Mastitis: wel of niet behandelen?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Mastitis: wel of niet behandelen?

Berichtdoor Jaap » do jan 03, 2019 21:04

Nieuw onderwerp maar eigenlijk gepikt van Arno en Roderick naar aanleiding van eerdere reacties (in topic robotmelken)

Arno stelde:
Ik gebruik het voorbeeld van Ontario,s best runde farm . De kengetallen dan, financieel geen idee. Maar die hadden Jaren de hoogste management score. Dus dat betekend een punten system waar je punten mee kan verzamelen met produkte, celcount, afkalfleeftijd, tkt, %oude koeien. …….Die mensen zeiden altijd als je koein behandeld voor mastitis dan word een derde 3 speen, een derde verdwijnd van de farm de zelfde lactatie, en een derde geneesd. Behandel je ze niet blijven die nummer eigenlijk vrijwel hetzelfde. Dus niet behandelen is veel makkelijker . Zeker als je met personeel werk.

Ik hoor het vaker in het buitenland dat mastitis eigenlijk niet meer behandeld wordt (zeker op de grote bedrijven met personeel). En de resultaten qua uiergezondheid zijn echt niet minder, en het antibiotica gebruik gaat naar nul!.

Met andere woorden:
Bij mastitis: loont de inzet van antibiotica eigenlijk wel?
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Re: Mastitis: wel of niet behandelen?

Berichtdoor poekske » do jan 03, 2019 21:09

Goed voer, goede ligboxen en goed management zijn het belangrijkste
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor boer pieter » do jan 03, 2019 22:02

Is allemaal waar maar hebben hier heel andere veearts regels dan in de USA en Canada
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor auke » do jan 03, 2019 22:15

ik heb nog weinig meegemaakt dat mastitis spontaan verdween.

gebruik bij een vlokje een mamacurine injector icm mintzalf . gaat het soms van over maar soms ook niet en dan moet je toch met zwaarder geschut komen
en coli koeien knappen wel op met een uierinfuus etc.

Niks aan doen en dan verkopen/weggeven als ze weer opgeknapt zijn zie ik het nut ook niet van in
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Talis » vr jan 04, 2019 05:45

ik ga met auke mee. ik ga voor de grootste kans op genezing. dus in de meeste gevallen ab in de uier en in de nek..
Talis

Berichtdoor boer pieter » vr jan 04, 2019 09:52

Ik ook soms lukt het met oxytocine maar als ze echt verkeerd zijn ab
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor van wijk » vr jan 04, 2019 11:33

Ik probeer t zonder ab te doen sinds 2003 en dat lukt vrij aardig.
Bij verkeerd uier smeren met mintzalf of vergelijkbaar spul, leegtrekken enzovoort. Meestal gaat t vanzelf over, zo niet dan wordt ie driespeen of ist afvoer.
Celgetal zat laatste zomer beneden de 100, nu rond 150. Maar dat komt van een paar oude koeien met 1000 of hoger. Op mijn beperkte veestapel doet dat meteen veel. :D
Met droogzetten gaat er ook niks op of in de speen.
Gewoon stug volhouden dan selecteer je je veestapel er vanzelf op.
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Talis » vr jan 04, 2019 11:41

van wijk schreef:Ik probeer t zonder ab te doen sinds 2003 en dat lukt vrij aardig.
Bij verkeerd uier smeren met mintzalf of vergelijkbaar spul, leegtrekken enzovoort. Meestal gaat t vanzelf over, zo niet dan wordt ie driespeen of ist afvoer.
Celgetal zat laatste zomer beneden de 100, nu rond 150. Maar dat komt van een paar oude koeien met 1000 of hoger. Op mijn beperkte veestapel doet dat meteen veel. :D

kost mij teveel goede koeien..
Talis

Berichtdoor Richt » vr jan 04, 2019 12:13

Talis schreef:
van wijk schreef:Ik probeer t zonder ab te doen sinds 2003 en dat lukt vrij aardig.

kost mij teveel goede koeien..

Dan zijn we het niet eens over wat goede koeien zijn :no:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Corjan » vr jan 04, 2019 15:30

Ja idd een stal vol goede koeien die je veel moet behandelen :?: Of een stal vol goede koeien die je niet behandeld :?: Was beter :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Nix » vr jan 04, 2019 19:15

Gewoon proberen. En celgetal en geleidbaarheid hebben met elkaar te maken. Maar niet 1 op 1. Ik heb een mqc-c2 en zie dan dat sommige koeien en 14 dagen over doen om na het afklaven onder de 100 celgetal te komen.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Beroep: tob-boer

Berichtdoor jan.nl » vr jan 04, 2019 21:47

Koe met mastitis gewoon zo snel mogelijk behandelen,want het is een pijnlijke ontsteking...en beesje gaat er niet sneller van lopen :no: .Hoe eerder je erbij bent des te meer succes. :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor king » vr jan 04, 2019 23:09

Corjan schreef:Ik gebruik het voorbeeld van Ontario,s best runde farm . De kengetallen dan, financieel geen idee. Maar die hadden Jaren de hoogste management score. Dus dat betekend een punten system waar je punten mee kan verzamelen met produkte, celcount, afkalfleeftijd, tkt, %oude koeien. …….Die mensen zeiden altijd als je koein behandeld voor mastitis dan word een derde 3 speen, een derde verdwijnd van de farm de zelfde lactatie, en een derde geneesd. Behandel je ze niet blijven die nummer eigenlijk vrijwel hetzelfde. Dus niet behandelen is veel makkelijker . Zeker als je met personeel werkt :idea: (y)

wil dit bericht nog even aanhalen!
Heb het eens nagekeken, bij ons de laatste 5 jaar.
Wij hebben in 5 jaar tijd 40 koeien :oops: behandelt met AB tegen mastitus (met een piek zo'n 3 jaar terug ivm overgang naar nieuwe stal) Maar gelukkig gaat t nu een stuk beter, laatste geval april vorig jaar (q) .Cel laatste keer 64 (y)
Waar het mij vooral om ging was het percentage 3-spenen, is bij ons 5%, dus nogal wat lager dan wat CJ schetst. Daarom gaan wij er wel mee door, want slaat bij ons blijkbaar wel goed aan, icm het feit dak een schurft aan 3-spenen heb, die worden bij ons niet heel veel ouder meer, oftewel worden niet meer geins.
dat er ong een derde zelfde lactatie verdwijnt, zal wel aardig in de richting liggen, maar als bijna 2 derde geneest vind ik het wel zin hebben :idea:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor M H » za jan 05, 2019 08:12

king schreef:
Corjan schreef:Ik gebruik het voorbeeld van Ontario,s best runde farm . De kengetallen dan, financieel geen idee. Maar die hadden Jaren de hoogste management score. Dus dat betekend een punten system waar je punten mee kan verzamelen met produkte, celcount, afkalfleeftijd, tkt, %oude koeien. …….Die mensen zeiden altijd als je koein behandeld voor mastitis dan word een derde 3 speen, een derde verdwijnd van de farm de zelfde lactatie, en een derde geneesd. Behandel je ze niet blijven die nummer eigenlijk vrijwel hetzelfde. Dus niet behandelen is veel makkelijker . Zeker als je met personeel werkt :idea: (y)

wil dit bericht nog even aanhalen!
Heb het eens nagekeken, bij ons de laatste 5 jaar.
Wij hebben in 5 jaar tijd 40 koeien :oops: behandelt met AB tegen mastitus (met een piek zo'n 3 jaar terug ivm overgang naar nieuwe stal) Maar gelukkig gaat t nu een stuk beter, laatste geval april vorig jaar (q) .Cel laatste keer 64 (y)
Waar het mij vooral om ging was het percentage 3-spenen, is bij ons 5%, dus nogal wat lager dan wat CJ schetst. Daarom gaan wij er wel mee door, want slaat bij ons blijkbaar wel goed aan, icm het feit dak een schurft aan 3-spenen heb, die worden bij ons niet heel veel ouder meer, oftewel worden niet meer geins.
dat er ong een derde zelfde lactatie verdwijnt, zal wel aardig in de richting liggen, maar als bijna 2 derde geneest vind ik het wel zin hebben :idea:

als jijj driespenen nket meer insemineer. dan snap ik wel dst je niet boven de 5% uitkom. zelf denk ik idd dat wanneer je voldoende ruimte hebt. en goede ligbox je al veel problemen voor blijft met uierontsteking. beide is hier wel een dingetje.alhoewel het doms ook weer maanden goed gsat. maar met het weer vsn vandaag. wordt alles vetterig en vies. is kans op uierprpblemen ook weer groter
M H

Berichtdoor wijnbergen » za jan 05, 2019 13:05

we behandelen hier 3 jaar lang uierontsteking niet meer, alleen als de koe ziek is/koorts heeft. Het aantal klinische gevallen is 5 per jaar denk ik op 200 koeien. Wel alles boven de 100 celgetal met ab droog.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid