speen eraf

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

speen eraf

Berichtdoor Betty » ma okt 24, 2016 14:19

Vorige week kwam een verse vaars de melkstal binnen met 3 ipv 4 spenen.
Eén speen is gewoon volledig verdwenen (ze waren vrij hard en ik vermoed dat een andere koe erop getrapt heeft terwijl zij in de ligbox lag). Ze gaf +- 26L/dag, nu uit 3 spenen nog zo'n 14L, andere speen loopt heel de dag door melk uit (haar ligbox is dus ook altijd nat). Hoe los je dit best op? Het gaatje waar de melk uitkomt is ook niet zo goed zichtbaar maar hoe dan ook neem ik aan dat er iets in zal moeten, chlorhexidine?
Betty

Re: speen eraf

Berichtdoor Flyinghollander » ma okt 24, 2016 17:44

Betty schreef:Vorige week kwam een verse vaars de melkstal binnen met 3 ipv 4 spenen.
Eén speen is gewoon volledig verdwenen (ze waren vrij hard en ik vermoed dat een andere koe erop getrapt heeft terwijl zij in de ligbox lag). Ze gaf +- 26L/dag, nu uit 3 spenen nog zo'n 14L, andere speen loopt heel de dag door melk uit (haar ligbox is dus ook altijd nat). Hoe los je dit best op? Het gaatje waar de melk uitkomt is ook niet zo goed zichtbaar maar hoe dan ook neem ik aan dat er iets in zal moeten, chlorhexidine?

Naar de slager, heb je daarnaar geen natte box meer en een heerlijk stukje vlees :cheers:
Flyinghollander

Berichtdoor Sander » ma okt 24, 2016 18:08

yep slachten
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Corjan » ma okt 24, 2016 19:23

FF puur jodium proberen er in te laten lopen. Stopt de melk ook wel denk ik :?: :!:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » ma okt 24, 2016 19:43

niks aan doen gewoon laten lopen droogt van zelf wel op en een 3 speen geeft ook melk niks mis mee
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Flyinghollander » ma okt 24, 2016 19:49

boer pieter schreef:niks aan doen gewoon laten lopen droogt van zelf wel op en een 3 speen geeft ook melk niks mis mee

ligt aan de liters, als je overbezetting hebt etc zou ik hem lekker ruimen 8 liter op zelde voer tikt wel door ;)
Flyinghollander

Berichtdoor Betty » wo okt 26, 2016 14:40

boer pieter schreef:niks aan doen gewoon laten lopen droogt van zelf wel op en een 3 speen geeft ook melk niks mis mee
hoelang duurt dat opdrogen? ik heb er mijn twijfels bij... is nu 10 dagen en nog niets veranderd, heel de dag door ligt de melk eruit te lopen. Nu tiptop in orde, maar heb toch ook schrik dat halve dagen in een natte box liggen wel eens wat problemen kan gaan geven

slachten lijkt me ook vrij zonde, vandaag 34.5 liter als 3-speen, één van onze beste vaarzen, dat haalt de gemiddelde vaars hier verrevan...
Betty

Berichtdoor Betty » wo okt 26, 2016 14:43

Flyinghollander schreef:

ligt aan de liters, als je overbezetting hebt etc zou ik hem lekker ruimen 8 liter op zelde voer tikt wel door ;)
dan ruim ik liever 20 liter koetjes... wil gewoon iets vinden om die speen dicht te krijgen zonder mastitis. heb al gedacht aan een paar cc oxytocine om het kwartier goed leeg te krijgen, wat AB en een sealant maar geen idee of een sealant het echt gaat stoppen :s
Betty

Berichtdoor Flyinghollander » wo okt 26, 2016 14:48

die 34.5 l gaat ze ook langere tijd volhouden? tuurlijk dan beter 20 l beestjes slachten
Flyinghollander

Berichtdoor Betty » wo okt 26, 2016 14:49

Corjan schreef:FF puur jodium proberen er in te laten lopen. Stopt de melk ook wel denk ik :?: :!:
jodium in welke vorm? povidone?
Betty

Berichtdoor Betty » wo okt 26, 2016 14:51

Flyinghollander schreef:die 34.5 l gaat ze ook langere tijd volhouden? tuurlijk dan beter 20 l beestjes slachten

ik verwacht dat ze nog serieus kan stijgen als ze geen 5-10 liter uit haar 4e speen laat weglopen.
Betty

Berichtdoor opelmanta » wo okt 26, 2016 15:56

De koe is na 10 dagen nog niet aan het verrekken. Niets aan doen, is voor de koe zelf het beste. Met Jodium een kwartier dood maken zou ik niet doen. Je hebt geen slotgat om het in te doen en je geeft de koe zo'n opdonder dat de melk er onderweg is. Dan heb je een driespeen die 20 liter geeft en dat was nou net niet de bedoeling begrijp ik.
Je zit wel wat met de rest van de koeien, die gaan ook in de melk liggen neem ik aan.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor pieterv » wo okt 26, 2016 17:27

Vorige week hier ook een koe op de speen gestaan. 6de kalfs Cosmo x December met 5.5vet en 4.3e. Speen hangt er aan en is gewoon schuin doormidden tot aan het slotgat.
Koe ligt de ganse dag droog maar als ze in de carrousel komt laat ze de melk lopen. Ik blijf der af zolang ze niet ziek wordt. Als ze ziek wordt gaat ze de klep op want ze is pas 3 wkn geïnsd.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Sander » wo okt 26, 2016 22:06

bijzonder. ze gaf 26. toen 14 en nu 2 dagen later al 34,5 met een speen minder.

zou bijna van elke koe een speen der af snijden met zulke resultaten
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor BsK » do okt 27, 2016 19:07

ik heb het gelukkig niet heel vaak speenbetrappers maar ik doe ze direct weg. Teveel slechte ervaringen mee :oops:
Gestlundegård
BsK

Interesses: Koeien

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid