drinkwaterzuivering middels elekrolyse

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: drinkwaterzuivering middels elekrolyse

Berichtdoor Sander » do jun 25, 2015 15:42

hier gaat het erom wat de koe binnen krijgt dus gewoon aan de bak meten.

jullie hebben het over qlip etc eisen.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Davy » do jun 25, 2015 15:56

dat is waar sander, maar laat mij nu eens een bommetje opgooien. Destijds is er een onderzoek geweest naar waterkwaliteit in drinkbakken en wat bleek? Oude diepe drinkbakken hadden dikwijls een betere waterkwaliteit als moderne kantelbakken! Het kwam er op neer dat door gebruik van kunstofleidingen (tyleen, e.d.), die niet 100% luchtdicht zijn, er in die leidingen al een biofilm kan ontstaan, deze biofilm kan zich ook nestelen in drinkbakken. Nu bleek uit dat onderzoek dat diepe drinkbakken, met onderin een laag bezinksel, een soort natuurlijk evenwicht hadden, en het bovenste water had de beste kwaliteit. Op de tweede plaats stonden de sneldrinkers, omdat daar het water het snelst vernieuwd wordt. Ondiepe kantelbakken die niet tijdig geleegd werden, waren eigenlijk nog het slechts af ivm drinkwaterkwaliteit.
Davy

Berichtdoor wijnbergen » do jun 25, 2015 18:21

We hebben nou ook die dioclean van Schippers, idd veel te duur Pieter :wink: , maar we moesten elke 2 dagen alle bakken schoonmaken dan zat er al zo'n dikke laag slijmzooi langs de kant. 1x in de maand lijkt me wel heel weinig, dan liggen ze hier vol voer. Maar het is nu wel een stuk beter met die dioclean. Kost geloof ik 100 kroon per koe per jaar.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Sander » do jun 25, 2015 22:56

Davy schreef:dat is waar sander, maar laat mij nu eens een bommetje opgooien. Destijds is er een onderzoek geweest naar waterkwaliteit in drinkbakken en wat bleek? Oude diepe drinkbakken hadden dikwijls een betere waterkwaliteit als moderne kantelbakken! Het kwam er op neer dat door gebruik van kunstofleidingen (tyleen, e.d.), die niet 100% luchtdicht zijn, er in die leidingen al een biofilm kan ontstaan, deze biofilm kan zich ook nestelen in drinkbakken. Nu bleek uit dat onderzoek dat diepe drinkbakken, met onderin een laag bezinksel, een soort natuurlijk evenwicht hadden, en het bovenste water had de beste kwaliteit. Op de tweede plaats stonden de sneldrinkers, omdat daar het water het snelst vernieuwd wordt. Ondiepe kantelbakken die niet tijdig geleegd werden, waren eigenlijk nog het slechts af ivm drinkwaterkwaliteit.

bij mij waren de niet schoongemaakte bakken met communicerend systeem dus schoner dan de hogedruk die wel schoongemaakt waren :wink:

heb het idee dat die lui je van allerlei problemen willen aanpraten om maar 6000 euro per jaar op te strijken en dat is nog excl stroom en zoutkosten. absurd duur. ik wil best meedoen aan een project en als het resultaat heeft wil ik ook wel betalen, maar niet andersom :no:
Sander

Berichtdoor rvm » do jun 25, 2015 23:22

Dus toch maar weer de goudvissen in de bak :)
rvm

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » vr jun 26, 2015 09:47

volgens mij is het zo als sander zegt, en de ene heeft nog beter spul als een ander ,als je gewoon je bakken af en toe een keer schoon maakt en leiding water hebt is er niks aan de hand ,en tuurlijk vinden ze bacterien als ze een monster nemen maar daar gaat een koe niet dood van hoor
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Sander » vr jun 26, 2015 10:57

gaat mij erom of ik het terug verdien. hoe beter het water hoe beter het is simpel zat. en mijn bronwater is bij de bron minstens zo goed als leidingwater.
Sander

Berichtdoor MarcB » vr jun 26, 2015 14:11

@ sander, ik had het op de oude boerderij geinstalleerd omdat wij een verhoogd kiemgetal hadden in het water. En dat dioclean van schippers heeft het opgelost. Hier heb ik het probleem dat mijn PH naar de lage kant is (5,5) is niet goed voor mijn waterleiding alleen tyleen en rvs houdt het vol.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor boer pieter » vr jun 26, 2015 15:36

is dat bron water dan marc
boer pieter

Berichtdoor MarcB » vr jun 26, 2015 15:47

:yes:
MarcB

Berichtdoor boer pieter » vr jun 26, 2015 15:52

waarom ga je niet op byvand
boer pieter

Berichtdoor MarcB » vr jun 26, 2015 17:11

Er is een oplossing om het water door een kalkbad te laten lopen. Er zijn nu enkele boeren hier in de buurt die dat in gebruik hebben. Daar lijken de resultaten goed te zijn. Alleen heb ik iemand nodig die waterleidingen kan op zoeken doormiddel van wichelroede of andere mogelijkheden. want heb geen enkel idea waar hier alles loopt.
MarcB

Berichtdoor boer pieter » vr jun 26, 2015 17:31

Wat zijn je problemen Marc
boer pieter

Berichtdoor MarcB » vr jun 26, 2015 18:14

behalve dat ik na 3-4 jaar het meeste ijzeren leiding werk moet vervangen. Gewoon een gevoel dat de koeien niet genoeg drinken en dat een lage ph drinkwater niet goed is voor de pens ph.
MarcB

Berichtdoor boer pieter » vr jun 26, 2015 19:40

oke
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid