Melkstal (deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Melkstal (deel 3)

Berichtdoor Gerjan » vr dec 08, 2017 16:37

wijnbergen schreef:Is er iemand die ervaring heeft met Jerseys en een zij aan zij melkstal? de 1 zegt dat het niet kan ivm de achterpoten te dicht bij elkaar en de ander zegt weer dat het geen probleem is?

Melken ook Jerseys door de achterpoten. Geen enkel probleem hoor.
Gerjan

Berichtdoor wijnbergen » vr dec 08, 2017 17:15

boer pieter schreef:je hebt toch een mooi melkstalletje koos , 8) 1,5 uur all in schreef je

4 uur smorgens en 3,5 uur savonds Piet[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor bekapper » vr dec 08, 2017 21:45

wijnbergen schreef:Is er iemand die ervaring heeft met Jerseys en een zij aan zij melkstal? de 1 zegt dat het niet kan ivm de achterpoten te dicht bij elkaar en de ander zegt weer dat het geen probleem is?

Laatst in een Jersey stal geweest. Die klaagde daar ook van. Koeien hadden veel last van stinkpoot waardoor ze erg koehakkig gingen en ook lange, platte klauwen krijgen. Koeien waren ook 2x overvoerd door kempen systeem.
bekapper

Berichtdoor Gerjan » za dec 09, 2017 05:10

bekapper schreef:

Laatst in een Jersey stal geweest. Die klaagde daar ook van. Koeien hadden veel last van stinkpoot waardoor ze erg koehakkig gingen en ook lange, platte klauwen krijgen. Koeien waren ook 2x overvoerd door kempen systeem.

:? wat is dan het probleem? De Jerseys? Volgens mij dan eerst maar eens zorgen dat je de poot problemen onder controle krijgt :roll: Als een Jersey gewoon normaal op haar poten staat kun je die prima melken in een zij aan zij. Bij Holsteins toch precies het zelfde....
Gerjan

Berichtdoor boer pieter » za dec 09, 2017 09:46

wijnbergen schreef:
boer pieter schreef:je hebt toch een mooi melkstalletje koos , 8) 1,5 uur all in schreef je

4 uur smorgens en 3,5 uur savonds Piet[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

dan kan je laatste melker wel weer terug komen koos uren zat :lol: :lol: ,maar goed volgens sommige is dit juist goed
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor john verhaar » za dec 09, 2017 14:15

:lol: ik eigenlijk niemand hier die zijn jersey's niet in zij aan zij melkt behalve die door de robot gaan
We waren donderdag nog bij een die 4200 jerseys melkt in 2 double 35's ging als een trein en zoals het er nu voor staat denken we dat het in de toekomst ook welis allemaal jerseys zouden kunnen worden die door onze 2 zij aan zij gaan :wink:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor van wijk » zo dec 10, 2017 12:07

Vraagje tussendoor: Amerikaanse Jersey's zijn toch groter gefokt dan de Deense?
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor john verhaar » zo dec 10, 2017 13:37

Yep,iets groter,iets meer melk, iets lagere gehaltes
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor bekapper » zo dec 10, 2017 22:51

Gerjan schreef:
bekapper schreef:

:? wat is dan het probleem? De Jerseys? Volgens mij dan eerst maar eens zorgen dat je de poot problemen onder controle krijgt :roll: Als een Jersey gewoon normaal op haar poten staat kun je die prima melken in een zij aan zij. Bij Holsteins toch precies het zelfde....

Dat heb ik al dikwijls geprobeerd duidelijk te maken.
bekapper

Berichtdoor Gerben77 » wo dec 13, 2017 19:55

https://www.youtube.com/watch?v=IiFVBVE4i0s

Leuk filmpje ...mobiele melkstal/
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor boer pieter » wo dec 13, 2017 22:10

(y) (y) (y)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » do dec 14, 2017 11:17

Wellicht een uitkomst voor zukke gebieden :yes: In Lux ook een half jaar in de wei gemolken in 'n 2x5. Tis hetzelfde als met weiden; bij 20 graden en droog weer werkt het (y) maar bij hitte of regen wordt het klote. In het voorjaar was het toen erg nat en de tepelbekers waren 4kant van de opgedroogde leem :mrgreen:
In de zomer was het duk om af te pikken onder het dunne dakkie. Maar ook in de winter bij sneeuw en vorst in dat ding gemolken :x omdat we de nieuwe melkstal nonnie klaar hadden. 2x daags dooie voeten en handen :x

Maar het wekelijks opbreken van de hele zooi en in een ander perceel weer opbouwen was tijdvreterij (n) Je dient ook verplicht een kinderrijk gezin te hebben want ook de koeien moeten via de weg naar dat ander perceel dus veel handjes nodig.
Krachtvoer in de koe krijgen was al een avontuur op zich :mrgreen: plus ook verrekte arbeidsintensief.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Davy » do dec 21, 2017 15:15

Ik weet niet of dit hier de juiste plek is, maar ik had een vraagje aan de kenners ivm een elektrisch opdrijfhek. Ik zou in de nabije toekomst graag zo eentje instaleren, maar het zou de hoek moeten omgaan. Dus eerst 15 meter en vervolgens 11 meter dwars daarop. Gaat dit met één aandrijfunit, of kom ik er niet onderuit om 2 hekkens te kopen?
Davy

Berichtdoor poekske » do dec 21, 2017 15:42

moet met 1 aandrijving lukken, vanmorgen een slachthuis bezocht, en daar hangt die rail in honderden bochten en draaien
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Davy » do dec 21, 2017 17:11

goed om te horen, dat spaart weeral wat geld uit!
waar hebben de forummers hun elektrisch opdrijfhek gekocht? of zou zoiets zelf te maken zijn?
Davy

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken