Vaccineren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Vaccineren

Berichtdoor gydo » ma maart 28, 2016 23:05

Zijn er mensen die al hun vee vaccineren? Of alleen de droge koeien?
Hoe zijn de ervaringen?
kun je verschil merken dat er minder problemen zijn met de koeien en kalveren?
Heeft het nog nadelen?
gydo

Re: Vaccineren

Berichtdoor Corjan » ma maart 28, 2016 23:47

Wij enten alleen met bovishield gold. Een goedkope verzekering denk ik. Bij de kalveren alleen inforce en dat is het wel :yes:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor walmark » di maart 29, 2016 00:14

hier ook alles bovishield gold :yes: een maand voor insemineren
vroeger, toen we nog vee kochten deden we de kalveren ook, ook nuchtere mestkalveren on arrival (y) maar nu eerste keer pas op 1 jaar oud
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Roderick » di maart 29, 2016 02:01

Bovishield gold op 6 maanden + magneet, weer bovishield op 7 maanden en dan weer 6 weken voor kalven. Ook koeien die droog gaan krijgen een shot bovishield. Biest van de koe zou en daardoor afweersysteem van het kalf is dan beter zegt men. :yes:
Nuchtere kalveren krijgen inforce op dag 2 en weer op 10 weken als ze naar de jongveestal gaan.
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Flyinghollander » di maart 29, 2016 04:27

Roderick schreef:Bovishield gold op 6 maanden + magneet, weer bovishield op 7 maanden en dan weer 6 weken voor kalven. Ook koeien die droog gaan krijgen een shot bovishield. Biest van de koe zou en daardoor afweersysteem van het kalf is dan beter zegt men. :yes:
Nuchtere kalveren krijgen inforce op dag 2 en weer op 10 weken als ze naar de jongveestal gaan.

hoe doe je dat met die inforce of zijn die flesje zo klein of mogen die aangebroken wel tijdje staan :?:
Flyinghollander

Berichtdoor Corjan » di maart 29, 2016 04:54

Wij gebruiken the single doses :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor postma friesland » di apr 12, 2016 07:01

Wij gebruiken de cattle master, zeg maar de killed versie van bovishield gold, en ultra choice 8. Als je in een keer alle melkkoeien moet doen is het nadeel dat je waarschijnlijk een aardige dip in de melkproductie gaat krijgen afhankelijk van de afweer die al aanwezig is. Waar ze overigens wel weer boven op komen. Hangt ook van seizoen af.
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor h.groothuis » di apr 12, 2016 07:43

Maybe a stupid question maar waar ent je dan eigenlijk voor :?: Enten zelf nergens voor of doen ze dat alleen over de plas :?:
h.groothuis

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di apr 12, 2016 08:08

h.groothuis schreef:Maybe a stupid question maar waar ent je dan eigenlijk voor :?: Enten zelf nergens voor of doen ze dat alleen over de plas :?:

Ik entte ook nergens voor maar inmiddels ent ik tegen rota corona en tegen BVD. Ben nog in overweging om IBR te gaan enten ondanks de vrij status.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor h.groothuis » di apr 12, 2016 09:17

ben overal gecertificeerd vrij van, zie eigenlijk geen reden om ergens voor te gaan enten :no:
h.groothuis

Berichtdoor G.U. » di apr 12, 2016 09:45

Hier ook ibr en bvd gecertificeerd vrij. Ik vind het vreemd dat niet alle bedrijven dit al zijn. Tis toch al 20 jaar bekend wat voor elende die twee kunnen veroorzaken?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di apr 12, 2016 10:59

G.U. schreef:Hier ook ibr en bvd gecertificeerd vrij. Ik vind het vreemd dat niet alle bedrijven dit al zijn. Tis toch al 20 jaar bekend wat voor elende die twee kunnen veroorzaken?

Ik was tot voor kort ook IBR en BVD vrij. Totdat bij de laatste steekproef bleek dat alle vijf kalveren antistoffen hadden. Vanochtend net twee dragers laten inslapen. Eentje was direct de eerste die ik nu middels oorbiopten had laten testen en de andere was helaas het kalf van mijn dochter. Een Mr Protein uit Jango x Shottle uit de Massia's. Super mooi kalf en heb haar nog een keer extra laten testen maar ook de tweede test was helaas positief op virus :cry: . Niets aan het kalf verder te zien, doet toch wel pijn maar je hebt gewoon geen keus.....

Nu dus geen risico meer en ent ik alles tegen BVD. IBR heb ik nog in overweging maar het schijnt zo te zijn dat het een factor 10 vaker voorkomt dat een BVD vrij bedrijf weer besmet is dan dat een IBR vrij bedrijf dat is.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Arie » di apr 12, 2016 11:38

h.groothuis schreef:ben overal gecertificeerd vrij van, zie eigenlijk geen reden om ergens voor te gaan enten :no:

Probleem is dat er tegenwoordig nogal wat gesleept word met vee. Hier in regio in ieder geval. Dan koopt of huurt er een boer op afstand een stuk land in de polder en jaagt daar dan een koppel pinken op in de zomer. Naast onze pinken met een smal slootje er tussen. En wie weet wat voor ellende die pinken van die boer op afstand meenemen. Van onze eigen buren weet ik wel dat ze serieus bezig zijn met IBR en BVD programma's. Maar van die vreemde boer op afstand niet.

Wat gebeurt er eigenlijk met enten tegen BVD met de dragers? Blijven die het gewoon zo nu en dan verspreiden?
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Robert » di apr 12, 2016 11:59

Enten van BVD dragers heeft geen enkele zin.

Een drager blijft haar hele leven het BVD virus uitscheiden.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor G.U. » di apr 12, 2016 12:43

Hookwood Holsteins schreef:
Nu dus geen risico meer en ent ik alles tegen BVD. IBR heb ik nog in overweging maar het schijnt zo te zijn dat het een factor 10 vaker voorkomt dat een BVD vrij bedrijf weer besmet is dan dat een IBR vrij bedrijf dat is.

Daarom is het toch ook verplicht elk jaar 5 kalveren te bloedtappen?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid