Watermeters plaatsen? Lek/zwerfstroom?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Watermeters plaatsen? Lek/zwerfstroom?

Berichtdoor Boerp » ma feb 01, 2016 16:23

Beste forummers,

Ik kwam via oa. dit forum op de vraag of wij wellicht ook last hebben van zwerfstroom. Dit omdat het me al een tijdje op was gevallen dat bijna alle koeien het water op lijken te likken. Bij één waterbak kunnen ze vanuit de ligbox het water drinken/korte teugjes /likken, hierbij hangen ze met hun hals op de ijzerenboxafscheiding,misschien aarden ze zichzelf op deze manier, dat het iets dragelijker wordt?

Verder zijn er afgelopen herfst teveel koeien die ruig in het haar zitten. We hebben sindsdien smakelijke structuurhooi balen bij het voerhek geplaatst welke gretig worden opgevreten door vooral de koeien welke dof in het haar zitten, en hoogproductieve koeien. Ook zijn er twee koeien helemaal opgeteerd die hard achteruit gingen zonder verklaarbare reden. Het is allemaal iets beter nu, maar ben nog steeds kritisch aan het nadenken over de hele situatie.
Verder wat wellicht ook verband heeft, de koeien willen naar mijn idee altijd al te slecht in de melkput en bovendien is één kant minder populair bij de koeien, sommigen willen daar liever niet in.

Punt is dat de rest van het gezin geen problemen ziet en 'het altijd al zo was', en ik daarom graag eerst wil kijken en eventueel aantonen dat de koeien te weinig water opnemen. Vraag is dan ook, lijkt dit op iets met zwerfstroom oid.? En waar haal ik deze meters en hoe plaatst ik ze op het rondpompsysteem, meest logisch lijkt mij op de aanvoer en terugvoer slang een meter plaatsen?

Ik hoor graag jullie suggesties!
Vr. Gr.
Boerp

Re: Watermeters plaatsen? Lek/zwerfstroom?

Berichtdoor MarcB » ma feb 01, 2016 17:02

:D
Het enige wat je bereikt met daar watermeters te plaatsen is dat je ziet dat je rondpompsysteem werkt.
Watermeters kan je overal bestellen, vraag mijnheer Google maar.
Ik zou die watermeter op de toevoerleiding naar het rondpompsysteem plaatsen en niet er tussen.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Re: Watermeters plaatsen? Lek/zwerfstroom?

Berichtdoor Rob MB » ma feb 01, 2016 17:05

Lekstromen opzoeken binnen een gebouw kun je het beste even door een installateur laten doen. Die hebben alle (Multi)meters bij de handen.

Alle groepen eruit gooien, één voor één aan zetten, meten, etc. etc, kun je beter met z'n tweeën doen.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Keer terug naar Koe en gezondheid