Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor ramos fan » ma okt 30, 2017 08:54

Succes. En je moet ook uitdagingen houden. En ik vond en vind die van weiden nog steeds leuk (y)
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor Gerben77 » ma okt 30, 2017 13:34

Mooi MH. (y) ..houd ons op de hoogte hoe t loopt :

https://www.youtube.com/watch?v=3aix8c9A5O0
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor jan.nl » ma okt 30, 2017 19:27

M H schreef:zo, na een druk zomertje, toch maar weer eens op het forum gaan neuzen :wink:

binnen paar weken komen hier twee monoboxen van GEA te staan. kijk er naar uit. nu per dag dikke 5 uur melktijd en klusjes om melken heen. hoop wel paar uur te kunnen besparen. en beetje flexibeler te kunnen plannen.

beweiden wordt een uitdaging. ben altijd een fanatieke weider geweest, tov gemiddelde boer in Nederland. zal volgend jaar nog wel een puzzelen worden denk ik

Bij jullie in de buurt (Reeuwijk) eo zijn zoveel boeren weggejaagd voor de natuur dat ik me afvraag of ze nog wel koeien in de wei willen hebben bij jullie :idea:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor M H » ma okt 30, 2017 20:23

jan.nl schreef:
M H schreef:zo, na een druk zomertje, toch maar weer eens op het forum gaan neuzen :wink:

binnen paar weken komen hier twee monoboxen van GEA te staan. kijk er naar uit. nu per dag dikke 5 uur melktijd en klusjes om melken heen. hoop wel paar uur te kunnen besparen. en beetje flexibeler te kunnen plannen.

beweiden wordt een uitdaging. ben altijd een fanatieke weider geweest, tov gemiddelde boer in Nederland. zal volgend jaar nog wel een puzzelen worden denk ik

Bij jullie in de buurt (Reeuwijk) eo zijn zoveel boeren weggejaagd voor de natuur dat ik me afvraag of ze nog wel koeien in de wei willen hebben bij jullie :idea:

hier aan de weg nog een 10 veehouders, loopt alles gewoon buiten in de zomer.over het kanaal (wiericke) is het idd tobben. nog 1 natuurboer, verder niets meer, en dus ook amper meer vee
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor Vinterland » ma okt 30, 2017 23:23

Hier bevalt roterend standweiden het beste. Nadeel is dat ik dit jaar teveel gras verzameld heb wat "uitmaaien" was.
Vinterland

Berichtdoor Henk » di okt 31, 2017 13:03

Standweiden zou ideaal zijn voor de Fryse veehouders :yes: Want dan loopt je grasoverschot drastisch terug... 8)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Grazy » do dec 14, 2017 05:39

Gister hier op dit bedrijf gekeken met 8 Monoboxen, viel me erg tegen (n) Hoop mislukte melkingen (n) Koeien met mislukte melking gingen naar separatieruimte die dan ook alle 4 stampvol zaten :? Gedwongen koeverkeer maar wachtruimtes waren veel te vol terwijl ze nog maar 55 koeien per robot molken :roll: En mensen van GEA konden geen antwoord geven op wat onderhoudskosten zijn :no: Kortom ik ben nog steeds erg blij met mijn oude Lelytjes 8)
Afbeelding
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor ramos fan » do dec 14, 2017 12:24

Gister naar de film mysterie van de melkrobots geweest.

Had me er meer van voorgesteld. Had graag wat meer inhoudelijke info willen zien waarom de de robots het niet deden.
Wat ze lieten zien was dat de boer kapot ging wat natuurlijk erg rot is en wat je niemand gunt.
En 1 of andere rare kerel die spoken ziet. En als zijn sessie klaar was de pin apperaat pakte.
Die naar mijn inzien ook de boer leegmelkt.
Dat er mensen in zulke dingen geloven kan ik niet bij :?
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor sivert » do dec 14, 2017 19:54

ramos fan schreef:Gister naar de film mysterie van de melkrobots geweest.

Had me er meer van voorgesteld. Had graag wat meer inhoudelijke info willen zien waarom de de robots het niet deden.
Wat ze lieten zien was dat de boer kapot ging wat natuurlijk erg rot is en wat je niemand gunt.
En 1 of andere rare kerel die spoken ziet. En als zijn sessie klaar was de pin apperaat pakte.
Die naar mijn inzien ook de boer leegmelkt.
Dat er mensen in zulke dingen geloven kan ik niet bij :?

Als je maar diep genoeg in de problemen raakt ga je alles doen om een probleem op te lossen. Het verhaal met aardstralen kan ik nog wel begrijpen, maar met het gedoe van de energie plekken in de lege kassen en energieniveaus op 1.85m die niemand kon voelen behalve de kwibus met de wichelroede werd het wat belachelijk :?
sivert

Berichtdoor Henk » vr dec 15, 2017 08:05

Wanneer de situatie uitzichtloos is grijp je elke strohalm aan :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor M H » vr dec 15, 2017 08:19

Grazy schreef:Gister hier op dit bedrijf gekeken met 8 Monoboxen, viel me erg tegen (n) Hoop mislukte melkingen (n) Koeien met mislukte melking gingen naar separatieruimte die dan ook alle 4 stampvol zaten :? Gedwongen koeverkeer maar wachtruimtes waren veel te vol terwijl ze nog maar 55 koeien per robot molken :roll: En mensen van GEA konden geen antwoord geven op wat onderhoudskosten zijn :no: Kortom ik ben nog steeds erg blij met mijn oude Lelytjes 8)

hier nog maar een week aan het melken met de monoboxen. moet er nog stuk of 10 halen. paar kreupele en dieren die ver in lactatie zijn. en een Nevada van 8 jaar. die altijd met alle veranderingen moeite heeft. en weleens een koe die vergeet dat het weer zijn tijd is :wink:

heb twee koeien die de robot nooit aan gaat sluiten, zijn beide jersey afstammelingen. met bijna lege vooruiers en diepe volle achteruiers. dan lukt het de robot niet om voor en achterspenen in 1 beeld te krijgen. verder heeft hij alle koeien aangesloten, hoewel het ook wel eens mislukt. zijn dan vaak gekruiste achterspenen, of strak tegen elkaar aan. gaat wel goed als die koeien paar uur later wederom komen, en uier wat voller zit. zijn hier koeien die minder dan 20 geven.

werk hier met vrij koeverkeer, dus geen volle wachtruimtes, zeker nu zie ik dat bv na het voeren koeien graag naar robot willen. dan zou een eventuele wachtruimte snel vol staan.

sinds gisteren wel stroom op uitlopende koeien laten zetten, want kreeg wel erg veel meldingen dat koeien langer dan een kwartier in de robot stonden na het melken. met een uitloper van drie uur. (wordt slecht wakker van sms/app in de nacht ben ik achter gekomen :wink: ) nu dus geen lummelende koeien meer in de robot. wat ook weer bevordelijk is voor de koeien die liever niet te lang staan te wachten :yes:

al met al valt mij de eerste week helemaal niet tegen. heeft mij niet overdreven veel energie gekost, koeien trappen niet, en lijken goed uitgemolken. ik kan goed wennen aan de flexibiliteit. kan nu gewoon met gezin ontbijten lunchen en dineren en fysiek scheelt het enorm veel. voel me veel uitgeruster.

zit nu op 2,4 melking, en ze geven nu meer dan voor het robot tijdperk.( na twee dagen op oude nivo) koeien zijn gemiddeld binnen minuut aangesloten, en verblijven er 7:30 minuut.
M H

Berichtdoor M H » vr dec 15, 2017 09:01

GAry,

\heb jij ook een plaatje hoe het er aan de andere kant van de robots uit ziet. ik vermoed dat een koe daar tureluurs van wordt als ik de opstelling zo bekijk. en al tig hekjes is tegengekomen voor ze melken mag
M H

Berichtdoor Sander » vr dec 15, 2017 09:07

succes mh
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Kasé5 » vr dec 15, 2017 10:19

Grazy schreef:Gister hier op dit bedrijf gekeken met 8 Monoboxen, viel me erg tegen (n) Hoop mislukte melkingen (n) Koeien met mislukte melking gingen naar separatieruimte die dan ook alle 4 stampvol zaten :? Gedwongen koeverkeer maar wachtruimtes waren veel te vol terwijl ze nog maar 55 koeien per robot molken :roll: En mensen van GEA konden geen antwoord geven op wat onderhoudskosten zijn :no: Kortom ik ben nog steeds erg blij met mijn oude Lelytjes 8)
Afbeelding

Gister op de LTOdag ook iemand gesproken die nu paar maand met 4 monoGEA's molk. Was wel tevreden, echter niet zo vol (minder dan 200 mk)
2 jaar geleden was hij nog overtuigd met enkele "melkjongeren" (stuk of 8 nodig voor op 't laatst nog 3 a 4 melkbeurten :( ).
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor BenWelkor » vr dec 15, 2017 16:46

Hi, ik heb even een vraagje over het robotmelken. Ik maak gebruik van een app op mijn telefoon om alle gegevens in de gaten te houden. Hierin kan ik zien hoe veel liter melk iedere koe produceert en kan ik ook bijhouden hoeveel er in de tank zit. Ook andere gegevens over bijvoorbeeld quotum etc houd ik hierin bij. Ik heb in de stal natuurlijk geen wifi en het kost me dus best veel internet om alles bij te houden. Maken jullie ook gebruik van de app? en hoe minimaliseren jullie de kosten? Zijn die vergelijkingssites, zoals http://www.belwinkel.nl betrouwbaar? Misschien moet ik nieuwe abbonoment nemen?
BenWelkor

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken