vruchtbaarheidsanalyse

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Mark W » do jan 18, 2007 09:36

Wat dubbeldoel zegt klopt maar bij afvoer is het hier vaak een combinatie van redenen. Bijv een koe met slecht beenwerk insemineer je 1 keer en komt terug en je hebt melk zat dan kan deze vertrekken wat is nu de werkelijke afvoer reden ik vind dan het beenwerk de reden.
Mark W

Beroep: melkveehouder
Interesses: Voetbal, uitgaan

Berichtdoor harm » ma jan 22, 2007 13:15

kmoet onze cijfers is beter nakijken managment systeem had bij alle koeien dubbele insiminatie ingevoerd :twisted: :twisted:
harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor Henk » ma jan 22, 2007 13:41

Mark W schreef:Wat dubbeldoel zegt klopt maar bij afvoer is het hier vaak een combinatie van redenen. Bijv een koe met slecht beenwerk insemineer je 1 keer en komt terug en je hebt melk zat dan kan deze vertrekken wat is nu de werkelijke afvoer reden ik vind dan het beenwerk de reden.

Klopt. Je moet goed nadenken wat de ware reden van afvoer is. Zo kun je altijd op je uitdraaien zien wat de werkelijke reden is waarom koeien vertrekken :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » ma jan 29, 2007 00:05

TKT belangrijker dan aantal ins per dracht. Daarom begin ik weer vroeger met insemineren. TKT daalt naar 390 nu. ins per dracht stijgt naar 1,8 nu. Koploper is een jersey met TKT van 305.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor douwe » ma jan 29, 2007 01:17

auke schreef:knip...
sla bewust geen tochtigheid over, de kwaliteit van de eicellen die later vrijkomen schijnt slechter te zijn dan de eerdere.
...knip

Hier (Nieuw Zeeland) word juist gezegt dat ze beter drachtig worden bij latere (lees: 3e, 4e, enz) tochtigheid
aut viam inveniam aut faciam
douwe

Beroep: Director at Wide Farms LTD
Interesses: Veel

Berichtdoor auke » ma jan 29, 2007 09:29

geen idee douwe waarom dt verschilt.
er is geen keihard bewijs voor volgens mn vet maar de resultaten wijzen er wel wat op dat de kwaliteit vd eicel bij de eerste tochtigheden beter is.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor douwe » di jan 30, 2007 07:14

uiteindelijk is het natuurlijk niet alleen de kwaliteit van de eicel maar ook of de baarmoeder schoon/klaar is.

Maar enige tijd geleden was ik op een bijeenkomst over vruchtbaarheid ed en werd die melding gemaakt door iemand van Dexcel een soort voorlichting hier ( :oops: weet niet eens meer hoe dat in NL heet :( )
douwe

Berichtdoor macdonalds » di jan 30, 2007 09:36

douwe schreef:uiteindelijk is het natuurlijk niet alleen de kwaliteit van de eicel maar ook of de baarmoeder schoon/klaar is.

Maar enige tijd geleden was ik op een bijeenkomst over vruchtbaarheid ed en werd die melding gemaakt door iemand van Dexcel een soort voorlichting hier ( :oops: weet niet eens meer hoe dat in NL heet :( )

dexcel is landbouwvoorlichters. lopen zelfs nog mensen rond met wat verstand van koeien en farming.
we came on different ships, but we now all in the same sinking boat
macdonalds

Beroep: dairy, crop, hog and poultry farmer

Berichtdoor macdonalds » di jan 30, 2007 09:39

douwe schreef:
auke schreef:knip...
sla bewust geen tochtigheid over, de kwaliteit van de eicellen die later vrijkomen schijnt slechter te zijn dan de eerdere.
...knip

Hier (Nieuw Zeeland) word juist gezegt dat ze beter drachtig worden bij latere (lees: 3e, 4e, enz) tochtigheid

ze halen daar in nz geweldige drachtigheids percentages. 80 percent etc hoor ik wel eens, op melkers.
waneer zou die 3e tocht plaatsvinden. dag 1 is eerste tocht, dus 43 dagen later is de 3e tocht, maar waneer neemt die eerste tocht gemiddeld plaats na afkalving douwe?
we came on different ships, but we now all in the same sinking boat
macdonalds

Beroep: dairy, crop, hog and poultry farmer

Berichtdoor Henk » di jan 30, 2007 09:48

Sander schreef:TKT belangrijker dan aantal ins per dracht. Daarom begin ik weer vroeger met insemineren. TKT daalt naar 390 nu. ins per dracht stijgt naar 1,8 nu. Koploper is een jersey met TKT van 305.

Doe mij maar andersom. Een dag meer of minder TKT is moeilijker in geld uit te drukken dan 'n inseminatie meer of minder :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Jacobsen » di jan 30, 2007 10:23

auke schreef:geen idee douwe waarom dt verschilt.
er is geen keihard bewijs voor volgens mn vet maar de resultaten wijzen er wel wat op dat de kwaliteit vd eicel bij de eerste tochtigheden beter is.

Follikel heeft 8 weken nodig om te groeien. Is de koe in de tijd van de follikelgroei in de negatieve energiebalans, dan zal de eicelkwaliteit slechter zijn. In droogstand verkeert koe niet in negatieve energiebalans (op de laatste week na) wat dus aangeeft dat de kwaliteit vd eicel bij de eerste tochtigheden beter is.
Jacobsen

Beroep: Student
Interesses: ALLES ROND DE MELKVEEHOUDERIJ

Berichtdoor Gerrit » di jan 30, 2007 13:30

Jacobsen schreef:
auke schreef:geen idee douwe waarom dt verschilt.

Follikel heeft 8 weken nodig om te groeien. Is de koe in de tijd van de follikelgroei in de negatieve energiebalans, dan zal de eicelkwaliteit slechter zijn. In droogstand verkeert koe niet in negatieve energiebalans (op de laatste week na) wat dus aangeeft dat de kwaliteit vd eicel bij de eerste tochtigheden beter is.

Je slaat de spijker precies op z'n kop Jacobsen
So you're pro-abortion, and against killing terrorists? I told you that liberalism IS a mental disease :yes:
Gerrit

Berichtdoor dubbeldoel » di jan 30, 2007 23:08

en net als vele onderzoeken is ook alweer bewezen dat dit "bewijs" van slechte eicellen slechts in 1onderzoek is aangetoond maar ondertussen in nog meer onderzoeken nooit is aangetoond. Maar het is ondertussen wel weer al jaren lang een eigen leven aan het leiden. En met name advizeurs die niet geheel up to date blijven roepen dit al jaren als excuus waarom de TKT zo lekker op mag lopen. Sommige advizeurs roepen dit pas sinds kort omdat ze het ook maar hebben horen zeggen.
Mijn collega Tom heeft in een vorig leven onderzoek gedaan naar welke stoffen bij slecht opstartende koeien vrijkomen in het bloed en wat de invloed is van deze stoffen op de cellen die rond een eicel zitten (link voor de mensen die interesse hebben

http://www.rohh.ugent.be/PhDs/Vanholder_T.pdf

Wij maken het aan den lijve mee in de dagelijkse praktijk dat bedrijven waar het opstarten goed gaat (dus geen slepende melkziekte, kalfziekte, nageboorte, lebmagen ..... :cry: ) de problemen met drachtig worden van koppelprobleem verschoven zijn naar slechts een individueel koe probleem.

Waarom is het makkelijker om een koe later in lactatie beter drachtig te krijgen?
Een koe die al langer in lactatie is heeft minder of geen last van de negatieve energiebalans dan een koe die 60 dagen in lactatie is. Afvalstoffen verminderen de tochtexpressie, de hormoonvorming en dus de kans op dracht. In mijn ogen is niet zozeer de eicelkwaliteit die achteruit is gegaan, maar wel alles wat om zo'n eicel heen is dat verhinderd dat de koe fatsoenlijk drachtig wordt. Dus een koe later in lactatie drachtig krijgen is in principe makkelijker omdat de koe het zichzelf van nature dan weer toestaat om drachtig te worden.
Zo heb ik een veehouder die alle koeien flink uit laat lopen, zeker als ze flink geven, maar als 'ie schiet ... inseminatiegetal 1,4 bij koeien.
Niet dat ik een voorstander ben van het lang laten lopen van koeien en TKT krijgen van 450 d of meer :cry:
dubbeldoel

Beroep: rundveearts - melk en vlees!
Interesses: management hoogproductief vee, familie

Berichtdoor john verhaar » wo jan 31, 2007 01:37

Mooi en up to date verwoord DD :wink:
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor douwe » wo jan 31, 2007 06:45

macdonalds schreef:ze halen daar in nz geweldige drachtigheids percentages. 80 percent etc hoor ik wel eens, op melkers.
waneer zou die 3e tocht plaatsvinden. dag 1 is eerste tocht, dus 43 dagen later is de 3e tocht, maar waneer neemt die eerste tocht gemiddeld plaats na afkalving douwe?

ik heb hier koeien gezien (uit herd waar ik melk) die na een dag of 8 al een eerste tocht laten zien, zijn in goede conditie bij afkalven (score 5/5.5)
maar wat mij wel opvalt is dat een 2e (en soms derde als je 43 dagen aanhoud) tocht vaak word gemist, wat ongetwijfeld te maken heeft met die energie balans e.d.
douwe

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid