Fleckvieh vaarzen veel zucht

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Fleckvieh vaarzen veel zucht

Berichtdoor Cowboy1991 » wo aug 17, 2016 15:07

Beste allemaal, volg het forum al een hele tijd maar nooit de noodzaak gevonden account aan te maken.
Ben zelf 25 jaar en buiten thuis vaak op buitenlandse bedrijven aan de gang, zo ben ik nu in Kazachstan gestrand waar men een koppel Fleckies heeft laten overkomen. Ik ben hier nu net en ze kalven af, daarbij assisteren is mijn taak. Voor mij de eerste keer dat ik met zuiver fleckvieh koeien werk, toch wel heel anders als HF.

Droogstandrantsoen bestond (noodzakelijk) uit niet veel meer dan Luzernehooi. Nu met afkalven zijn er redelijk veel vaarzen met veel zucht (oedeem) en die zijn moeilijk aan de melk te krijgen. Ook veel gedonder gehad met de minimelker en blind melken in de periode dat ik er niet was, (o.a. veel te hoge druk met blauwe spenen en kringen op het speen als gevolg... krijg je als niemand zn verstand gebruikt...) Dat laatste is nu redelijk verholpen maar toch deze koeien geven met 2 weekjes aan de melk amper 10 liter per dag.

Ben wel benieuwd wat je nog mag verwachten van zo'n vaars.... iemand hier verder ervaring met fleckvieh vaarzen en productie in de eerste maanden?

(Ps, waar is het voorsteltopic?)
De wereld is klein.....
Cowboy1991

Interesses: Boeren in buitenland, Afrika, Centraal Azie, Noord Amerika

Re: Fleckvieh vaarzen veel zucht

Berichtdoor opelmanta » wo aug 17, 2016 15:41

Voorstellen: viewtopic.php?f=10&t=5508&start=930

Fleckvieh melken weet ik niet zo veel van.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor Flyinghollander » wo aug 17, 2016 16:16

Cowboy1991 schreef:Beste allemaal, volg het forum al een hele tijd maar nooit de noodzaak gevonden account aan te maken.
Ben zelf 25 jaar en buiten thuis vaak op buitenlandse bedrijven aan de gang, zo ben ik nu in Kazachstan gestrand waar men een koppel Fleckies heeft laten overkomen. Ik ben hier nu net en ze kalven af, daarbij assisteren is mijn taak. Voor mij de eerste keer dat ik met zuiver fleckvieh koeien werk, toch wel heel anders als HF.

Droogstandrantsoen bestond (noodzakelijk) uit niet veel meer dan Luzernehooi. Nu met afkalven zijn er redelijk veel vaarzen met veel zucht (oedeem) en die zijn moeilijk aan de melk te krijgen. Ook veel gedonder gehad met de minimelker en blind melken in de periode dat ik er niet was, (o.a. veel te hoge druk met blauwe spenen en kringen op het speen als gevolg... krijg je als niemand zn verstand gebruikt...) Dat laatste is nu redelijk verholpen maar toch deze koeien geven met 2 weekjes aan de melk amper 10 liter per dag.

Ben wel benieuwd wat je nog mag verwachten van zo'n vaars.... iemand hier verder ervaring met fleckvieh vaarzen en productie in de eerste maanden?

(Ps, waar is het voorsteltopic?)

Voor wie zit je daar in Kazachstan?
Rantsoen voor droge koeien aanpassen.
Flyinghollander

Berichtdoor Arie » wo aug 17, 2016 17:17

Zucht heeft niks te maken met het feit dat het Flekies zijn lijkt me. Hoe lang lopen ze al op het bedrijf voordat ze afkalven / gekalfd hebben?
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Cowboy1991 » wo aug 17, 2016 18:16

Zit hier voor m'n eigen... Werk voor een paar kazachse investeerders.. De vaarzen zien er goed uit in conditie voor afkalven iets beter als de HF thuis maar dat mag denk ik ook wel met Fleckvieh... Probleem van opstarten zit hem denk ik in een gebrek aan energie met name in de week voor afkalven.. (begin met voeren van melkrantsoen daags voor kalven). De zucht zou hem dan kunnen zitten in overmaat aan ca in het hooi? het valt me op dat je die zucht pas echt goed ziet daags voor het afkalven. De maisoogst van vorig jaar is totaal verrot daarvoor moet ik dus paar maand wachten.. Krijg er nu wel een premix bij maar wat er exact in zit is moeilijk te zeggen (sowieso zijn de maïskorrels die erin zitten slecht gemalen) meng dat nu met vers gehakselde luzerne en een beetje vogeltjes hooi..... (Beetje roeien met riemen die ik heb)
De wereld is klein.....
Cowboy1991

Berichtdoor Cowboy1991 » wo aug 17, 2016 18:17

Ze lopen er sinds eind april trouwens
De wereld is klein.....
Cowboy1991

Berichtdoor Flyinghollander » wo aug 17, 2016 19:00

De munt is daar behoorlijk gevallen en hoe is de melkprijs nu? Er zitten paar Nederlanders meer daar.
Flyinghollander

Berichtdoor Petro Pelgrum » wo aug 17, 2016 19:32

Cowboy1991 schreef:Zit hier voor m'n eigen... Werk voor een paar kazachse investeerders.. De vaarzen zien er goed uit in conditie voor afkalven iets beter als de HF thuis maar dat mag denk ik ook wel met Fleckvieh... Probleem van opstarten zit hem denk ik in een gebrek aan energie met name in de week voor afkalven.. (begin met voeren van melkrantsoen daags voor kalven). De zucht zou hem dan kunnen zitten in overmaat aan ca in het hooi? het valt me op dat je die zucht pas echt goed ziet daags voor het afkalven. De maisoogst van vorig jaar is totaal verrot daarvoor moet ik dus paar maand wachten.. Krijg er nu wel een premix bij maar wat er exact in zit is moeilijk te zeggen (sowieso zijn de maïskorrels die erin zitten slecht gemalen) meng dat nu met vers gehakselde luzerne en een beetje vogeltjes hooi..... (Beetje roeien met riemen die ik heb)

Lucerne is gif voor droge koeien en hoogdrachtige vaarzen. Veel te hoog kali.
Wat heb je aan ruwvoer liggen op het bedrijf?
Is er een mengwagen aanwezig?
Welke grondstoffen en of brok zijn er aanwezig?
Petro Pelgrum

Berichtdoor Sander » wo aug 17, 2016 19:53

Cowboy1991 schreef: (begin met voeren van melkrantsoen daags voor kalven).

doe dat maar vanaf het kalven. heeft verder niks met zucht te maken :oops:
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Cowboy1991 » wo aug 17, 2016 23:17

Kan een te hoog kali gehalte bijdragen aan zuchtvorming? Ik heb nu luzerne en vogeltjes hooi (kan nooit veel in zitten)... @flying dutchman, heb jij hier ook gezeten? Melkprijs is omgerekend 22/24 cent op contract, daar komt nog wat subsidie en +je voor vet overheen..
De wereld is klein.....
Cowboy1991

Berichtdoor Petro Pelgrum » do aug 18, 2016 08:30

Heb je geen voedernormboekje?

Luzerne zit meer dan 40 gr kali in per kg ds
Hooi zit rond de 30 gr kali per kg ds.
Allemaal veel te hoog. Mais zit rond de 14 gr. (y)
Stro is beter dan hooi.
Petro Pelgrum

Berichtdoor melkkoeienboer » do aug 18, 2016 23:06

Relatief veel mais voor droge koeien/vaarzen werkt ook niet. Worden ze lui van . Probeer eens een rantsoen te maken met stro + mais(5 a 6 kg) +gras/hooi (liefst niet teveel mest gehad) en eventueel een beetje soja als je eiwit tekort komt. Uitrekenen op 800 vem en 12% re 100gram droogstandsminerelen erbij en de laatste week voor kalven een kg krachtvoer erbij
melkkoeienboer

Beroep: melkveehouder
Interesses: voeding,fokkerij,stalbouw

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr aug 19, 2016 08:12

Maar hij heeft geen mais.

Als je wel mais kunt voeren dan; 4000 vem maiskuil,1000 vem graskuil 3 kg stro, 1000 vem soja, 1000 vem raap.
En dit de hele droogstandsperiode volhouden en niets voor het afkalveren erbij geven. Werkt altijd.
Petro Pelgrum

Berichtdoor poekske » vr aug 19, 2016 12:57

Lijkt me veel eiwit...
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor melkkoeienboer » vr aug 19, 2016 13:44

zijn da nie te weinig kg ds?
melkkoeienboer