Dikke hakken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Dikke hakken

Berichtdoor Joren1995 » zo mei 01, 2016 17:15

Ik doe een onderzoek op dikke hakken
Via een aantal artikels en cijfers van een stage bedrijf heb ik een hypothese dat er door een tijdelijk calcium tekort na het kalven subklinische kalfziekte kan ontstaan , dit heeft vele gevolgen. Maar een gevolg zou een gewrichtsontsteking kunnen zijn bijvoorbeeld aan de hak.
Deze hak kan nog eens extra geïrriteerd worden in de ligbox door slecht,scherp zaagsel. De box bedekking bestaat uit een rubberen mat + een laagje zaagsel. de koeien blijven het hele jaar door op stal

Kan iemand dit bevestigen of zijn er nog ervaringen mee ?
Alvast bedankt
Joren1995

Re: Dikke hakken

Berichtdoor HoK » zo mei 01, 2016 17:42

Het idee/vermoeden wat ik heb is dat dikke hakken komt doordat er vooral slijtage op 1 punt is waardoor huid aantast -> uiteindelijk kom je vanzelf bij het gewricht. Bij diepstrooisel zie je het minder omdat een koe ondersteund wordt op meerdere punten.
HoK

Berichtdoor Sander » zo mei 01, 2016 19:40

minder?

niet.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor wit » zo mei 01, 2016 20:40

uiteindelijk kom je vanzelf bij het gewricht

Dat valt nogal mee,heb hier nog nooit een koe gehad met gewrichtsontsteking als gevolg van een dikke hak :no:
Wel al 36 jr matrassen.
Tot mijn verbazing afgelopen winter wel een drachtige pink met gewrichtsonsteking :shock:
Te laat ontdekt dus helaas :arrow: rendac
wit

Berichtdoor bekapper » zo mei 01, 2016 22:41

Dikke hakken is omdat de koe niet stil ligt omdat ze ergens pijn heeft of geïrriteerd wordt. Bevangenheid doet pijn ook als de koe ligt en stinkpoot irriteert. In dit geval dus bevangenheid door ziekte als gevolg van foute voeding.
In diepstrooisel boxen beweegt het materiaal onder de hak mee, dus kan die de hak niet open wrijven.
Bij juiste voeding heb je zelfs op beton geen dikke hakken. Ligcomfort is een ander verhaal.
bekapper

Berichtdoor Joren1995 » zo mei 01, 2016 22:44

Ja ik heb al veel verhalen gehoord over koeien die gewoon op beton liggen met een laag zaagsel en ook geen dikke hakken hebben
Andere boeren met een rubberen mat hebben er ook niet echt last van.
Maar op dit bedrijf is het wel extreem. sinds dat ze nu zuiver zagen meel gebruiken is het wat verminderd maar het blijft.

Dus het zou ook met de klauwgezondheid te maken hebben. Ze hebben ook wel last van mortelaro
Joren1995

Berichtdoor bekapper » zo mei 01, 2016 22:54

Als ze veel last hebben met Mortellaro, hebben ze nog meer last met stinkpoot. Daarbij komt het voerverhaal. Dus oplossing op 2 fronten aanpakken. Kan ook diepstrooisel maken, maar daar los je de oorzaak niet mee op.
bekapper

Berichtdoor Joren1995 » zo mei 01, 2016 23:13

en kan je stinkpoot dan onderdrukken met de voeding ? En is er ergens wetenschapelijke info over dat de koeien met hun hakken schuren omdat ze jeuk hebben. Of kan je dat met iets bevestigen?
Joren1995

Berichtdoor john verhaar » ma mei 02, 2016 01:17

Fuck al die wetenschappenlijke onderzoeken kijk naar je koeien,die vertelen alles en nog zonder te liegen om commerci ook :!: :!: :idea:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Joren1995 » ma mei 02, 2016 09:32

het gaat om een eindwerk dus moet ik dingen kunnen bewijzen
Joren1995

Berichtdoor Frans V » ma mei 02, 2016 11:30

Joren1995 schreef:en kan je stinkpoot dan onderdrukken met de voeding ? En is er ergens wetenschapelijke info over dat de koeien met hun hakken schuren omdat ze jeuk hebben. Of kan je dat met iets bevestigen?

Zoeken

http://www.journalofdairyscience.org/ac ... e=fullSite

http://www.journalofdairyscience.org/ac ... e=fullSite
Blijf positief, gun anderen een kans
Frans V

Berichtdoor Erik S. » ma mei 02, 2016 14:34

john verhaar schreef:Fuck al die wetenschappenlijke onderzoeken kijk naar je koeien,die vertelen alles en nog zonder te liegen om commerci ook :!: :!: :idea:

:lol: :lol: (y) (y) (y)
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Petro Pelgrum » ma mei 02, 2016 15:29

Erik S. schreef:
john verhaar schreef:Fuck al die wetenschappenlijke onderzoeken kijk naar je koeien,die vertelen alles en nog zonder te liegen om commerci ook :!: :!: :idea:

:idea: :idea: :mrgreen:
Petro Pelgrum

Berichtdoor Rob MB » ma mei 02, 2016 16:24

Petro Pelgrum schreef:
Erik S. schreef:

:idea: :idea: :mrgreen:

Kijken, kijken, kijken en nog eens kijken.

Is de boxbedekking zacht? of schuurt het? (rubber schuurt, hard zaagsel schuurt )

Is de boxbedekking indrukbaar om (knie)vallen op te vangen

Zijn de koeien droog of nat? natte huid is week en kwetsbaar

staan de koeien met 4 poten in de box? alleen met de voorpoten = extra belasting op de achterpoten

Is er kopruimte / schoftruimte bij het opstaan? of moeten ze zich wringen om uit de box te komen?

Zit er een kniebalk in? of kruipen de koeien te ver naar voren?

Zijn alle rooster vlak? geen nare riggels en oneffenheden in de stal die funest voor de klauwen zijn

Welke voeding? extra mineralen?

ach boeren is zo simpel :roll: :wink:
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor Corjan » ma mei 02, 2016 16:49

Yep met zand is het lekker simpel :yes: :idea: (y)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid