celgetal

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: celgetal

Berichtdoor gydo » vr nov 10, 2017 15:29

boer pieter schreef:
Sander schreef:je moet oorzaak vinden. veel moeilijker is het niet.
en je niet te snel allerlei onzin aan laten praten zodat je telkens van alles aan het veranderen bent.
stabiele bedrijfsvoering en dan oorzaak zoeken en oplossen.

ben ik helemaal met je eens :yes: maar als je het probleem hebt en er zijn al weet ikniet hoeveel mensen waarzeggers wiggelroede lopers en wat niet meer zijn geweest ,wat dan sander ,een paar keer boven de 400 en de fabriek begint lastig te worden en nog hoger dan halen ze het niet meer op dan houd het natuurlijk ook op ,en dat is zijn bedoeling niet , :no:

Je zou ipv van waarzeggers ook gewoon eens naar de dierenarts kunnen luisteren. Als je netjes voordat je ze behandeld een melk monster neem dan kun je toch zien wat de veroorzaker is. Dan weet je al heel wat. En kun je een plan maken. Bijv. Bepaalde koeien opruimen of als laatste melken. Boxen ontsmetten etc.
gydo

Berichtdoor Hans19 » vr nov 10, 2017 15:41

Ik heb laatst een artikel gelezen waar ze na het melken van de hoog cegetal koeien de tepelbekers en melkstel doorspoten met water van 70°C. Het blijft natuurlijk ook een besmetting voor andere koeien.
Hans19

Berichtdoor Sander » vr nov 10, 2017 17:36

met gydo eens pieter. ik zei toch eerst stabiele bedrijfsvoering en al die emotionele stokkenlopers het erf af sturen of gewoon niet uitnodigen. en oorzaak opzoeken. en niet te snel zenuwachtig worden.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Sander » vr nov 10, 2017 17:39

hendrik83 schreef:
Sander schreef:
hendrik83 schreef: Als ze verder niks mankeren en tank is goed blijven ze mooi lopen

eind van het jaar wel ff laag zitten ivm punten focus planet :wink:

Bonus gaat over geometrisch van het hele jaar. Maar laatste tank 198 geo nu 233 dus dat moet lukken om 10 puntjes te krijgen. Trouwens vorig jaar uitgerekend wat het opleverd om 10 focus punten extra te krijgen maar daar kan ik de dip nog niet eens mee betalen als ik daar weer mee zou beginnen

je kunt wel stoer gaan doen, maar tis net wat arno zegt als je zo hoog zit dan is er iets mis. kan ff tijdelijk zijn dat je bijvoorbeeld wat oude koeien of guste koeien hebt die hoog zitten en dat je die binnen een half jaar afvoert, maar als dat niet het geval is zit er gewoon wat niet in de haak. voer, ligbed, melkstal, is het bij vaarzen of vooral bij koeien etc etc.

en wat die bonus betreft, kun je laatste kwartaal redelijk makkelijk 40 punten scoren terwijl je deze zomer bijv nog 0 scoorde. maar dan had je wel in sept moeten beginnen :wink: gewoon de miljonairs eruit. of zit jij al 10% onder je reductieniveau. maar goed die 40 punten levert geen kapitaal op natuurlijk, maar laag celgetal is wel zo prettig.
Sander

Berichtdoor hendrik83 » vr nov 10, 2017 19:02

Laatste MC is van januari en zou zo niet eens weten welke toen miljonair waren. Eentje heeft die uitslag de kop gekost ivm gveregeling. Verder gaat hier eigelijk nooit 1 weg om ug.
Normaal laag in de 200 een paar keer tegen de 300 gehad maar dan hadden er net een heel koppeltje gekalfd en dan komt biest wellicht wat eerder in de tank daniet normaal :roll: Zolang dit niveau geen korting oplevert ga ik voor die Focus planet fooi niet allemaal toeren uithalen
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor Henk » vr nov 10, 2017 19:49

Hans19 schreef:Ik heb laatst een artikel gelezen waar ze na het melken van de hoog cegetal koeien de tepelbekers en melkstel doorspoten met water van 70°C. Het blijft natuurlijk ook een besmetting voor andere koeien.

Uitspoelen kan sowieso geen kwaad natuurlijk (y) maar vlgs mij moet je met kokend water doorspoelen wil het wat af doen.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » vr nov 10, 2017 19:53

Ik ook wel .maar ik denk dat jullie het deense systeem onderschatten als er hier bedrijven zijn met zulke problemen dan meld de veearts zich zelf wel en dan word er ook wel onderzocht wat voor bacteriën het zijn maar bij sommige bedrijven lopen ze vast en dan weten ze het niet meer .en dan begin je toch wat anders te zoeken.
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor poekske » vr nov 10, 2017 20:23

voeding :yes:
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor teuntje93 » vr nov 10, 2017 22:00

boer pieter schreef:in mijn studie club zitten een paar boeren die al een tijdje een celgetal hebben wat aan de hoge kant is ,boven de 200 gem en die hebben alles al geprobeert ,wat doen jullie om het celgetal laag te houden

goed voer ervoor :yes:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor auke » vr nov 10, 2017 22:32

koeien met hoog celgetal neem ik een BO en dan gericht behandelen. Blijft het hoog dan gaan ze weg want ze besmetten de rest ook.
Zet 90 % droog met orbeseal
Laatste tank 99 celgetal
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Arno » vr nov 10, 2017 22:44

Teun en poek hebben zo te zien erg veel ervaring waar het celgetalproblems aangaat. :? :roll:

Celgetal kan door heel veel factoren een probleem zijn ,voer zal in zon 5% van de gevallen de oorzaak zijn :?
Als alles redelijk voor mekaar is is de enigste manier per koe melk testen,uitvinden wat het is en aan de hand daarvan maatregelen nemen ,dat kan van alles zijn ,strooisel ,enten ,koeien apart houden ,koeien apart behandelen ,koeien alleen in het laatste rondje melken ,handen en stellen ontsmetten tussen koeien etc etc ,als je ermee te maken heb gehad weet je nl dat advies als ‘goed voer ervoor’ buitengewoon irritant klinkt.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Sander » vr nov 10, 2017 22:50

hendrik83 schreef:Laatste MC is van januari en zou zo niet eens weten welke toen miljonair waren. Eentje heeft die uitslag de kop gekost ivm gveregeling. Verder gaat hier eigelijk nooit 1 weg om ug.
Normaal laag in de 200 een paar keer tegen de 300 gehad maar dan hadden er net een heel koppeltje gekalfd en dan komt biest wellicht wat eerder in de tank daniet normaal :roll: Zolang dit niveau geen korting oplevert ga ik voor die Focus planet fooi niet allemaal toeren uithalen

ik ga de qlipper van laatst wel wat beter begrijpen inmiddels icm de foto. maar wellicht moet ik dat denken en niet hardop typen...

maar heel bijzonder dat er nooit eentje om ug weggaat. dat is na vruchtbaarheid hier afvoerreden nummer twee. dus ben benieuwd naar jouw afvoerredenen. :yes:
Sander

Berichtdoor Sander » vr nov 10, 2017 22:53

boer pieter schreef:Ik ook wel .maar ik denk dat jullie het deense systeem onderschatten als er hier bedrijven zijn met zulke problemen dan meld de veearts zich zelf wel en dan word er ook wel onderzocht wat voor bacteriën het zijn maar bij sommige bedrijven lopen ze vast en dan weten ze het niet meer .en dan begin je toch wat anders te zoeken.

bijzonder. komt dus niks uit al die onderzoeken van veearts?
koeien gaan allemaal hoog de droogstand in en komen er hoog uit of hoe moet ik dat zien?
vaarzen laag erin en ook laag eruit of hoog?

je kunt altijd nog een watter installatie aanschaffen. met zo'n ding gaat boeren vanzelf :yes: (y) 8)
Sander

Berichtdoor poekske » vr nov 10, 2017 22:56

Arno schreef:Teun en poek hebben zo te zien erg veel ervaring waar het celgetalproblems aangaat. :? :roll:

Celgetal kan door heel veel factoren een probleem zijn ,voer zal in zon 5% van de gevallen de oorzaak zijn :?
Als alles redelijk voor mekaar is is de enigste manier per koe melk testen,uitvinden wat het is en aan de hand daarvan maatregelen nemen ,dat kan van alles zijn ,strooisel ,enten ,koeien apart houden ,koeien apart behandelen ,koeien alleen in het laatste rondje melken ,handen en stellen ontsmetten tussen koeien etc etc ,als je ermee te maken heb gehad weet je nl dat advies als ‘goed voer ervoor’ buitengewoon irritant klinkt.

Neen, maar wat ik wil zeggen n is dat die verkopers vanalles hebben die wat kan lappen, maar dat het dikwijls opgelost raakt door eerst eens goed de voeding te bekijken.
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor king » vr nov 10, 2017 23:39

hendrik83 schreef:Laatste MC is van januari en zou zo niet eens weten welke toen miljonair waren. Eentje heeft die uitslag de kop gekost ivm gveregeling. Verder gaat hier eigelijk nooit 1 weg om ug.

Dat je het niet voor die fooi doet, kan ik nog wel begrijpen, maar als je consequent zo hoog zit, kost t ook liters :idea: en dan lijk t opeens veel zinvoller om er wat aan te doen
Mpr is zo gauw terugverdient :idea:

doen hier eigenlijk ook niets bijzonders, maar toch meestentijds onder de 100 en als we er boven zitten weet ik ook dat er een(paar) probleemgeval(len) tussen zitten.
droog voorbehandelen met papier, sprayen (y) (niet dippen (n) ) boxen 2 keer per dag vegen en strooien, maar zijn me eigenlijk regelmatig smerig zat :roll: , maar heb geen zin om het vaker te doen :oops:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid