veearts

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

veearts

Berichtdoor boer pieter » ma feb 15, 2016 12:14

hoe werken jullie samen met je veearts ,ik zelf heb module 1 dwz dat ze 9 keer per jaar verplicht langs moeten komen en ze alle behandelingen moeten starten en ik zelf mag nabehandelen ,ik heb zelf een wat oudere veearts :oops: en wij liggen op een lijn met veel dingen :yes: maar die jonge generatie kan ik maar slecht mee overweg :oops: had vorige week een koe met 2ling en had de veearts om kalfjes je onthoornen ,en ik vroeg die miep om even een pil in die koe tedoen voor ze ziek word zegt ze die koe heeft geen koorts dus geen behandeling ,net veearts even gehad koe ziek en behandeling gestart (n) (n) (n) heb hem gelijk even vertelt dat dit de laatste keer is als het zo moet ,hij gaf mij gelijk en ik hoef het van de vorige keer niet tebetalen maar heb er niks aan ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Re: veearts

Berichtdoor MarcB » ma feb 15, 2016 12:29

Hier denk module 2, veearts komt om de 3 weken. Controleren we alle nieuw gekalfde koeien op nageboorte, keto en conditiescore en controleren wij de koeien die droog moeten ( conditiescore en cmt test). Verders mag behandelingen voor mastitis en nageboorte longproblemen zelf starten maar mag geen ca infuus of nageboorte pil geven. Heb ik geen cursus voor gevolgd. Heb een jonge dierenarts doet haar werk goed en de andere dierenartsen van de praktijk zijn ook realistisch.
Misschien een alternatief voor je Pieter http://www.lvk.dk/?action=contactform_show
Hoor ik goede verhalen over.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor boer pieter » ma feb 15, 2016 13:29

Lvk heb ik jaren gehad willen alleen module 2 en dat wil ik niet is veel te duur .moet de kost prijs wel in de gaten houden :lol:
Ben ook wel tevreden met mijn veearts maar met die pennenlikkers niet en heb je af en toe een keer.
boer pieter

Berichtdoor john verhaar » ma feb 15, 2016 14:30

boer pieter schreef:Lvk heb ik jaren gehad willen alleen module 2 en dat wil ik niet is veel te duur .moet de kost prijs wel in de gaten houden :lol:
Ben ook wel tevreden met mijn veearts maar met die pennenlikkers niet en heb je af en toe een keer.

Misschien zomaar een ideetje voor jou Pieter :arrow: :arrow: gooi een 1000kg extra brok voor je koeien :arrow: kosten $250.- krijg 2000kg meer melk :arrow: $600.- X jou aatal koeien tel uit je winst en hoef je niet de hele dag tegen alles en iedereen te mieren neuken :idea:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor boer pieter » ma feb 15, 2016 15:00

:no: snap eigenlijk niet zo goed wat dat er mee te maken heeft ,in dk zijn veeartsen en consulenten bijna heilig en daar ben ik het niet mee eens ,ik weet niet hoe het bij jullie is zal allemaal wel veel gemakkelijker gaan ,maar ik maak nogal eens mee dat door dat arogante gedoe van dat volk verkeerde dingen bv aan een bank worden gezegt die zei nooit kunnen waar maken en de boer ook niet ,door veel regels die nergens op slaan worden er teveel kosten gemaakt ,waardoor boeren in de problemen komen ,ik kan goed met mijn eigen veearts maar zoals ik al zei die jonge net afgestudeerde ,dan bel ik bv om mijn kalfjes te verdoven om ze te onthoornen en dan gaan ze zich bemoeien met mijn voer of weet ik wat :no: als je weet wat dat volk kost zegt ik doen waar je voor komt en dan nweg wezen
boer pieter

Berichtdoor bekapper » ma feb 15, 2016 19:52

Doe ik ook hoor Pieter. Als ik zie dat de problemen door het voer komen, dan vind ik het niet meer dan normaal dat ik de klant daarvoor waarschuw.
Jouw voorbeeld ligt nog wel wat verder uit elkaar.
Bij een klant komt een veearts enkel scannen. Van die veearts hebben ze daar al veel meer tips gekregen over het rantsoen dan de eigen veearts.
bekapper

Berichtdoor john verhaar » ma feb 15, 2016 21:00

Pieter je hep het over op de kostprijs letten :!: dat doen we allemaal 24/7 anders waren we er al niet meer geweest maar on een ander topic heb je het over je productie en dat je daar tevreden mee ben :? En ik zou me daar voor schamen :oops: nu kan je ook op ook op een andere wat meer $$$ binnen harken en dat is je omzet verhogen :idea:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor poekske » ma feb 15, 2016 21:44

Vind het eigenlijk goed,dat een veearts tips geeft terwijl je hem laat komen voor iets anders.
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor boer pieter » di feb 16, 2016 09:01

als ik mijn produktie verhoog moet er ook meer kv in ,en dat is nu juist niet de bedoeling, heb voer zat ik wil eigenlijk nog mindder kv gaan voeren en meer ruwvoer ,en rond de 9000 liter hoef je je helemaal niet voor te schamen ,ken er zat die meer melken maar minder overhouden onder de streep , :yes:
boer pieter

Berichtdoor Petro Pelgrum » di feb 16, 2016 11:24

Ik vind het wel belangrijk een goed dialoog te hebben met de dierenarts en de rest.
Wil niet zeggen dat ze altijd gelijk hebben maar dat heb ik ook niet altijd en zo kunnen we weer meer van elkaar leren.
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor pieterv » di feb 16, 2016 11:33

Als ik vragen heb mail ik de vet. :yes: (y)
Hij komt sowieso elke 3 weken voor preg check.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor boer pieter » di feb 16, 2016 11:39

is ook zo petro maar ze overdrijven het hier altijd zo, en vooral die jonge dingen ,omdat ik module 1 heb mag ik dus zelf geen infuus meer geven, oke daar heb ik zelf voor gekozen maar als er dan zo,n jong ding komt en de naalt er niet in kan krijgen terwijl ik zelf het al 30 jaar heb gedaan ,dan doe ik het zelf wel ,en bv als je een koe hebt die wat mankeert is het eerste wat ze vragen wat jij er zelf van denkt ,,moeten ze daar nu 6 jaar voor naar school ,ik vind de veearts een duur iemand en daarom zie je ook steeds vaker dat de koeien gewoon worden geschoten als ze iets mankeren ,dat is de trieste waarheid
boer pieter

Berichtdoor Deense boerin » di feb 16, 2016 13:24

Hier ook module 1, ook 9x per jaar. Enkel onthoornen en melkmonster nemen. Daarnaast tussendoor een keer als er wat is.
Hadden eerste de "oudere" dierenarts, nu een jonge meid. Maar als die met zwangerschapsverlof is (en dat is hier in DK 1 jaar lang, en ondertussen is nr. 3 op komst.....) neemt de baas het weer over. Met beide goed contact en alles is bespreekbaar. In het begin was het even wennen. In NL zijn we gewend veel meer zelf te doen. We hadden vaak de diagnose al klaar voordat de dierenarts er was, die dan opmerkte: zal ik er zelf ook nog even naar kijken, of zal ik het mes er gelijk maar insteken (was lebmaag) :D
Maar geen klagen eigenlijk. Enkel als er eens een keer een ander komt..... Operaties gaan hier ook slecht trouwens. Na keizersnede of lebmaag is de kans van overlijden redelijk groot.....
Deense boerin

Beroep: melkveehoudster
Interesses: alles

Berichtdoor wit » di feb 16, 2016 14:13

..... Operaties gaan hier ook slecht trouwens. Na keizersnede of lebmaag is de kans van overlijden redelijk groot.....

:shock: :shock: Wat is daar de reden van denk je .
wit

eRe: veearts

Berichtdoor Petro Pelgrum » di feb 16, 2016 19:21

boer pieter schreef:is ook zo petro maar ze overdrijven het hier altijd zo, en vooral die jonge dingen ,omdat ik module 1 heb mag ik dus zelf geen infuus meer geven, oke daar heb ik zelf voor gekozen maar als er dan zo,n jong ding komt en de naalt er niet in kan krijgen terwijl
ik zelf het al 30 jaar heb gedaan ,dan doe ik het zelf wel ,en bv als je een koe hebt die wat mankeert is het eerste wat ze vragen wat jij er zelf van denkt ,,moeten ze daar nu 6 jaar voor naar school ,ik vind de veearts een duur iemand en daarom zie je ook steeds vaker dat de koeien gewoon worden geschoten als ze iets mankeren ,dat is de trieste waarheid

Ach ik heb ook wel eens een ervaren dierenarts die moeite had om bloed te krijgen bij het infuus ingeven.
We hebben hier ook een paar jonge dames en die zijn heel wat mans en ben ook Super tevreden over ze.
Ik vind het ook wel eens mooi dat als ik hun ook wat leren kan.
Als ik een koe heb die ziek is en dan door hun behandeld is en de volgende dag al aan de betere hand is wil ik ze wel eens een sms sturen met een (y) .
Dat is voor hun ook wel eens plezierig dan bij van die zeikerige boeren te komen die alles beter denken te weten en altijd negatief zijn.

En koeien afschieten doen we zelden omdat het makkelijk uit kan om een paar 1000 kr te spanderen om een koe beter te krijgen vooral met de koeien die we nu hebben
Petro Pelgrum

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid