo'n geval :yes: een hele installatie :?
Het zout wordt gesplitst, niet het water volgens mij :?:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor MarcB » do jun 25, 2015 05:34

waarom van schippers bladel niet hun waterzuiveringsysteem met trichlooroxide/ dio-clean (als ik de namen juist heb) heb er een aantal jaar mee gewerkt en beviel toen heel goed. Het enige is dat niet het goedkoopste systeem is. Reden waarom niet meer is omdat ik geemigreed ben.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor Sander » do jun 25, 2015 08:28

gister watermonsters terug gekregen van een bedrijf die hierin doet. watermonsters genomen uit waterbakken van koeien en jongvee. opvallend genoeg was bij jongvee waar ik het bijna nooit reinig het kiemgetal de helft lager. maar allebei wel flink te hoog. loopt hier in omgeving een pilot project. boeren die meedoen lijken enthousiast maar langste doet nog maar half jaar mee. vind het zelf erg duur. en heb zelf zoiets als voorkoel water het probleem is dan flikker ik dat wel in de sloot. kan ik goedkoper proberen dan dat systeem, maar houdt alle omstandigheden maar eens gelijk op een melkveebedrijf en kom dan tot resultaten. bijna ondoenlijk. dus het is moeilijk om harde resultaten aan het water op te hangen

maar als hier mensen zijn die naast marc b hele goede resultaten hebben hoor ik dat graag. marc b je kunt het natuurlijk ook gewoon in dk krijgen lijkt me.
Sander

Berichtdoor poekske » do jun 25, 2015 08:31

Helpt een beetje chloor of bleekwater ook niet?
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor boer pieter » do jun 25, 2015 09:08

is gewoon kraan water niet schoon genoeg ,ik maak een keer in de maand de bakken een keer schoon , hier is ook eens een kerel van schippers geweest en het was allemaal zo geweldig en de koeien gingen veel meer drinken en meer melk enz enz maar kreeg geen garantie , trap er niet in het is alleen maar kostprijs verhogend ,en de mensen die wel reseltaten hebben wat zien die dan daar ben ik wel benieuwt naar
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Kees99 » do jun 25, 2015 10:11

Sander schreef:gister watermonsters terug gekregen van een bedrijf die hierin doet. watermonsters genomen uit waterbakken van koeien en jongvee. opvallend genoeg was bij jongvee waar ik het bijna nooit reinig het kiemgetal de helft lager. maar allebei wel flink te hoog. loopt hier in omgeving een pilot project. boeren die meedoen lijken enthousiast maar langste doet nog maar half jaar mee. vind het zelf erg duur. en heb zelf zoiets als voorkoel water het probleem is dan flikker ik dat wel in de sloot. kan ik goedkoper proberen dan dat systeem, maar houdt alle omstandigheden maar eens gelijk op een melkveebedrijf en kom dan tot resultaten. bijna ondoenlijk. dus het is moeilijk om harde resultaten aan het water op te hangen

maar als hier mensen zijn die naast marc b hele goede resultaten hebben hoor ik dat graag. marc b je kunt het natuurlijk ook gewoon in dk krijgen lijkt me.

Sander hebben ze een monster genomen voor dat het in de bakken komt? Het kan ook komen dat de koeien via het speeksel de bakken vervuilen.
Kees99

Berichtdoor G.U. » do jun 25, 2015 10:21

En hoe hebben ze het monster vervoerd? In een bestelbusje met mooi zonneschijn weer en 20 graden? Of ging het potje water in een koelkastje?
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Sander » do jun 25, 2015 12:54

nee gewoon uit bakken geschept. bij melkkoeien zaterdags schoongemaakt en maandag monster genomen.
bij mij in koelkast gezet, volgende morgen opgehaald door lab.

bij boeren die al langer meedoen, zijn alweer opnieuw monsters genomen en dat is heel schoon. zeggen ze, heb nog geen uitslagen gezien maar neem aan dat het zo is.
Sander

Berichtdoor G.U. » do jun 25, 2015 14:14

Crv komt hier altijd watermonster nemen maar die zetten potje zo achter in de auto. Vervolgens anderhalve dag rijden voordat het monster bij de GD is en natuurlijk kiemgetalproblemen :evil:
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Davy » do jun 25, 2015 15:23

toen ik nog monsternemer was, hadden we een heel protocol ivm watermonsters. Dit hield in kraan goed ontsmetten (plastic kraan met alcohol, koperen kraan met de brander), uiteraard steriele handschoenen dragen, monsterflesjes waren verzegeld en steriel voor monstername. Voor transport werden de monsterflesjes samen met een diepvrieselement in een piepschuimen doosje geplaatst. Dus als er een monsternemer het monster gewoon achter in zijn warme auto legt, trek hem maar snel aan zijn oren!
Davy

Berichtdoor G.U. » do jun 25, 2015 15:28

Zit nu maar weer op waterleiding..... vant winter als het vriest mogen ze nog een keer monsteren... dan is elke auto gekoeld :roll:
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Davy » do jun 25, 2015 15:37

een tip, laat de kraan waaruit het monster genomen wordt, een kwartiertje helemaal openstaan. Deed ik ook altijd, eerst kraan openzetten, dan papieren invullen en spullen pakken, kraan toedraaien, ontsmetten, terug open zetten, eventjes wachten en dan monsterpotje onder stromend water houden.
Zorg er ook voor dat je drukvat zeker helemaal opnieuw gevuld is (bv. de koeien staan buiten en de pomp heeft een halve dag niet gedraaid) Het kan het verschil maken tussen een goed en een slecht resultaat!
Davy

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid