videoanalyse

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

videoanalyse

Berichtdoor boer pieter » do feb 01, 2018 16:18

hier in dk word er nu veel gepraat over hoeveel uur een koe moet liggen ,de een zegt dat ze 14 liggen , 5 uur eten en 1,5 uur buurten ,0,5 uur om te drinken ,door een video analyse kun dat mooi zien wat koeien zo al uit vreten op een dag, word zo iets ook in nl gedaan ,bij mij liggen ze 11 tot 12 uur de oudere koeien en 10 tot 11 uur de jonge koeien ,dus iets minder ,ik vind het meer als genoeg maar sommige vinden het te weinig ik ben nog steeds van mening dat koeien toch een beetje rond mogen scharrelen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Re: videoanalyse

Berichtdoor Henk » do feb 01, 2018 18:14

Laat die koe toch lekker dr plan trekken :yes: Doen net alsof koeien melken schier onmogelijk wordt zonder universitaire opleiding... :D
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » do feb 01, 2018 18:28

Ik vind dat ook Henk maar hier vinden consulenten steeds weer wat nieuws om aan het werk te blijven
boer pieter

Berichtdoor Flyinghollander » do feb 01, 2018 18:32

onderzoek wijst uit op meer melk. Kan je ook afvragen is er een reden dat je >15% minder ligtijd hebt? Misschien boxen,mat etc toch niet zo comfortable?
Flyinghollander

Berichtdoor Flyinghollander » do feb 01, 2018 19:31

https://msu.edu/~mdr/vol15no3/cowtime.html

Dairy cows have a strong need for rest (lying down), requiring 12 to 14 hours per day. When time spent lying down decreases, lameness can increase and efficiency of rumination declines.

Denk dat ze die link willen maken.
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » do feb 01, 2018 19:58

volgens mij is het zo omdat mijn koeien 6 keer worden gevoert ,dus worden ze automatisch weer ge activeert om weer even de benen te strekken, even wat te eten, slokje water, en dan weer lekker liggen ,mijn dochter heeft het zelf gedaan met onze camera en ze liggen misschien wat minder maar de gezondheid heeft er niks onder te lijden ,ik durf rustig te stellen dat het niks uit maakt ,natuurlijk moeten ze liggen maar 14 uur is echt niet nodig en de verschillen zijn maar klein
boer pieter

Berichtdoor G.U. » do feb 01, 2018 20:26

Volgens mij ben je nu een beetje eigenwijs aan het doen pieter. Koeien moeten 14 uur liggen dat is het beste en dat komt uit elk onderzoek steeds weer naar voren. Ik wil niet zeggen dat mijn koeien dat halen hoor, als ze 12 uur liggen vind ik het al heel wat :oops: maar eigenlijk heb ik geen flauw idee want zo’n filmpje of stopmotion hebben we hier (nog) nooit gemaakt
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Flyinghollander » do feb 01, 2018 20:37

boer pieter schreef:volgens mij is het zo omdat mijn koeien 6 keer worden gevoert ,dus worden ze automatisch weer ge activeert om weer even de benen te strekken, even wat te eten, slokje water, en dan weer lekker liggen ,mijn dochter heeft het zelf gedaan met onze camera en ze liggen misschien wat minder maar de gezondheid heeft er niks onder te lijden ,ik durf rustig te stellen dat het niks uit maakt ,natuurlijk moeten ze liggen maar 14 uur is echt niet nodig en de verschillen zijn maar klein

Niks uit maakt, hoe oud is je veestapel?

Staat toch bij 9-14 keer vreten, dus die 6 keer vers voeren valt wel mee.
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » do feb 01, 2018 21:08

5,3 jaar 3,2 laktaties 29800 levensproduktie ,30% vervang 9200 ekm
maar ik press mijn koeien niet dat zal ook vast wat uit maken max 6 kilo ingekocht kv
ik heb wel eens vaker gezegt heb niet de beste veestapel maar ook niet de slechtste
met rond de 30% vervanging gemiddelde procduktie goede gezondheid ben ik tevreden
boer pieter

Berichtdoor boer pieter » do feb 01, 2018 21:19

Afbeelding
Afbeelding
1 koe 5 keer gekalft
2 moeder en dochter moeder 6 keer gekalft
boer pieter

Berichtdoor kobonde » do feb 01, 2018 21:21

Pieter. dat vaak op dag voeren met een automatisch voersystem meer nadelen dan voordelen heeft is al langer bekend. Zeker als het gemengd word met zon hussel ding zoals jij hebt en de koeien vrij makelijk selekteren en dus steeds komen om het lekkerste er uit te zoeken. Vorige waren we bij een in mijn ERFA groep die voerde 8 keer per dag, de vaarzen en 2e kalfs produceerden onder de doelstelling en toen dat ding begon te voeren kwamen bija alle koeien naar het voerhek, maar er was maar vreetplek voor de helft.
Ook zag je de koeien zoeken en schuiven in het voer ze vraten niet van boven af zoals ze doen met CV.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Jaap » do feb 01, 2018 22:23

Voor Veeteelt hebben we ooit eens een verhaal gemaakt van het Klauwgezondheidscentrum dat ook via video-opname koegedrag analyseerde:

http://veeteelt.nl/nieuws/video-timelap ... n-oplossen

Doel was dan wel om oorzaken klauwproblemen op te snorren.
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor postma friesland » vr feb 02, 2018 02:58

Net zo als kobonke zegt. Elke keer als er verst voer komt valt er weer wat lekkers te selecteren. De boss cows lekkere deruit vissen rest is voor vaarzen en minder dominante koeien

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor Flyinghollander » vr feb 02, 2018 02:59

Jaap schreef:Voor Veeteelt hebben we ooit eens een verhaal gemaakt van het Klauwgezondheidscentrum dat ook via video-opname koegedrag analyseerde:

http://veeteelt.nl/nieuws/video-timelap ... n-oplossen

Doel was dan wel om oorzaken klauwproblemen op te snorren.

Misschien leuk voor een 2 deel, wat hebben die verbeteriing gebracht.

Pieter hoor rond 3 minuut 40 even wat ze zeggen over het voer.
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » vr feb 02, 2018 10:46

8 keer voeren heeft ook geen zin dan neem je in mijn geval te weinig voer mee en hebben ze het in no time weer op ,ik voer 6 keer s'morgens als ik begin te melken, 10 uur, 2 uur dan weer als ik melk s'avonds, om 8 en 10 uur daarna niet meer ,en ze kunnen bij mij allemaal aan het hek staan ,dat uitzoeken van voer valt allemaal wel mee heb vrij natte kuil en voer weinig kv dus is er niet veel te selecteren goed hakselen van het voer is genoeg (cv wil ik het niet over hebben ben ik erg allergisch voor) als dat vaker voeren zo slecht is voor koeien waarom zijn er dan zo veel met een juno of iets dergelijks , veel boeren die ik ken schuiven ook minstens een paar keer per dag het voer aan dan komen ze toch ook even kijken of er nog wat lekkers is :yes: ook ken ik er wel een paar die s'avonds nog even met wat melasse bij het voerpad langs rijden zo dat ze die natte hap wat na een dag toch wat begint te ruiken nog even op gevreten te krijgen :lol: maar iedereen moet het zelf weten ,ik vond het toch wel intersant onder werp en heb mijn voer tijden er een beetje op aan gepast ,overdag niet maar wel dat wij niet meer in de nacht voeren
boer pieter

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid