Melkstal (deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Melkstal (deel 3)

Berichtdoor Hindrik » wo nov 29, 2017 22:39

G.U. schreef:ik vind het anders verrekte rap dat die binnen 5 minuten 24 koeien er in laat (voorbehandelen :roll: ) en onder hangt

Is het ook [denk ik]
500 meter sprint is ook verrekte knap, maar wel wat anders dan de 10 km
Als je zo je werk moet doen kun je ook wel bij amazon solliciteren
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Hans19 » do nov 30, 2017 23:16

Hindrik schreef:
G.U. schreef:ik vind het anders verrekte rap dat die binnen 5 minuten 24 koeien er in laat (voorbehandelen :roll: ) en onder hangt

Is het ook [denk ik]
500 meter sprint is ook verrekte knap, maar wel wat anders dan de 10 km
Als je zo je werk moet doen kun je ook wel bij amazon solliciteren
Hoeft ook al niet meer, Amazon doet tegenwoordig vrijwel alles met robots: https://youtu.be/UtBa9yVZBJM
Hans19

Berichtdoor Hindrik » do nov 30, 2017 23:26

Hindrik

Berichtdoor Henk » vr dec 01, 2017 17:35

Hindrik schreef:Paar dgn geleden in nieuws:
https://nos.nl/artikel/2204671-undercov ... vloer.html

De consument wil nu eenmaal voor een duppie op de eerste rang zitten. Dat ondervinden boeren ook.
Op consumptieniveau moet een omslag gemaakt worden. We zijn er aan gewend geraakt dat het leven bijna gratis moet zijn...
Je zou denken goh dan houden we meer geld over :yes: maar dat is niet. We consumeren gewoon nog meer...

Het ene moment staat de 'kritische consument' met spandoeken te demonstreren tegen kinderarbeid, dierenleed en uitbuiting.
Maar na de demonstratie scoren ze nog rap effe dat sjeap vest bij de Primark, kantoorspullen bij de Action en de wekelijkse aanbiedingen bij de buurtsuper...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor auke » vr dec 01, 2017 23:14

melkstand niet te hoog maken. Ideale maat is navelhoogte. Gros van de boeren werkt vanuit de schouders bij het melken ipv de ellebogen. Krijg je vanzelf last van maar dan is het telaat
Ik zou gaan voor de 2 x12 zij aan zij. leuk 1 manssysteem

Klaver melkt 400 koeien in een 2x12
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor boer pieter » za dec 02, 2017 09:27

die is natuurlijk veel te klein, melkstal is niet snel te groot volgens mij ,maar goed de beste man zal zelf vel niet melken elke dag
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Flyinghollander » za dec 02, 2017 10:20

boer pieter schreef:die is natuurlijk veel te klein, melkstal is niet snel te groot volgens mij ,maar goed de beste man zal zelf vel niet melken elke dag

Wat is het voordeel van groter? Je hangt nog steeds 400 dieren een melkstal onder. Gaat het niet om de kosten in beheer te houden. Er is vast wel een punt waar de kosten van groter put niet betaald tegen loon voor een medewerker.
Flyinghollander

Berichtdoor wijnbergen » za dec 02, 2017 15:39

Piet, voor 1,5 uur gaat een medewerker niet komen, dus kun je beter maar niet te grote melkstal bouwen, kunnen ze een beetje uren maken.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor boer pieter » za dec 02, 2017 15:45

bij 400 koeien had ik er een grote swing over er bij gebouwt zo als bij melker gewoon koeien achter de boxen opdrijfhek en klaar de meeste boeren denken veel te moeilijk ,ken er hier ook wel van die mensen weet ik niet hoeveel groepen ,omjagen ,overal heb je extra mensen voor nodig ,dan is je capaciteit nog weg ,en alleen omdat die mensen goed koop zijn mogen ze uren melken ,
Als dat het probleem is koos dan blijven ze maar thuis doe ik het zelf wel en je kunt altijd wel wat ander werk voor ze vinden als ze uren willen maken ,mijn melker komt graag voor 1,5 uur melken die heeft geen zin om uren te melken
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Hindrik » za dec 02, 2017 23:34

Wat is er mis met koeien melken, mi helemaal niks
Sterker noch, het is het mooiste werk op een mv bedrijf
Maar dan moet je een melker niet pressen om 24 koeien onder te hangen in 5 min [dat zijn 288/uur]
De melker behoort toch ook nog naar de koeien te kijken [koesignalen] of niet?
Hindrik

Berichtdoor Henk » zo dec 03, 2017 10:10

boer pieter schreef: mijn melker komt graag voor 1,5 uur melken die heeft geen zin om uren te melken

Mijn laatste melker is vertrokken omdat hij te weinig uren kon maken. Het was bij ons op het laatst ook 1,5 uur all inn.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor pieterv » ma dec 04, 2017 10:45

auke schreef:melkstand niet te hoog maken. Ideale maat is navelhoogte.

Beweegbare vloer der in! Ik wil 't niet meer missen! :no:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Richt » di dec 05, 2017 15:47

auke schreef:melkstand niet te hoog maken. Ideale maat is navelhoogte. Gros van de boeren werkt vanuit de schouders bij het melken ipv de ellebogen. Krijg je vanzelf last van maar dan is het telaat
Ik zou gaan voor de 2 x12 zij aan zij. leuk 1 manssysteem

Klaver melkt 400 koeien in een 2x12

Wij werden voor gek verklaard met onze melkstal ombouw, want de put was lang niet diep genoeg volgens velen, (ook navel hoogte)

Maar melken nu een jaar zo, bevalt zeer goed, bevalt mij veel beter als die melkstallen waar ik wel eens heb gemolken waar je een stuk dieper stond.

bij nieuwbouw zou ik wel een beweegbare vloer nemen, met het ook op meerdere melkers (maar zoon vloer kun je ook zo duur maken als je zelf wil)

Verder idd 2*12-2*14 max voor 1 man, dat je het ook fatsoenlijk bij kunt houden, overal achter aan rennen heb je niks aan op den duur.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor wijnbergen » vr dec 08, 2017 10:17

Is er iemand die ervaring heeft met Jerseys en een zij aan zij melkstal? de 1 zegt dat het niet kan ivm de achterpoten te dicht bij elkaar en de ander zegt weer dat het geen probleem is?
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor G.U. » vr dec 08, 2017 13:21

wijnbergen schreef:Is er iemand die ervaring heeft met Jerseys en een zij aan zij melkstal? de 1 zegt dat het niet kan ivm de achterpoten te dicht bij elkaar en de ander zegt weer dat het geen probleem is?

Kan wel heb het wel eens gezien. Maar die hadden de standbreedte eerst te smal gemaakt waardoor de koeien als in een waaier steeds schever gingen staan. Sinds dat aangepast is gaat het prima
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken