Vaccineren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Vaccineren

Berichtdoor Sander » di apr 12, 2016 13:25

2 keer per jaar 5 pinken
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor walmark » di apr 12, 2016 15:11

h.groothuis schreef:ben overal gecertificeerd vrij van, zie eigenlijk geen reden om ergens voor te gaan enten :no:

Ik ben al 50 jaar gecertificeerd brandvrij, zie eigenlojk ook geen reden meer voor brandverzekering 8)
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Gerjan » di apr 12, 2016 17:39

Vaccineren hier koeien bij droogzetten. Vaccineer nu met Triangle 10 (BVD type 1&2, IBR, BRSV en PI3), Endovac-Dairy (e-coli en salmonella), Scour Bos 9 (rota-corona), en Tasvax 8 (clostridium /blackleg). Bij de kalveren gebruiken we sinds kort ook Inforce (IBR, PI3, BRSV)

En wat kost dat allemaal? Triangle 10; $ 3.39 per dose, Endovac-Dairy; $ 2.28 per dose, Scour Bos 9; $ 3.58 per dose, Tasvax 8; $ 0.88 per dose. Van de Infore heb ik nog geen rekening gehad maar zal ook wel iets van $ 3 wezen. Voor de melkkoeien komt dat dus neer op zo'n $ 10 per koe. Vind dat een goedkope verzekering.

Afgelopen zomer een koppeltje pinken vergeten te vaccineren met Tasvax 8 omdat het allemaal een beetje anders liep dan normaal, we waren met de kalverstal bezig. In november lagen er binnen 4 dagen drie pinken dood (bijna jaar oud) en eentje waren we vroeg bij en hebben kunnen redden, maar is nu nog net niks.... Bleek Blackleg te wezen, veroorzaakt door bacterie welke hier in de grond zit. Nou dan kun je jezelf wel voor de kop slaan omdat je wat makkelijk geweest bent met vaccineren. Om de kosten hadden we het in elk geval niet hoeven laten.
Gerjan

Berichtdoor poekske » di apr 12, 2016 23:21

walmark schreef:
h.groothuis schreef:ben overal gecertificeerd vrij van, zie eigenlijk geen reden om ergens voor te gaan enten :no:

Ik ben al 50 jaar gecertificeerd brandvrij, zie eigenlojk ook geen reden meer voor brandverzekering 8)

(y) (y) (y) :mrgreen:
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor h.groothuis » wo apr 13, 2016 08:45

walmark schreef:

Ben nog niet overtuigd :no: ben door gewone GD programma's te volgen vrij geworden denk al wel 15 jaar als er dan shit komt wie dan leeft wie dan zorgt, staat niet in verhouding tot wat het gaat kosten als je toko opfikt :no: maar dat is in die 15 jaar ook nog niet gebeurd dus jij mag je brandverzekering van mij opzeggen. :wink:
h.groothuis

Berichtdoor wit » wo apr 13, 2016 10:33

We waren hier ook al jaren vrij van IBR en BVD,tot net na de verhuizing naar de nieuwe stal er bij bloedonderzoek van een paar verwerpers een paar keer IBR en BVD antistoffen aangetoond werden.
De 5 pinken die we iedere 8 mnd moeten onderzoeken op BVD bleven echter negatief,dus behoud van BVD vrij status.
Sindsdien sturen we wel oorbiopten op om er wat korter op te zitten.
Ruim een jaar later een IBR uitbraak gehad,gevolgen vielen wel mee,een stuk of tien koeien in meer of mindere mate ziek met bijbehorende productiedaling.
De koeien knapten weer op en de productie kwam ook weer terug,wel 6 wkn later een verwerper waar de IBR de schuld maar van hebben gegeven.
Met de gedachte dat er binnen afzienbare tijd misschien gestart word met verplicht bestrijding maar zovast begonnen met enten.
Bij de GD kreeg ik trouwens een keer te horen dat IBR zich helemaal niet zo gemakkelijk door de lucht verspreid.
Het zou goed kunnen dat als je koeien een uitbraak hebben dat het Jongvee aan de andere kant van de voergang negatief blijft :roll:
wit

Berichtdoor walmark » wo apr 13, 2016 16:13

h.groothuis schreef:
walmark schreef:

Ben nog niet overtuigd :no: ben door gewone GD programma's te volgen vrij geworden denk al wel 15 jaar als er dan shit komt wie dan leeft wie dan zorgt, staat niet in verhouding tot wat het gaat kosten als je toko opfikt :no: maar dat is in die 15 jaar ook nog niet gebeurd dus jij mag je brandverzekering van mij opzeggen. :wink:

Nou, Henk, dat zal best allemaal, maar ik heb in mn beginjaren 2 keer bijna mn shirt verloren,waarvan 1 keer een derde van alle beesten kapot tijdens de kalvermest periode hier door BVD type II, en dat hoef ik nooit weer :oops: (n) (n) (n) (n)a
Al die onzin van status dit en gecertifeerd dat, betekent niks als er een protter binnenvliegt, die net bij de buurman vandaan komt :oops:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor h.groothuis » wo apr 13, 2016 16:28

kijk en dat risico heb ik dus niet......buurman en die verdere buurman hebben zelfde statussenas ik :yes: maar mochten zei of ik iets oplopen is het natuurlijk ander verhaal....vind het dus een wel overwogen afweging :yes: :wink:
h.groothuis

Berichtdoor Sander » wo apr 13, 2016 18:03

mijn buren weiden niet 8) dus over draad contact is niet aan de orde
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Arie » wo apr 13, 2016 19:18

Robert schreef:Enten van BVD dragers heeft geen enkele zin.

Een drager blijft haar hele leven het BVD virus uitscheiden.

Dus een bedrijf wat een paar jaar geleden zomaar is gaan enten tegen BVD zonder bloed getapt te hebben en dragers opgespoord heeft, kunnen dus nog best dragers lopen die het verspreiden. Dat geeft voor de dieren op dat bedrijf niks, die zijn dan beschermd. Maar die kunnen dan wel de buren besmetten die al dan niet gecertificeerd vrij zijn en niet enten?
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Hookwood Holsteins » wo apr 13, 2016 19:45

Arie schreef:
Robert schreef:Enten van BVD dragers heeft geen enkele zin.

Een drager blijft haar hele leven het BVD virus uitscheiden.

Dus een bedrijf wat een paar jaar geleden zomaar is gaan enten tegen BVD zonder bloed getapt te hebben en dragers opgespoord heeft, kunnen dus nog best dragers lopen die het verspreiden. Dat geeft voor de dieren op dat bedrijf niks, die zijn dan beschermd. Maar die kunnen dan wel de buren besmetten die al dan niet gecertificeerd vrij zijn en niet enten?

Dat zou kunnen idd maar krijgt dan als het goed is geen nieuwe dragers. De meeste dragers worden niet oud. Meestal kun je ze er wel uit pikken, ze blijven achter in de groei en hebben op een gegeven moment de kop te groot in verhouding tot het lichaam.

De drager die ik hier nu had lopen viel echter niet op maar zag er prima uit en dat zijn de gevaarlijke.

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Arie » wo apr 13, 2016 19:48

Veearts zei hier ook dat je dr soms helemaal niks van kunt zien aan de buitenkant :roll:

Zulke dieren zouden misschien zelf wel nakomelingen kunnen krijgen die ook dragen zouden kunnen zijn?
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Robert » wo apr 13, 2016 21:24

kom nog wel eens op bedrijven die last van BVD hebben. Zegt niet meer welke dieren het kunnen hebben want te vaak heb ik 't mis.
Soms degene met lang haar, mager en longproblemen maar dik in conditie en glanzend vel komt ook voor.

Ook wel 2e kalfs koeien gezien die BVD drager waren. Opnieuw laten testen en weer BVD drager.
LW van rond de 100. Kalveren veelal niet meer op het bedrijf aanwezig.

Er is maar één oplossing, testen.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Henk » vr apr 15, 2016 14:02

wit schreef:We waren hier ook al jaren vrij van IBR en BVD,tot net na de verhuizing naar de nieuwe stal er bij bloedonderzoek van een paar verwerpers een paar keer IBR en BVD antistoffen aangetoond werden.
De 5 pinken die we iedere 8 mnd moeten onderzoeken op BVD bleven echter negatief,dus behoud van BVD vrij status.
Sindsdien sturen we wel oorbiopten op om er wat korter op te zitten.
Ruim een jaar later een IBR uitbraak gehad,gevolgen vielen wel mee,een stuk of tien koeien in meer of mindere mate ziek met bijbehorende productiedaling.
De koeien knapten weer op en de productie kwam ook weer terug,wel 6 wkn later een verwerper waar de IBR de schuld maar van hebben gegeven.
Met de gedachte dat er binnen afzienbare tijd misschien gestart word met verplicht bestrijding maar zovast begonnen met enten.
Bij de GD kreeg ik trouwens een keer te horen dat IBR zich helemaal niet zo gemakkelijk door de lucht verspreid.
Het zou goed kunnen dat als je koeien een uitbraak hebben dat het Jongvee aan de andere kant van de voergang negatief blijft :roll:

Toevallig weer een uitnodiging van de GD bij de post om IBR vrij te worden. Al jarenlang IBR onverdacht in de tankmelk.
Maar net zoals hierboven al staat; ik hoor te vaak dat IBR-vrije bedrijven zelden vrij blijven :idea:
Het zou veel praktischer zijn dat je overal voor deed enten en dat dit zorgt voor een goede status mbt alle dierziektes, ipv testen, vrij worden en weten dat de kans 80% is dat je je vrije status toch weer gaat verliezen...

Tis uiteraard wel allemaal een geweldige cashcow voor de GD geworden... :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor auke » vr apr 15, 2016 18:57

ik roep wel eens dat een ibr/bvd -vrij certificaat alleen zegt dat ze de ziekte nog niet hebben aangetoond.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid