Vervroegd droogzetten

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Vervroegd droogzetten

Berichtdoor Petro Pelgrum » do okt 01, 2015 16:21

poekske schreef:Droogzetten, en rantsoen van weinig gras en mais en veeeeeeeeeeeeeeeel hooi. 2weken voor kalven kextonne pil erin. Hier ook zo gehad laatste jaar, daarom zeg ik dat van die pil... Want zonder was een ramp!

Niks geen hooi.
Stro een beetje gras en veel mais en wat soja en raap en dan heb je verder niks nodig.
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Flyinghollander » do okt 01, 2015 16:23

Petro Pelgrum schreef:
poekske schreef:Droogzetten, en rantsoen van weinig gras en mais en veeeeeeeeeeeeeeeel hooi. 2weken voor kalven kextonne pil erin. Hier ook zo gehad laatste jaar, daarom zeg ik dat van die pil... Want zonder was een ramp!

Niks geen hooi.
Stro een beetje gras en veel mais en wat soja en raap en dan heb je verder niks nodig.

Vervetten ze dan niet?
Flyinghollander

Berichtdoor Corjan » do okt 01, 2015 16:26

ik zou minder hard aan het voerhek gaan voeren en harder in de robot :idea: Of een lp groep maken. 10-15 liter is toch nog een paar centen int bakkie. drogen koeien geven nix :!: En hier is het verschil 3 kg KV tussen een lp koe en een droge. Dus $1.10 extra kosten en $7.5 tot 10 extra in bakkie bij 10-15 kg :idea: Er vanuit gaand dat ruwvoer gratis is 8)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor poekske » do okt 01, 2015 17:04

boer pieter schreef:ik had ze denk ik ook niet meer drachtig gemaakt maar anders tja zo snel mogelijk droog ,werken die pillen echt of is het een geval tussen de oren hier loopt nu ook een pillen te verkopen van alliko helpt ook overal tegen :shock: kennen jullie dat spul

ben,zelf alles behalve gelovig als het,over pilletjes gaat enzo, maar na wat ik hier gezien heb Dees jaar, overtuigd :yes:
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor walmark » do okt 01, 2015 18:39

Corjan schreef:ik zou minder hard aan het voerhek gaan voeren en harder in de robot :idea: Of een lp groep maken. 10-15 liter is toch nog een paar centen int bakkie. drogen koeien geven nix :!: En hier is het verschil 3 kg KV tussen een lp koe en een droge. Dus $1.10 extra kosten en $7.5 tot 10 extra in bakkie bij 10-15 kg :idea: Er vanuit gaand dat ruwvoer gratis is 8)

juustem :!: Mooi door blijven melken, niet te veel mais voeren, maar beslist niet korten op eiwit, en op normale tijd droog zetten als het effe kan :yes:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do okt 01, 2015 20:32

boer pieter schreef:werken die pillen echt

:yes:
Hookwood Holsteins

Berichtdoor boer pieter » do okt 01, 2015 21:26

niet teveel mais dan worden ze ook niet zo vet . heb je die pillen ook niet nodig :D heb ook niet zo veel problemen mijn droge koeien krijgen alleen wat gps en 1 kilo a brok ,maar hoor er wel goede dingen over
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor HoK » do okt 01, 2015 21:35

Sander schreef:wat heb je gehad dan hok waardoor ze niet drachtig werden? oorzaak gevonden?

Yup. Stalrantsoen was veel en veel te snel waardoor nieuw opstartende koeien altijd problemen hadden (nageboortes, witvuilen noem het maar op wij hebben het gehad). Dat zorgt ervoor dat de vruchtkwaliteit (als ze al cyclisch waren) zwaar bagger is kans op dracht bagger in het kwadraat is. Maargoed, nu krijgen ze wel een goed rantsoen en melkt t weer als een trein. Alleen dit is de nasleep ervan zitten we nog mee.

De koeien die er serieus last van hadden hebben nu nog steeds meer klauwproblemen als koeien die wel goed opstarten.

Op het moment voeren we een droogstandsrantsoen met 12% RE, weinig CA en Kali en tussen de 850-900 VEM. Ze vervetten nog niet zichtbaar en anders weet ik wat ik moet proberen. Rantsoen bestaat voorlopig uit gras, mais en hooi en gaat gras mais en gehaxxeld stro worden.
HoK

Berichtdoor poekske » do okt 01, 2015 21:41

boer pieter schreef:niet teveel mais dan worden ze ook niet zo vet . heb je die pillen ook niet nodig :D heb ook niet zo veel problemen mijn droge koeien krijgen alleen wat gps en 1 kilo a brok ,maar hoor er wel goede dingen over

zet ZE maar eens 4 maand droog pieter...
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor boer pieter » do okt 01, 2015 21:58

heb af en toe wel eens een die lang droog gaat ,had laatst een die zich zelf droog maakte 4 maand voor het kalven 5 kalf was vet zat maar doet het nu wel goed en een met een betrapte speen is nu 3 maand droog niks mee aan de hand zo als ik zeg niet te veel mais en veel struktuur
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor HoK » do okt 01, 2015 22:36

wit schreef:
Sander schreef:wat heb je gehad dan hok waardoor ze niet drachtig werden? oorzaak gevonden?

Dat vroeg ik me ook al af,en waarom er niet voor gekozen om een aantal van deze koeien leeg te laten :?:
Je kon bij inseminatie al wel aan zien komen dat niet al deze koeien even persistent waren .

Omdat we dan afscheid moesten nemen van een kleine helft v.d. koppel. Dus dit leek ons verstandiger.
HoK

Berichtdoor Arie » do okt 01, 2015 23:39

Ik kwam er een paar weken geleden hier opeens 1 tegen die nog maar 4 liter gaf en in jan pas zou kalven. Ik heb hem toch weg gedaan... :?

Met veel oud melkten op de robot is het uitkijken voor celgetal en zuurtegraad.
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor h. groothuis » vr okt 02, 2015 08:12

Als ze geen problemen in de robot geven gewoon doormelken, maar als je ze moet gaan halen droogzetter erin....paar maanden langer droog kan altijd nog beter uit als een vaars opfokken :yes:

beessie moet wel courant zijn en net wat Pieter zegt arm rantsoen met veel structuur en droogstandsmineralen. Zo doe ik het ook met een uitloper.
h. groothuis

Beroep: veeh/akkb

Berichtdoor Sander » vr okt 02, 2015 08:44

dus die uitloper krijgt een apart rantsoen :?
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor h. groothuis » vr okt 02, 2015 10:05

Sander schreef:dus die uitloper krijgt een apart rantsoen :?

nee alle droge koeien/drachtige vaarzen krijgen een arm structuurrijk rantsoen hier zodat ze niet vervetten.
h. groothuis

Beroep: veeh/akkb

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid