Vaccineren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Vaccineren

Berichtdoor HoK » vr apr 15, 2016 21:34

Wij enten voor IBR en BVD. Onze veestapel is deels aankoop; deels eigen aanfok dus we willen dat risico niet lopen.
HoK

Berichtdoor coen dp » za apr 16, 2016 23:58

Henk schreef:
wit schreef:We waren hier ook al jaren vrij van IBR en BVD,tot net na de verhuizing naar de nieuwe stal er bij bloedonderzoek van een paar verwerpers een paar keer IBR en BVD antistoffen aangetoond werden.
De 5 pinken die we iedere 8 mnd moeten onderzoeken op BVD bleven echter negatief,dus behoud van BVD vrij status.
Sindsdien sturen we wel oorbiopten op om er wat korter op te zitten.
Ruim een jaar later een IBR uitbraak gehad,gevolgen vielen wel mee,een stuk of tien koeien in meer of mindere mate ziek met bijbehorende productiedaling.
De koeien knapten weer op en de productie kwam ook weer terug,wel 6 wkn later een verwerper waar de IBR de schuld maar van hebben gegeven.
Met de gedachte dat er binnen afzienbare tijd misschien gestart word met verplicht bestrijding maar zovast begonnen met enten.
Bij de GD kreeg ik trouwens een keer te horen dat IBR zich helemaal niet zo gemakkelijk door de lucht verspreid.
Het zou goed kunnen dat als je koeien een uitbraak hebben dat het Jongvee aan de andere kant van de voergang negatief blijft :roll:

Toevallig weer een uitnodiging van de GD bij de post om IBR vrij te worden. Al jarenlang IBR onverdacht in de tankmelk.
Maar net zoals hierboven al staat; ik hoor te vaak dat IBR-vrije bedrijven zelden vrij blijven :idea:
Het zou veel praktischer zijn dat je overal voor deed enten en dat dit zorgt voor een goede status mbt alle dierziektes, ipv testen, vrij worden en weten dat de kans 80% is dat je je vrije status toch weer gaat verliezen...

Tis uiteraard wel allemaal een geweldige cashcow voor de GD geworden... :idea:

als je al jaren tankmelk vrij bent hoef je alleen maar de koeien van 6 jaar en ouder te onderzoeken :yes: je krijt 200 euro cadeau uit het crisisfonds en ieder onderzoek kost iets van 6,5 euro per stuk eerste 30 koeien die je onderzoekt is los van dierenartskosten dan gratis :yes:
vervolgens ga je naar status vrij en krijg je weer extra hocus-pocus punten van rfc :wink:

al met al is het zo gek nog niet om het gewoon te laten onderzoeken :wink: :idea:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor Henk » ma apr 18, 2016 20:36

Ik ben principieel tegen de hokuspokus en da's dus reden om het niet te doen...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor AnVan » za okt 22, 2016 15:59

Nog iemand die zieke kalfjes (koorts, dikke nek) heeft nadat ze gevaccineerd zijn?
AnVan

Beroep: Koeien melken

Berichtdoor bertus » za okt 22, 2016 16:21

als je geluk hebt blijft het daarbij. wij hebben toendertijd met die verplichte ibr-enting zoveel ellende meegemaakt dat wij wel zolang mogelijk wachten om weer te beginnen en als het even kan dan ent ik noooit weer. :no:
vake bin ie te bange.
bertus

Beroep: veehouder

Berichtdoor Corjan » za okt 22, 2016 17:52

Wij hebben een IBR uitbraak gehda van de zomer :oops: En we enten gewoon lekker door :idea: Schade viel nog gelukkig mee (y)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor walmark » za okt 22, 2016 19:18

bertus schreef:als je geluk hebt blijft het daarbij. wij hebben toendertijd met die verplichte ibr-enting zoveel ellende meegemaakt dat wij wel zolang mogelijk wachten om weer te beginnen en als het even kan dan ent ik noooit weer. :no:

Ik heb ooit es mn duim tussen de deur gehad :oops: , en dat wil ik nooit weer, daarom doe ik nu geen deuren meer dicht, stook de kachel wel wat warmer :?
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Flyinghollander » za okt 22, 2016 21:55

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Flyinghollander

Berichtdoor Henk » zo okt 23, 2016 13:36

walmark schreef:
bertus schreef:als je geluk hebt blijft het daarbij. wij hebben toendertijd met die verplichte ibr-enting zoveel ellende meegemaakt dat wij wel zolang mogelijk wachten om weer te beginnen en als het even kan dan ent ik noooit weer. :no:

Ik heb ooit es mn duim tussen de deur gehad :oops: , en dat wil ik nooit weer, daarom doe ik nu geen deuren meer dicht, stook de kachel wel wat warmer :?

Je kan beter beiden duimen tussen de deur krijgen dan vaccineren met vervuild vaccin :|
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor walmark » zo okt 23, 2016 15:24

:yes: maar ik heb in mn vroege jaren een derde van mn mestkalveren dood gehad :oops: door bvd type 2, en dat wil je helemaal niet :no: nieuwe gevallen hield pas op toen we de hele stal tegen advies van de veearts met modified live vaccine behandelden (y)
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Vorige

Keer terug naar Koe en gezondheid