salmonella dublin

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: salmonella dublin

Berichtdoor opelmanta » vr jan 05, 2018 09:53

Aan de penicilline. Als ze al kromme poten hebben opruimen. Ik heb er vorig jaar een paar moeten opruimen, en een paar dood gehad.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor teun » vr jan 05, 2018 14:27

Corjan schreef:En ondertussen kun je veel kalfies verliezen door niks tedoen :|

Dat bedoel ik natuurlijk niet he. Als je geen zieken hebt en positief test zou ik me niet te druk maken. Als je zieke kalveren hebt is dat natuurlijk een ander verhaal.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor MarcB » vr jan 05, 2018 17:14

teun schreef:
Corjan schreef:En ondertussen kun je veel kalfies verliezen door niks tedoen :|

Dat bedoel ik natuurlijk niet he. Als je geen zieken hebt en positief test zou ik me niet te druk maken. Als je zieke kalveren hebt is dat natuurlijk een ander verhaal.

Nooit van gehoord. Ik weet wel dat ik kalveren na 3mnd bloed moet tappen.
Welke symptomen hebben die kalveren
MarcB

Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor boer pieter » do feb 01, 2018 13:32

ben je er al weer uit marc hier ook een van 3 naar 300 :shock:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor MarcB » do feb 01, 2018 14:29

boer pieter schreef:ben je er al weer uit marc hier ook een van 3 naar 300 :shock:

De B proef was negatief dus terug status 1. Zat met de eerste proef maar net boven de grens
MarcB

Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor boer pieter » do feb 01, 2018 15:55

(y) (y) (y)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Nix » do feb 01, 2018 19:13

Hier onder tkent de gd eindelijk dat het niet uitgesloten is dat vogels salmonella kunne verspreiden. Ik denk dat het salmonella bestrijden dus een beetje te veel onverklaarbare uitkomsten geeft hier en daar. Heb ze jaren geleden al eens op een Schots onderzoek gewezen waarin stond dat ganzen niet uitgesloten konden worden als verspreider van de vee variant.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Berichtdoor Bonsjoer » zo feb 04, 2018 10:50

Is er hier iemand die ervaringen heeft met de verplichtte 'Salmonella deskundige' ? ( verplicht voor langdurig ongunstig/N3 bedrijven )
Bonsjoer

Berichtdoor van wijk » ma feb 05, 2018 10:11

Geen ervaring mee omdat ik op tijd in de gaten kreeg dat aanpak van GD/dierenartsen niet werkt.
Workshops bij iemand anders op stal haalt ook niet uit.....
Via veeverzekering en Veeteeltforum :wink: :wink: krijg je betere adviezen.

-Verplicht mestonderzoek, komt niks uit.
-Alleen tankonderzoek, dan blijf je zitten met paar procent besmetting.

Dus: individueel onderzoek ( melk/bloed) zodat je weet wie t zijn. Dan rustig 4-5 mnd wachten en nog eens monsteren. En dan nog een keer en die dan vaker positief zijn ruim die dan maar op.
Kost wat maar dan kom je er t beste vanaf.
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Bonsjoer » ma feb 05, 2018 13:52

Individueel onderzoek is al een paar jaar verplicht ( kun je uiteraard alleen bij de GD doen.. (n) als je N3 bedrijf bent/afvoeren drager na mestonderzoek., alleen wil het aantal bedrijven dat afscheid van de Salmonella neemt maar niet zakken, vandaar dat je nu verplicht bent om een deskundige in te huren...

Die komt dan langs, a 110, - /uur oid. wat ik ervan gehoord heb kost dat al snel 1100,- (incl schrijven rapport ) en staan er een
aantal algemene punten op die op jou bedrijf betrekking hebben en mogelijk een oorzaak kunnen zijn, en die je 'moet veranderen.
Benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft en er daadwerkelijk wat aan gehad heeft. Hier BVD/IBR vrij, geen leverbot , geen gezondheidsproblemen., en als't volgende reguliere tankmelkonderzoek weer ongunstig is ook aan de beurt wat de deskunde betreft...:(

De pest is dat er nog erg veel onduidelijk is over de oorzaken en aantonen van Salmonella, wij zitten helaas in een gebied waar Salmonella er blijkbaar bij hoort.
Bonsjoer

Berichtdoor van wijk » ma feb 05, 2018 14:04

ik ook hoor.... maar ik geloof niks van dat die ganzen t meebrengen.
Hier ervanaf gekomen zoals boven beschreven.
Gewoon weigeren om naar workshops te gaan, en die deskundige wordt door RFC betaald.
Maar nogmaals . van die dierenarts/GD/Qlip aanpak word je helemaal flauw.
Je eigen kop volgen dan ben je er het eerste van af.
van wijk

Berichtdoor G.U. » ma feb 05, 2018 21:41

Dus met de melkcontole salmonellaonderzoek laten doen en dat gedurende het jaar een aantal keer als ik het goed begrijp?
Heb hier een enkele keer in de herfst een positieve uitslag gehad. Is ook een weerstandsverhaal van wat ik ervan begrepen heb...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor van wijk » ma feb 05, 2018 22:12

Als je een aantal keer positief bent ga je in de N2 of zoiets, om dan nog te denken dat het vanzelf overgaat is een beetje naief.
En wijzen naar ganzen of ratten gaat t em ook niet worden.
Dus dan beter alles een keer op melk of bloed testen. Dan weet je waar je staat.
van wijk

Berichtdoor Bonsjoer » ma feb 05, 2018 22:49

Ik begrijp je niet helemaal denk.., je geeft aan dat je't beste individueel melk/bloedonderzoek moet doen., maar dat is toch precies wat juist niet werkt..? (aangezien N3 bedrijven dat al een aantal jaren verplicht moeten doen en dragers verplicht richting slachthaak moeten sturen., zonder resultaat . Aantal N3 bedrijven wil maar niet dalen, stijgt soms zelf, beetje afhankelijk van't weertype )

Cursus of N3 traject weigeren heeft geen zin., je komt dan automatisch in het 'Grommertraject'...

De deskundige werd vorig jaar deels door de NZO betaald voor zover ik weet ( 1000,-, zonder voorwaarden ), FC betaalde ook 1000,- mits je de adviezen opvolgde, de kosten die voorkomen uit de adviezen moet jezelf betalen. Dit jaar is voor zover ik weet de NZO bijdrage vervallen., FC bijdrage is er nogwel, onder dezelfde voorwaarden. , los daarvan, het is natuurlijk gewoon boerengeld.
Bonsjoer

Berichtdoor van wijk » di feb 06, 2018 09:40

Je zit nu al een tijdje met die salmonella en daar wil je vanaf toch??
Ik geef alleen maar aan hoe t hier gelukt is:

Alles individueel onderzoeken op bloed/melk.
Over 3-4 maanden weer.
Over 6-8 maanden weer.
Dan kijken welke er meerdere malen positief zijn, of een keer wel en dan weer niet.
Ga die maar eens opruimen.
Dan 3-4 maand verder weer onderzoeken, en weer opruimen die meerdere malen positief zijn.
En ondertussen de tank blijven testen. Maar die is negatief als je nog 5% positieven hebt.

Zo kwam ik er vanaf.

En dat gedoe met mestmonsters en "verplicht" ruimen en "deskundigen" daar heb je allemaal niks aan. Maar je moet wel als je eenmaal in die N3 fase zit.

Beter bel je al eerder je veeverzekering en laat die hun deskundige sturen. Daar heb je meer aan.

Belangrijkste is niet dat je het probleem hebt, maar hoe je er mee omgaat :wink:
van wijk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid