Mastitis: wel of niet behandelen?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Mastitis: wel of niet behandelen?

Berichtdoor Hvd » za jan 05, 2019 14:24

wijnbergen schreef:we behandelen hier 3 jaar lang uierontsteking niet meer, alleen als de koe ziek is/koorts heeft. Het aantal klinische gevallen is 5 per jaar denk ik op 200 koeien. Wel alles boven de 100 celgetal met ab droog.

En hoe blijft het celgetal?
Waarom boven de 100 met ab droog als je geen uierontstekingen met koorts hebt ?
Hvd

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkverwerking, koeien, weiden, zeilen

Berichtdoor Jaap » ma jan 07, 2019 22:05

In 2013 bezocht ik in de VS Reuter Dairy. Geen bekend fokbedrijf, maar iedereen die ik sprak en daar eens was geweest, meldde dat ze enorm onder de indruk van het management waren.

http://veeteelt.nl/foto/reuter-dairy-peosta-usa

En dat werd ik ook. En bovenal: er was op het hele bedrijf met 850 geen mililiter penicilline te vinden. Ik geloofde ze niet, maar ik mocht echt op zoek in de medicijnkast dat het waar was. Vanwege personeel, ze kunnen fouten maken bij pencillene koeien per abuis meemelken, waren ze gestopt met het gebruik er van. uitspraak was ook: een foutje van een medewerker kan een hele melktank kosten, dat kost me meer geld dan een koe extra op jaarbasis te moeten afvoeren vanwege mastitis.

Als ik het verhaal nu nog weer terug lees, dan zie ik dat ze bij uierontsteking oxytoxine gebruiken en mintzalf. En vooral: blijven leegmelken dat zieke kwartier.
Is dat het antwoord wellicht waarom het toch zou kunnen?
@VS / CAnada -boys: doen jullie dat ook zo?
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Roderick » ma jan 07, 2019 23:36

ik wel ja :yes:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor van wijk » za jan 19, 2019 11:31

NIet om flauw te doen, maar leegtrekken, oxy, mintzalf en geen ab zag ik in 1988 op de kibboetsen in Israel al, met een excursie van Afikim melkmeters en RMH voerwagens...
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor opelmanta » za jan 19, 2019 11:40

Hé, deze was ik vergeten. Zelf genezen, driespeen maken of afvoeren, dat lijkt allemaal wel mooi. Hoe gaat dat bij een ander met driespeen laten worden. Ik heb er bij daar gaat dat heel aardig. Die drogen op en geven nooit weer melk op dat kwartier. Een kleine helft heeft meer moeite. Die drogen op maar worden op het droge kwartier verkeerd na afkalven. Dat lost zich ook wel op maar ze moeten dan eerst twee weken verrekken. En blijven dan bewust gust.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Talis » za jan 19, 2019 14:01

opelmanta schreef:Hé, deze was ik vergeten. Zelf genezen, driespeen maken of afvoeren, dat lijkt allemaal wel mooi. Hoe gaat dat bij een ander met driespeen laten worden. Ik heb er bij daar gaat dat heel aardig. Die drogen op en geven nooit weer melk op dat kwartier. Een kleine helft heeft meer moeite. Die drogen op maar worden op het droge kwartier verkeerd na afkalven. Dat lost zich ook wel op maar ze moeten dan eerst twee weken verrekken. En blijven dan bewust gust.

Heb ik ook wel gedaan. Droogzetter erin drukken en dan dat jaar driespeen melken en met geluk had je volgend jaar weer gezonde 4 speen. Maar nu met een melker durf ik dat niet meer aan.
Talis

Berichtdoor Erik1979 » wo jan 23, 2019 09:10

Roderick schreef:ik wel ja :yes:

Hoe vaak per dag trek jij die koe leeg? Is 3x per dag genoeg?

Ik wil ook flink reduceren en ben met protocolen bezig wat begrijpelijk is voor personeel. Alles wat bij andere goed werkt ga ik niet uitvinden. Later verbeteringen aanbrengen als wij iets hebben ingevoerd natuurlijk wel.
Erik1979

Berichtdoor Erik1979 » wo jan 23, 2019 18:27

jan.nl schreef:Koe met mastitis gewoon zo snel mogelijk behandelen,want het is een pijnlijke ontsteking...en beesje gaat er niet sneller van lopen :no: .Hoe eerder je erbij bent des te meer succes. :yes:

Gebruik jij pijnstillers bij het behandelen?
Erik1979

Berichtdoor Erik1979 » wo jan 23, 2019 18:32

Talis schreef:
opelmanta schreef:Hé, deze was ik vergeten. Zelf genezen, driespeen maken of afvoeren, dat lijkt allemaal wel mooi. Hoe gaat dat bij een ander met driespeen laten worden. Ik heb er bij daar gaat dat heel aardig. Die drogen op en geven nooit weer melk op dat kwartier. Een kleine helft heeft meer moeite. Die drogen op maar worden op het droge kwartier verkeerd na afkalven. Dat lost zich ook wel op maar ze moeten dan eerst twee weken verrekken. En blijven dan bewust gust.

Heb ik ook wel gedaan. Droogzetter erin drukken en dan dat jaar driespeen melken en met geluk had je volgend jaar weer gezonde 4 speen. Maar nu met een melker durf ik dat niet meer aan.

Vind ik bloed link met personeel. Wij laten nu altijd de probleem groepen in een aparte tank melken. Als die goed is pompen wij die over. 2x antibiotica in de tank gehad sinds 2005. Risico vind ik veel te groot.
Erik1979

Berichtdoor Richt » wo jan 30, 2019 08:19

boer pieter schreef:Ik ook soms lukt het met oxytocine maar als ze echt verkeerd zijn ab
spuit je die oxytocine in de nek of achter?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor G.U. » wo jan 30, 2019 08:49

Richt schreef:
boer pieter schreef:Ik ook soms lukt het met oxytocine maar als ze echt verkeerd zijn ab
spuit je die oxytocine in de nek of achter?

Ik denk in het bil aangezien pieter een visgraat heeft
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » wo jan 30, 2019 09:51

ja gewoon in het bil heb nu ook een en na 3 dagen is ze bijna weer goed heb nieuwe mind zalf werkt goed heb ook een met wilde zucht die behandel ik ook met mind zalf
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » wo jan 30, 2019 10:25

boer pieter schreef:ja gewoon in het bil heb nu ook een en na 3 dagen is ze bijna weer goed heb nieuwe mind zalf werkt goed heb ook een met wilde zucht die behandel ik ook met mind zalf

Goed ik doe het nu ook in de bil

Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor G.U. » wo jan 30, 2019 12:57

Richt schreef:
boer pieter schreef:ja gewoon in het bil heb nu ook een en na 3 dagen is ze bijna weer goed heb nieuwe mind zalf werkt goed heb ook een met wilde zucht die behandel ik ook met mind zalf

Maakt uiteindeljkk niet zo veel uit waar je het spuit, het moet toch door het hart heen
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Hindrik » wo jan 30, 2019 13:27

G.U. schreef:
Richt schreef:

Maakt uiteindeljkk niet zo veel uit waar je het spuit, het moet toch door het hart heen

Dan gelijk maar intraveneus G.U. :?:
Krijg je ook geen spuitplekken in de spieren
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid