Koeien per hectare

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Koeien per hectare

Berichtdoor Wes » zo jun 17, 2018 18:57

Goedenavond ik heb een vraag, hoeveel koeien kan ik maximaal kwijt op een hectare zonder dat ze te kort komen. En als ik ze dan ga weide hoeveel dagen kunnen ze op het zelfde stuk land staan? Stel ik heb 10 hectare gras achter het huis, die ik verdeel in 3 stukken is het dan mogelijk het jaar door te draaien met 15 tot 20 of heb ik veel ste kort grond
Wes

Re: Koeien per hectare

Berichtdoor Flyinghollander » zo jun 17, 2018 21:16

zoveel variable, weer, grond, bemesting, jersey, holsteins, melkkoeien? vleeskoeien?
Flyinghollander

Berichtdoor auke » zo jun 17, 2018 21:42

ga maar uit van 2 koeien per hectare. Maar dat is een eenvoudige regel. Strooi je geen kunstmest dan moer er nog wel een halve koe af. Heb je klapzand dan moet er nog een halve af
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Wes » zo jun 17, 2018 22:37

Het zijn hf melk koeien. Weer is het zelfde als hier geen voorspelling mogelijk :P. Grond soort durf ik niet helemaal te zeggen is geen zand dat weet ik 100% en ook geen echte klei. Kunstmest niet alleen mest van de koe. Waar het mij vooral omgaat kan je de maanden dat ze buiten staan ze genoeg weiden met die 10 hectare wat om het huis ligt! Kan je blokjes van bijv 2.5 hectare maken en dan om de 4 dagen verhuizen naar een volgend blokje of is dat te klein/te kort om het gras in de andere blokjes te laten groeien?
Wes

Berichtdoor Frans V » ma jun 18, 2018 05:41

10 hectare huiskavel kan je 100 koeien overdag weiden. Kan je ook nog 15 droge op stal houden en 70 jongvee. Moet je wel wat land over de weg hebben of voer aankopen.
Don't call it a dream. Call it a plan.
Frans V

Berichtdoor G.U. » ma jun 18, 2018 08:13

Frans V schreef:10 hectare huiskavel kan je 100 koeien overdag weiden. Kan je ook nog 15 droge op stal houden en 70 jongvee. Moet je wel wat land over de weg hebben of voer aankopen.

Succes met je 100 koeien op 10 ha frans, dat heeft weinig meer met weiden te maken :lol:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » ma jun 18, 2018 08:25

Jongens jullie draaien weer door 8)
Wes heeft vlgs mij 15-20 dieren op 10 ha.
Als ik Wes was zou ik de 10 ha variabel opdelen met stroomlinten en rantsoenpaaltjes :yes:
Begin es met 1 ha af te zetten en kijk hoe lang ze daarmee doen. Het weer bepaalt nl veel :)

Zorg dat je voldoende stroomlint en rantsoenpaaltjes achter de hand hebt om een nieuw perceel te maken, en dan op grootte wat het beste lijkt op basis van de begrazing van het eerste perceel.

Veel kans is met groeizaam weer de rest van de 10 ha al snel te lang. Kun jij (laten) maaien/inkuilen/hooien :?:
Daarom ook je 10 ha niet vol zetten met blijvend raster want daar heb je alleen maar last van wanneer er gemaaid moet worden.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Wes » ma jun 18, 2018 10:14

Hey henk ja precies. Ik had zelf aan 2 a 3 vakken te maken met lint a 1/1.5 hectare. Ik had gelezen dat een koe tussen de 80 m2 en 100m2 per dag nodig heeft dus 20 keer 100 is 2000m2. als ik ze daar 5 dagen laat staan kom ik op 1 hectare en aangezien beter een beetje meer dan minder kwam ik op 1.5 hectare, kan ik altijd nog zien of ze er een dag langer kunnen staan. En dan hou ik een 5 hectare over wat ik kan maaien . hartstikke Bedankt voor jullie reacties hier kan ik weer verder mee :D
Wes

Berichtdoor Henryw » di jun 26, 2018 23:19

Is het niet beter om een berekening als volgt te maken:
10 ha grond × 9000 kg ds (zonder kunstmest) =90.000 kg ds aan gras per jaar

Nu begrijp ik niet precies wat voor koeien Wes wil houden maar neem aan vetweiders? Of droge koeien?
Wat vreet zo'n dier. 12/13 kg ds per dag?
Stel je houd 180 dagen per jaar koeien (Want hij geeft aan dat het alleen voor de tijd dat ze buiten staan is). Dan is er gemiddeld dus plek voor 90.000 kg ds/180 dagen= 500 kg ds per dag / 12 kg ds per koe = 41 koeien gedurende een half jaar lang (op 10 ha).

Dat is dus idd gemiddeld 2 koeien per ha per jaar.
Punt voor Wes is dan natuurlijk wel dat in het voorjaar er minder vee kan lopen omdat de grasgroei vroeg in het voorjaar nog op gang moet komen en daarna juist meer gras groeit waardoor er meer vee gehouden kan worden of dat er gras gemaaid kan worden.

Dus oppervlaktes die Wes aanhoud (80m2 bij 1700 kg ds per ha = 13,6 kg ds) zitten wel vrij goed maar uiteindelijk bepaald de grasgroei hoe snel er weer een snede gras staat om terug op het perceel te komen. En dus hoeveel land er voor de bereiding nodig is.

Ik ben het trouwens niet eens met de laatste opmerking van Wes. Hoe vaker een nieuw perceel hoe hoger de opname. Dus liever een perceel wat te klein En dus wat vaker een fris perceel dan dat ze maar op blijven kauwen op de laatste stengels. Maar dat betekend dus wel meer werk.
Henryw

Berichtdoor G.U. » wo jun 27, 2018 08:31

Die 9ton ds per ha moet ik nog zien met weiden, je moet niet vergeten dat je behoorlijk verliezen hebt door vertrappen en onderschijten.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Keer terug naar Koe en gezondheid