Klauwgezondheid: Mortellaro

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Klauwgezondheid: Mortellaro

Berichtdoor Richard_vet » vr feb 10, 2006 00:44

Hier in Brasil, provincie Paraná (zuiden van land) zijn er veel comerciele bedrijven die holstein koeien huisvestigen in Free Stall. Wat mij opvalt is, dat wij de laaste jaren stijds meer problemen hebben met mortellaro. Voraal in de zomer periode (risicofactor). Wat gebruiken jullie voor individuele behandeling? Wat is de ervaring met preventieve behandeling formalinevoetbad?
Richard_vet

Berichtdoor Cowboy » vr feb 10, 2006 01:03

Regelmatig een formaline voetbad helpt nog steeds het beste om mortellaro te beperken.
Maar omdat dat spul nogal kankerverwekend schijnt te zijn, zijn er allerlei voetbadmixen op de markt.
Die werken meestal met zuren i.p.v. formaline en meestal in combinatie met koper en/of zinksulfaat, deze middelen zijn wel minder doeltreffend dan formaline.
Met af en toe een voetbad gevuld met kalk kan je ook de poten mooi droog houden om zo mortelaro te voorkomen. Maar als je een besmetting in de stal hebt krijg je die daar niet me weg.

Wij plaatsen iedere 14dgn een voetbad in de terugloopgang van de melkstal. Die staat er dan 3 melkmalen.
Wij gebruiken afwisselend formaline met koper en formaline met zink.
Het grote voordeel van formaline is dat het zijn werking behoud ook als het bad vervuilt is met mest. (tot op zekere hoogte dan)
Als we zinksulsfaat bij de formaline ingooien doen we er ook wat vloeibare zeep bij omdat anders het zink niet aan de klauw wil hechten. Kopersulfaat hecht wel uitzichzelf krijg je mooie blauwe poten van. :wink:

Maar pas op formaline moet je alleen gebruiken in goed geventileerde ruimtes en nooit de koeien voor het melken door zo'n bad laten lopen wat dan is het in de melkput niet meer te wezen want die zooi is echt niet gezond. :!:
Cowboy

Berichtdoor Corjan » vr feb 10, 2006 02:49

Bij individuele behandeling, gaat de koe de bekapbox in, maak de plek goed droog, vervolgens penceline (poeder) er op en dan in de tape wikkelen. De tape moet je na 3 dagen weer verwijderen. Bij mij gaan de koeien elke week door een bad met kopersulfaat en formeline. En toch heb ik om het echt goed onder controle tekrijgen, een paar keer 10 dagen op rij een bad met alleen formeline gemaakt. De mottelaro lijkt hier met de warme zomer veel agresiever dan in Holland.
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor aj-prins » vr feb 10, 2006 10:43

het lijkt misschien pijnlijk maar hier is de oplossing :!: :!:
voor een jaar of acht geleden een stier gekocht die achteraf mortelaro had.hadden geen ervaring met dit rotgoed dus je denkt...wat gebeurt er nou :!: :?: alles geprobeerd.formaline,kopersulfaat,citroenzuur, alles wat bijt hebben we wel gehad.totdat je er zo zat van bent en denkt....als dit niet helpt,helpt er niks meer. pootje opbeuren,goed schoonmaken(pas op ,het moet niet gaan bloeden anders helpt het niet zo goed)maar smeer er kopersulfaat op.PUUR :!: :!: de koeien staan er een halve dag naar maar na een dag geneest het .na een week....geen mortelaro meer :!: :!: deze koeien blijven altijd probleemgevallen,verkeerde klauwhoogte,zwakke poten,dus regelmatig een voetbad blijft noodzakelijk maar je houd het onder de knie,of enkel beter gezegd.het werkt super. by the way..die stier was een mascot zoon.vandaar ook mijn grote afkeer tegen mascot,maar dat terzijde.
aj-prins

Beroep: veehouder
Interesses: koei

Berichtdoor boer pieter » vr feb 10, 2006 14:15

hier gebruiken ze een hoop teer en werk goed bij hartnekkige mortelaro is volgens mij het best poot op tillen schoon maken tetra poeder er op en verbinden en na een dag of wat er weer af halen en preventief om de week een voetbad met formaline het is klere spul maar het werkt
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » vr feb 10, 2006 14:36

Wa een geklooi; 'k hou 't maar bij m'n kalkbad en voor de hardnekkige gevallen; de brand erin!!!!
Poot omhoog, bekappen, plekje droog maken, CTT-spray erop en meteen de aansteker d'r bij. Krijg je ff een steekvlam :D en nog enkele seconde nasmeulen.
Dit is dé oplossing voor de 'die-hards'. :idea:
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Cowboy » vr feb 10, 2006 20:23

Henk schreef:Wa een geklooi; 'k hou 't maar bij m'n kalkbad en voor de hardnekkige gevallen; de brand erin!!!!
Poot omhoog, bekappen, plekje droog maken, CTT-spray erop en meteen de aansteker d'r bij. Krijg je ff een steekvlam :D en nog enkele seconde nasmeulen.
Dit is dé oplossing voor de 'die-hards'. :idea:

Bij individuele behandeling "branden" wij de CTT-spray er altijd in met een verfbrander.

Afbeelding
Cowboy

Berichtdoor Henk » vr feb 10, 2006 20:43

Tering man!!!!!! :shock: Is die verfstripper op ware grootte geplaatst?????
Nee man, met een vlammetje erbij krijg je een flinke piektemperatuur en 't is in een seconde gepiept. Zo'n verfstripper da's zo........ :roll: ... zo...... :roll: .......beschaafd.....
Henk

Berichtdoor Cowboy » vr feb 10, 2006 23:45

Kleiner kon ik er geen vinden :lol:
Die verfstripper is trouwens ook handig wanneer je met koude temperaturen een klosje moet lijmen.
Eerst het klosje warm stoken en dan plakken maar, vervolgens op afstand de boel warm houden en de lijm is zo hard.
Niet te dichtbij met de verfstripper want dan komen er blaasjes op de lijm en dat is vast niet goed. :roll:
Cowboy

Berichtdoor Henk » za feb 11, 2006 07:31

Sorry, maar ik lijm nooit klosjes..... :oops:
Henk

Berichtdoor Wapse » za feb 11, 2006 22:13

Spuiten jullie na het branden van de CTT spray wederom met CTT spray? Aangezien jullie de werkzame stof verbrand hebben vraag ik me af of er dan geen andere/nieuwe infecties kunnen ontstaan en zou ik dus wederom met CTT sprayen. Of hebben jullie het idee dat dit niet nodig is?
Wapse

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Cowboy » zo feb 12, 2006 00:33

Echt verbranden zoals Henk doen wij dus niet alleen de CTC-spray erop drogen met de fohn zodat het beter op de poot hecht.
En erna spuiten we er nog wat op zonder de drogen ja.
Cowboy

Berichtdoor Henk » zo feb 12, 2006 07:30

Wij ook. Het kortstondig fikkie :P dood alle bacteriën en daarna nogges met de spray eroverheen, vaak afgewerkt met een pleisterlaag van hoofgel.
Ik zie er het nut totaal niet van in om een mortellaroplek te sprayen waar het nog wemelt van de bacteriën. Op het oog ben je goed bezig maar nut heeft het niet. :?
Henk

Berichtdoor Gerrit » zo feb 12, 2006 16:08

Waarschijnlijk is 't te droog hier for 'martel'laro :wink:
'k Heb 't hier nog nooit gehad (knock on wood).
In de afgelopen 2.5yr only 2 pinken bekapt :D
I'd like to keep it that way, want die droge klauwen zijn zo snoerhard dat je je mes er op breekt, en om nou een slijptol er voor aan te schaffen voor 0.75 dieren per jaar is net iets to gortig.
Gerrit

Berichtdoor Hans van Bergen » zo feb 12, 2006 16:57

Henk in feite gebruik je alleen het gas in het ctc busje en laat dat verbranden. Misschien kun je goedkoper een bus haarlak van je vrouw nemen. Ik gebruik gewoon een gasbrander die eigenlijk voor solderen en zo is. Ik brand in de box ook meteen de haren van het uier. Ik gebruik ook ctc na het branden. Sinds kort ook mortelsello en ook wel Cusulfaat. Dit doe ik ook wel in de melkstal met de hand eropsmeren.
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid