vaccineren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

vaccineren

Berichtdoor boer pieter » di apr 25, 2017 15:31

wat zijn de redenen om te vaccineren en waar voor word er gevaccineerd
zag dat er al een topic was :oops:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Re: vaccineren

Berichtdoor jvt » di apr 25, 2017 17:41

Hier vaccineren we:

Niet meer IBR, want zijn bezig om naar statuut I3 te gaan, nog een keer bloed tappen en als dan alles vrij is ook fertig
Wel: Rotavec, anders toch teveel diarree problemen
Wel: Blauwtong, zit hier te kort bij in de regio en hebben in nederland jaren terug onze portie wel gehad :cry:
Wel: Beginnen we volgende week mee, omdat blauwtong enting te kort geleden is, moet beetje weerstand houden; Qkoorts. Na hele winter liggen tobben met vruchtbaarheid, onderzoek na onderzoek, komt er eindelijk Qkoorts uit. TkT is van 390 naar 460 gegaan in half jaar tijd (n) (n) Nu dus enten en hoopt dat dit probleem ook getackeld word
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor pieterv » di apr 25, 2017 20:56

Rotavec vaccineren we.
Blauwtong vandaag weer gedaan. Basis is nu weer gelegd bij 't jongvee en melkkoeien kregen hun herhalingsvaccinatie.
Verder vaccineren we nie meer voor IBR en BVD. Zijn IBR vrij (I3-statuut) en BVD al 3 jaar oorbiopten en geen positieve dieren gehad.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor john jakobs » di apr 25, 2017 21:25

paar weken terug een inleiding bij de veearts gehad over enten van koeien tegen uierontsteking ,, ik vond het een interessant verhaal zijn er al mensen die dit doen ,,,
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Richt » di apr 25, 2017 23:23

Hier alleen Qkoorts om zelfde reden als JVT

IBR vrij en BVD via oorbiopten nooit positief dus daar niks mee van doen

Verder geen vaccinaties
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Robert » wo apr 26, 2017 08:44

startvac o.a. bedoel je ?
Ik ken wel bedrijven die het gebruiken. Ze zijn er over tevreden.
Maar ja, als ik net heb geïnvesteerd waarvan het resultaat moeilijk is te meten dan ben ik ook positief.
Ik ben meestal maar 1 week ziek in plaats van 7 dagen en de aspirines op de tweede dag werken beter dan op dag drie.

wat ik nog wel eens lijk te zien is dat een vaccinatie het immuunsysteem prikkelt en alert maakt.
koeien hebben dan wat meer weerstand en ziekten/bacteriën worden sneller aangepakt.

Probleem in NL is de prijzen. Waar elders een paar dollar of pond wordt betaald en combinatie mogelijk zijn is in NL een prijs van € 7,- per IBR / BVD / of andere ziekte meer regel dan uitzondering
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor boer pieter » wo apr 26, 2017 09:35

dat valt toch wel mee ,als je dan van een heel deel problemen af bent lijkt mij ,maar goed ik hou niet van al dat geprik in de koeien en volgens mij is het ook lang altijd niet nodig ,zoals ze in de usa met koeien bezig zijn hoeft voor mij niet :no:
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor G.U. » wo apr 26, 2017 09:36

Ik vaccineer de koeien nergens voor. Overweeg wel rotavec maar kan de diarree bij de kalveren goed onder bedwang houden met halocur dus hou het eerst zo
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor hendrik83 » wo apr 26, 2017 10:26

G.U. schreef:Ik vaccineer de koeien nergens voor. Overweeg wel rotavec maar kan de diarree bij de kalveren goed onder bedwang houden met halocur dus hou het eerst zo

Heeft ook geen zin dan, Rotavec is tegen rota/corona en coli, maar helpt niet tegen crypto dus dan zul je alsnog Halocur moeten blijven gebruiken als je last hebt van crypto
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor Henk » wo apr 26, 2017 11:16

john jakobs schreef:paar weken terug een inleiding bij de veearts gehad over enten van koeien tegen uierontsteking ,, ik vond het een interessant verhaal zijn er al mensen die dit doen ,,,

Ik denk dat enten in de meeste gevallen beter en makkelijker is dan er 'vrij' van te worden en weet dat het geen garantie is...
Maar enten tegen uierontsteking....ik had er nooit van gehoord :oops: maar ik begrijp hieruit dat er steeds meer mastitis voor komt op de melkveebedrijven en da's gezien de frissere komfie stallen met geweldige beddings, zorgelijk te noemen... :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Richt » wo apr 26, 2017 11:23

Henk schreef:
john jakobs schreef:paar weken terug een inleiding bij de veearts gehad over enten van koeien tegen uierontsteking ,, ik vond het een interessant verhaal zijn er al mensen die dit doen ,,,

Ik denk dat enten in de meeste gevallen beter en makkelijker is dan er 'vrij' van te worden en weet dat het geen garantie is...
Maar enten tegen uierontsteking....ik had er nooit van gehoord :oops: maar ik begrijp hieruit dat er steeds meer mastitis voor komt op de melkveebedrijven en da's gezien de frissere komfie stallen met geweldige beddings, zorgelijk te noemen... :?

Hoe komt dat eigelijk dat er zoveel mastitis problemen zijn op sommige bedrijven?
Wij hebben sinds de kerst 2 koeien gehad, op 115 die gemolken worden, doen naar mijn inzicht niks bijzonders, boxen 2 keer daags schoon maken en instrooien met stromeel en s'ochtends Biolit eronder, en sproeien met jodiumbasis spul na het melken. Celgetal tussen 100 en 125.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor poekske » wo apr 26, 2017 12:27

Voeding :yes: Goed voeren is een koe met veel weerstand. Daar begint alles mee
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor john jakobs » wo apr 26, 2017 15:31

ik heb het niet over veel mastites gehad ,, maar al wat je minder hebt is mooi mee genomen
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Berichtdoor pieterv » wo apr 26, 2017 16:28

Moet je kijken hoeveel mastitis gevallen per jaar je nu hebt en wat het kost om alles te vaccineren. 1 mastitis geval kost al gauw 250-300€.
Maarr... denk dat er moet gezocht worden naar 't probleem als je teveel mastitis hebt.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor john jakobs » wo apr 26, 2017 18:12

en voor dat bedrag kun je al 10 koeien enten en het werk en de ergenis ,, denk dat het ook interessant kan zijn als je niet veel mastitis hebt ,
john jakobs

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid