Dikke hakken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Dikke hakken

Berichtdoor Arno » ma mei 02, 2016 18:40

Naahjaa ,zand in boxen is lekkel simpel ,daarna is het maar een heel gedoe :yes:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Petro Pelgrum » ma mei 02, 2016 19:32

Dat ondervinden wij nu ook.
Sinds febr ook zand in de boxen, en de koeien laten het mij wel zien.
Mooie schone klauwen en mooie ruwe vloer (y)
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Petro Pelgrum » ma mei 02, 2016 19:37

Arno schreef:Naahjaa ,zand in boxen is lekkel simpel ,daarna is het maar een heel gedoe :yes:

Daarna gedoe?
Alleen de mestschuif en mestpomp slijt wat sneller maar de koeien slijten minder (y) :yes:
Petro Pelgrum

Berichtdoor bekapper » ma mei 02, 2016 21:36

Joren1995 schreef:en kan je stinkpoot dan onderdrukken met de voeding ? En is er ergens wetenschapelijke info over dat de koeien met hun hakken schuren omdat ze jeuk hebben. Of kan je dat met iets bevestigen?

Niks wetenschappelijke info. Stallen, koeien en klauwen vergelijken. Vragen aan de klant hoe het met de voeding is verlopen.
De meesten die ervoor gestudeerd hebben, geven mij geen gelijk.
Stinkpoot is voetbad, bevangenheid is voeding.
Keltisch zeezout lijkt op lange termijn een invloed te hebben op stinkpoot.Ik weet ook niet hoe dit komt.
bekapper

Berichtdoor Arno » ma mei 02, 2016 22:02

Petro Pelgrum schreef:
Arno schreef:Naahjaa ,zand in boxen is lekkel simpel ,daarna is het maar een heel gedoe :yes:

Daarna gedoe?
Alleen de mestschuif en mestpomp slijt wat sneller maar de koeien slijten minder (y) :yes:

Das mooi dat je dat na een hele 3 maanden al weet dat zand eigenlijk alleen maar een klein beetje slijtage veroorzaakt ,maar verder nix geen probleem is :no: (y)

Wij zullen er wel nix van kunnen/snappen maar zand in de boxen lijkt tot nog toe het best te werken voor koeien (y) :yes: ,daarna is het gewoonweg een heel gedoe met zand wat werkelijk overal zit ,in elke put ,overflow ,drain etc etc.moet met duur materiaal verwijderd worden en ,als je het met spreaders doet ,veroorzaakt gigantisch veel onderhoud en slijtage ,maar dat zal wel alleen hier zijn dan.
En omdat dat verder bij iedereen zo gemakkelijk gaat word er ook ontstellend veel $$ uitgegeven door bedrijven aan scheiders,shakers ,drogers ,vijzels ,sand lanes ,etc etc . :wink: :roll:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Joren1995 » ma mei 02, 2016 22:25

als je zand in de boxen wil dan moet de boer in kwestie al diepstrooisel boxen maken , ofniet ?
en wie gaat dat zand dan uit de mestkelder halen
Joren1995

Berichtdoor Joren1995 » ma mei 02, 2016 22:28

bekapper schreef:
Joren1995 schreef:en kan je stinkpoot dan onderdrukken met de voeding ? En is er ergens wetenschapelijke info over dat de koeien met hun hakken schuren omdat ze jeuk hebben. Of kan je dat met iets bevestigen?

Niks wetenschappelijke info. Stallen, koeien en klauwen vergelijken. Vragen aan de klant hoe het met de voeding is verlopen.
De meesten die ervoor gestudeerd hebben, geven mij geen gelijk.
Stinkpoot is voetbad, bevangenheid is voeding.
Keltisch zeezout lijkt op lange termijn een invloed te hebben op stinkpoot.Ik weet ook niet hoe dit komt.

ik zocht een of dat er relaties waren met dikke hakken.

In een eindwerk is het soms wel normaal dat je dingen moet kunnen bewijzen vanuit de literatuur. ookal weet je soms dat de praktijk helemaal anders kan zijn. dat snappen ze in het school soms niet :no:
Joren1995

Berichtdoor walmark » di mei 03, 2016 00:29

Precies, joren :yes: daarom is er veeteeltforum (y) alles word peer-reviewed en direkt tegengesprpken :lol:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Corjan » di mei 03, 2016 03:11

Joren1995 schreef:als je zand in de boxen wil dan moet de boer in kwestie al diepstrooisel boxen maken , ofniet ?

De loonwerker 1 keer per jaar :idea: Gewoon 1 belletje :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Schoonvelde » di mei 03, 2016 07:01

Corjan schreef:
Joren1995 schreef:als je zand in de boxen wil dan moet de boer in kwestie al diepstrooisel boxen maken , ofniet ?

De loonwerker 1 keer per jaar :idea: Gewoon 1 belletje :idea:

Neem aan dat ze een rooster vloer hebben. Het zou overigens wel een gat in de markt zijn. Een afstand bestuurbare shovel ´ofzo´ die het zand een keer per jaar onder je roosters weg zou kunnen scheppen.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

Berichtdoor Berjor » di mei 03, 2016 07:57

die afstandsbediende shovels zullen wel bestaan hoor, maar te betalen? (n)
Berjor

Berichtdoor kobonde » di mei 03, 2016 08:08

Berjor schreef:die afstandsbediende shovels zullen wel bestaan hoor, maar te betalen? (n)

Gewoon duikerpak met luchtflessen, zeker met die putten van 2 m diep in NL moet het geen probleem zijn als je maar een
dwarskanaal maakt met een afneemdaar dek achter de stal waar je het uit kan scheppen met een kraan.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Joren1995 » di mei 03, 2016 08:38

Er is een roostervloer in de stal.
Dus volgens mij wordt het allemaal dan veel te duur. als je zand er in de boxen wil
Joren1995

Berichtdoor boer pieter » di mei 03, 2016 08:44

ben het met arno eens :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Petro Pelgrum » di mei 03, 2016 09:25

Arno, ik heb hier nog geen scheiders vijzels of andere speciale dingen gezien in Dk.

We hebben een dichte vloer en een stortput achter in de stal.
Elke dag de mest ff wegpompen.
Bij het uitrijden uit de mestsilo goed mixen en bij de laatste meter de mixer aan laten staan.
Ik heb al een deel veehouders hierover gesproken die ervaring hiermee hebben en die het zand op die manier uit de silo krijgen.
Het is ook erg afhankelijk wat voor zand je gebruikt.
Petro Pelgrum

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid