Dikke hakken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Dikke hakken

Berichtdoor G.U. » di mei 03, 2016 09:26

Schoonvelde schreef:
Corjan schreef:
Joren1995 schreef:als je zand in de boxen wil dan moet de boer in kwestie al diepstrooisel boxen maken , ofniet ?
en wie gaat dat zand dan uit de mestkelder halen

De loonwerker 1 keer per jaar :idea: Gewoon 1 belletje :idea:

Neem aan dat ze een rooster vloer hebben. Het zou overigens wel een gat in de markt zijn. Een afstand bestuurbare shovel ´ofzo´ die het zand een keer per jaar onder je roosters weg zou kunnen scheppen.

Zoiets bestaat allang. In aardappelbewaarschuten hebben ze ook last van zand/grond in de ventilatiekanalen
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor rvm » di mei 03, 2016 09:52

Petro Pelgrum schreef:We hebben een dichte vloer en een stortput achter in de stal.

Okee, ik weet het, misschien dwalen we een beetje van het onderwerp af. Zou iemand van jullie eens een paar foto'tjes op het forum kunnen zetten hoe die stortput voor zandboxen er bij jullie uitziet? Ik moet binnenkort nog wat verzinnen, ik hoop op wat goede ideeen te komen.
Zet ze desnoods maar op het zandboxentopic.
rvm

Beroep: boer

Berichtdoor jaap.dk » di mei 03, 2016 11:35

Petro Pelgrum schreef:Arno, ik heb hier nog geen scheiders vijzels of andere speciale dingen gezien in Dk.

We hebben een dichte vloer en een stortput achter in de stal.
Elke dag de mest ff wegpompen.
Bij het uitrijden uit de mestsilo goed mixen en bij de laatste meter de mixer aan laten staan.
Ik heb al een deel veehouders hierover gesproken die ervaring hiermee hebben en die het zand op die manier uit de silo krijgen.
Het is ook erg afhankelijk wat voor zand je gebruikt.

drijfzand 8) :mrgreen:
jaap.dk

Berichtdoor Erik S. » di mei 03, 2016 11:59

Schoonvelde schreef:
Corjan schreef:
Joren1995 schreef:als je zand in de boxen wil dan moet de boer in kwestie al diepstrooisel boxen maken , ofniet ?
en wie gaat dat zand dan uit de mestkelder halen

De loonwerker 1 keer per jaar :idea: Gewoon 1 belletje :idea:

Neem aan dat ze een rooster vloer hebben. Het zou overigens wel een gat in de markt zijn. Een afstand bestuurbare shovel ´ofzo´ die het zand een keer per jaar onder je roosters weg zou kunnen scheppen.

Donder je toch gewoon je Juno onderin die put, hoef je ook nog niet zelf te besturen op afstand :cheers:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Petro Pelgrum » di mei 03, 2016 13:17

rvm schreef:
Petro Pelgrum schreef:We hebben een dichte vloer en een stortput achter in de stal.

Okee, ik weet het, misschien dwalen we een beetje van het onderwerp af. Zou iemand van jullie eens een paar foto'tjes op het forum kunnen zetten hoe die stortput voor zandboxen er bij jullie uitziet? Ik moet binnenkort nog wat verzinnen, ik hoop op wat goede ideeen te komen.
Zet ze desnoods maar op het zandboxentopic.

De ideale stortput is 70 cm breed met een half opgesneden pvc pijp onderin en met 7% afloop naar pompkelder die voldoende diep is zodat de mest vanzelf naar de pompput loopt.

Dit hebben wij niet maar volgens de voorlichter is dit de beste oplossing.
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Petro Pelgrum » di mei 03, 2016 13:20

jaap.dk schreef:
Petro Pelgrum schreef:Arno, ik heb hier nog geen scheiders vijzels of andere speciale dingen gezien in Dk.

We hebben een dichte vloer en een stortput achter in de stal.
Elke dag de mest ff wegpompen.
Bij het uitrijden uit de mestsilo goed mixen en bij de laatste meter de mixer aan laten staan.
Ik heb al een deel veehouders hierover gesproken die ervaring hiermee hebben en die het zand op die manier uit de silo krijgen.
Het is ook erg afhankelijk wat voor zand je gebruikt.

drijfzand 8) :mrgreen:

Het beste is rondkorrelig zand te gebruiken en die een laag soortelijk gewicht heeft.
Deze blijft veel beter drijven.
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Arno » di mei 03, 2016 14:15

Dan is het me werkelijk een raadsel waarom niet iedereen zand gebruikt in zn boxen als je dat zo ff door de mest roert en uitrijd met een tanker.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Corjan » di mei 03, 2016 14:30

Ja sorry Arno maar sommige ook bij jullie in de steeds maken alles wel errug ingewikkeld :? Hier schuiven die de mest droppen in een goot. In de goot ligt een boxscraper die het naar de put trekt. Onderhoud aan schuiven (net wat voor soort je heb) 1 tot 3 jaar. Kabbels kettingen vervangen ook tussen de 1 en 3 jaar :!:

Put leeg halen kun je op twee "makkelijke" manieren doen :!: Dat is een beetje flodderen in de put wat wij doen, en kunnen wij wat dunnen mest van een andere put er bij Mengen als het wat dikker wordt! Op deze manier heb je de loonwerker een dag nodig om de rest er uit te scheppen. Of tegenwoordig doen ze het met grofgeweld en gooien een Nuhn boot in de put en spoel je er alles uit :!: Meerkosten van de boot zijn bijna netzoveel als leeg scheppen.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » di mei 03, 2016 14:45

hier is een met een schuine helling bij de afstort en daar rijden ze met een shovel in en scheppen hhet zand er uit dunne pompen ze over in een andere silo ,hij zit wel te denken over een schijder en dan droge mest in de boxen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Arno » di mei 03, 2016 15:40

Corjan schreef:Ja sorry Arno maar sommige ook bij jullie in de steeds maken alles wel errug ingewikkeld :? Hier schuiven die de mest droppen in een goot. In de goot ligt een boxscraper die het naar de put trekt. Onderhoud aan schuiven (net wat voor soort je heb) 1 tot 3 jaar. Kabbels kettingen vervangen ook tussen de 1 en 3 jaar :!:

Put leeg halen kun je op twee "makkelijke" manieren doen :!: Dat is een beetje flodderen in de put wat wij doen, en kunnen wij wat dunnen mest van een andere put er bij Mengen als het wat dikker wordt! Op deze manier heb je de loonwerker een dag nodig om de rest er uit te scheppen. Of tegenwoordig doen ze het met grofgeweld en gooien een Nuhn boot in de put en spoel je er alles uit :!: Meerkosten van de boot zijn bijna netzoveel als leeg scheppen.

mixen hebben we geprobeerd in het verleden ,problem is dat we het niet snel genoeg kunnen uitrijden ,kost toch gauw een paar weken om put te legen.
Dus terug naar vloeibaar eraf pompen en de rest op trucks en dumpers laden en in het land kiepen ,zand in boxen brengt hier simpelweg meer inkomen (hebben de shit in boxen ooit s een jaar geprobeerd )dus de berekening is positief ,maar blijft een heel gedoe om al dat zand uit alle putten te skeppen :wink:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor bekapper » di mei 03, 2016 20:30

Joren1995 schreef:
bekapper schreef:
Joren1995 schreef:en kan je stinkpoot dan onderdrukken met de voeding ? En is er ergens wetenschapelijke info over dat de koeien met hun hakken schuren omdat ze jeuk hebben. Of kan je dat met iets bevestigen?

Niks wetenschappelijke info. Stallen, koeien en klauwen vergelijken. Vragen aan de klant hoe het met de voeding is verlopen.
De meesten die ervoor gestudeerd hebben, geven mij geen gelijk.
Stinkpoot is voetbad, bevangenheid is voeding.
Keltisch zeezout lijkt op lange termijn een invloed te hebben op stinkpoot.Ik weet ook niet hoe dit komt.

ik zocht een of dat er relaties waren met dikke hakken.

In een eindwerk is het soms wel normaal dat je dingen moet kunnen bewijzen vanuit de literatuur. ookal weet je soms dat de praktijk helemaal anders kan zijn. dat snappen ze in het school soms niet :no:

Je gaat hierover niets vinden in de literatuur. Er moet iemand de eerste zijn. Anders doen wat ze op school graag horen en daarna vergeten.
bekapper

Berichtdoor Jozef » di mei 03, 2016 20:54

bekapper schreef:Anders doen wat ze op school graag horen en daarna vergeten.

Dat klinkt bekend in de oren 8) :lol:
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Vorige

Keer terug naar Koe en gezondheid