Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Flyinghollander » zo dec 17, 2017 21:05

Vinterland schreef:
BenWelkor schreef:Hi, ik heb even een vraagje over het robotmelken. Ik maak gebruik van een app op mijn telefoon om alle gegevens in de gaten te houden. Hierin kan ik zien hoe veel liter melk iedere koe produceert en kan ik ook bijhouden hoeveel er in de tank zit. Ook andere gegevens over bijvoorbeeld quotum etc houd ik hierin bij. Ik heb in de stal natuurlijk geen wifi en het kost me dus best veel internet om alles bij te houden. Maken jullie ook gebruik van de app? en hoe minimaliseren jullie de kosten? Zijn die vergelijkingssites, zoals http://www.belwinkel.nl betrouwbaar? Misschien moet ik nieuwe abbonoment nemen?

Waarom geen wifi in de stal? Neem aan dat je kabel van huis naar de stal hebt getrokken? Als je dan gelijk internetkabel mee gelegd had kon je n wifi versterker aan pluggen en eventueel ook nog wat camera's.

omdat het gewoon spam is
Flyinghollander

Berichtdoor BenWelkor » do dec 21, 2017 09:17

Vinterland schreef:
BenWelkor schreef:Hi, ik heb even een vraagje over het robotmelken. Ik maak gebruik van een app op mijn telefoon om alle gegevens in de gaten te houden. Hierin kan ik zien hoe veel liter melk iedere koe produceert en kan ik ook bijhouden hoeveel er in de tank zit. Ook andere gegevens over bijvoorbeeld quotum etc houd ik hierin bij. Ik heb in de stal natuurlijk geen wifi en het kost me dus best veel internet om alles bij te houden. Maken jullie ook gebruik van de app? en hoe minimaliseren jullie de kosten? Zijn die vergelijkingssites, zoals http://www.belwinkel.nl betrouwbaar? Misschien moet ik nieuwe abbonoment nemen?

Waarom geen wifi in de stal? Neem aan dat je kabel van huis naar de stal hebt getrokken? Als je dan gelijk internetkabel mee gelegd had kon je n wifi versterker aan pluggen en eventueel ook nog wat camera's.

De stal is van mn vader en hij wilt daar geen WiFi. Hij is nog beetje ouderwets. Maar wel een goede tip! Bedankt
BenWelkor

Berichtdoor h.groothuis » do dec 21, 2017 18:39

Niet hele dag op die lijsten liggen loeren :roll: heb zelf maar 2 momenten s'morgens 7 uur en s'middags 17 uur de rest alleen als hij belt dat hij een keer gestopt is om te weten wat er aan de hand is, meldingen van een onvolledige of een lege reinigingsmiddelcan zie ik s'morgens of met de niddagronde dan wel..
h.groothuis

Berichtdoor De Roodte » do dec 21, 2017 19:49

BenWelkor schreef:
Vinterland schreef:

De stal is van mn vader en hij wilt daar geen WiFi. Hij is nog beetje ouderwets. Maar wel een goede tip! Bedankt

Ik vraag me eigenlijk af hoe rendabel spammen op deze manier is? Eerst moet zo`n spammert zich inlezen om een beetje een reactie te geven die hout snijd. Dan accountje aanmaken en dan nog verhaaltje over robot en abbo verzinnen. Toch al gauw een 20 minuten per forum lijkt me? :yes: Allemaal om 1 linkje naar zn belwinkel te kunnen plaatsen
De Roodte

Beroep: Hulpje
Interesses: Melkveehouderij, Brandweer

Berichtdoor maistro » di dec 26, 2017 22:52

boer pieter schreef:Zie je hier ook mijn achter buurman heeft ze er uit gehaald melken nu in een sac svingover had 4 Lely robots waren 6 jaar oud . hadden elke dag tig storingen . toch blijft het vreemd ken er ook wel die willen mooi meer anders

heb hier Schoonvelde ook al eens horen klagen :roll:
misschien moet je met 2 a 3 ophouden met robots?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Arie » wo dec 27, 2017 00:36

Spammer is inmiddels verdwenen, maar zn linkjes staan er nog, in de posts van anderen. En dat zijn heel waardevolle links. Zoekmachines zijn ook niet achterlijk, die zien echt wel verschil tussen een linkje geplaatst is door een spammer of geplaatst (geciteerd) door een serieuze poster die al jaren op VTF zit.
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor sivert » do dec 28, 2017 20:08

maistro schreef:
boer pieter schreef:Zie je hier ook mijn achter buurman heeft ze er uit gehaald melken nu in een sac svingover had 4 Lely robots waren 6 jaar oud . hadden elke dag tig storingen . toch blijft het vreemd ken er ook wel die willen mooi meer anders

Wij hebben 2 Lely A4's van 2011 en een A4 van 2016 en gelukkig maar weinig problemen.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Corjan » do dec 28, 2017 22:09

maistro schreef:

Volgens mij had Henk vooral last van de slangen die telang waren en niet goed terug trokken. Dat problem was goed te verhelpen volgens mij. Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het nu gaat :yes: Hij trekt meestal net een litertje meer uit de koeien dan ik doe dus volgens mij gaat dat gedeelte goed :yes:

#Maistro ik denk dat er geen limits in aantal is :no: Dat dacht ik eerst ook :yes: Eeerst 4 nu denk ik 6 of 8 , maar ondertussen draaien er al farms met 30 40 50 robots :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor maistro » vr dec 29, 2017 12:16

Moet zeggen dat in regio nog altijd veel robots worden geplaatst en dan niet totale nieuwe bedrijven maar meer renovatie.
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor maistro » vr dec 29, 2017 12:21

@schoonvelde zal wel druk zijn met lto bestuur minder tijd voor vtf maar hoorde in het begin nog beetje twijfel mbt storingen maar idd die huls om duplo slang doet veel storingen voorkomen.
maistro

Berichtdoor Schoonvelde » vr dec 29, 2017 15:53

Corjan schreef:
maistro schreef:

Volgens mij had Henk vooral last van de slangen die telang waren en niet goed terug trokken. Dat problem was goed te verhelpen volgens mij. Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het nu gaat :yes: Hij trekt meestal net een litertje meer uit de koeien dan ik doe dus volgens mij gaat dat gedeelte goed :yes:

#Maistro ik denk dat er geen limits in aantal is :no: Dat dacht ik eerst ook :yes: Eeerst 4 nu denk ik 6 of 8 , maar ondertussen draaien er al farms met 30 40 50 robots :wink:

Productie zal nu wel terug lopen, tijdens p reductie flink doorgemolken, bij P wet gaat dat niet op. Voor volgend jaar bedacht om van 11000 naar 9000 liter te gaan, krachtvoer gift is reeds gehalveerd. Kunnen we het aantal koeien onder het p quotum op peil houden tov van huidig aantal. Hopelijk gaat het vet dan omhoog. Wat de tijd gaat brengen weten we niet. Komen er veel stoppers wat ik persoonlijk jammer zou vinden en worden de p rechten veel goedkoper dan kunnen we de productie zo weer opvoeren. Vooreerst maar eens goedkoop melken van al dat reeds betaalde kuilvoer wat nog achter de stal ligt.

Robots doen wat ze moeten doen, tis en blijft een mooi en knap bedacht stukje techniek, zo 1 a 2 keer per week op een niet geschikt/prettig moment storing, kost gewoon een 1,5 cent meer per liter dan een melkstal. Tijdsbesparing is moeilijk in te schatten, maar ik schat in dat je personeel met gemak 30 euro per uur kunt betalen om in een vlotte eenvoudige melkstal te melken.

Wanneer we nieuw zouden bouwen zou ik opnieuw een afweging maken. Met het p quotum in het achterhoofd dus geen noodzaak voor hoge prod bij voldoende ruwvoer, 1,5 cent voor weidegang en inmiddels 2 medewerkers die ook graag melken zou de afweging maar zo eens richting een melkstal kunnen gaan. Ik denk dat wanneer je slecht personeel kunt vinden en een hoge productie lonend vind dan is een robot een goede optie.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor Kasé5 » vr dec 29, 2017 17:13

Kan de ervaring die Henk hier neer zet 100% delen, ook al is het met een ander kleurtje :yes:
Heb er nu ruim 8 jr vrijwillig melken opzitten, het is gewoon stuk duurder maar moet gewoon eerlijk toegeven dat ik in deze 8 jr heel wat meer heb overgehouden heb dan in die 24 jr ervoor met melkstal.
Dit zal uiteraard vooral gevolg zijn van levenservaring :) :yes: :yes: . Sommige ezels stoten zich wel tig keer aan dezelfde steen :wink: en zie nog steeds leeftijdgenoten heel wat uurtjes maken voor € 0,= per uur :?
Mocht hier echter een opvolger/compagnon komen die heel veel koeien wil melken in een grote melkstal ben ik absoluut niet de beroerste om 2x per dag de wachtruimte voor hem vol te jagen. :)
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor maistro » vr dec 29, 2017 17:15

@schoonvelde doe je nu ook weidegang? Zo ja wil dat een beetje selectie poort of via robots naar buiten?

Hier veel collegas die de meest mooie melkstallen uit zetten sommige nog vrij jong gebruikt , die dan kiezen voor robot melken..

Ook enkele ervaren robot melkers die weer terug gaan naar de melkput ook om redenen die je aangaf
maistro

Berichtdoor maistro » vr dec 29, 2017 17:16

Kasé5 schreef:Kan de ervaring die Henk hier neer zet 100% delen, ook al is het met een ander kleurtje :yes:
Heb er nu ruim 8 jr vrijwillig melken opzitten, het is gewoon stuk duurder maar moet gewoon eerlijk toegeven dat ik in deze 8 jr heel wat meer heb overgehouden heb dan in die 24 jr ervoor met melkstal.
Dit zal uiteraard vooral gevolg zijn van levenservaring :) :yes: :yes: . Sommige ezels stoten zich wel tig keer aan dezelfde steen :wink: en zie nog steeds leeftijdgenoten heel wat uurtjes maken voor € 0,= per uur :?
Mocht hier echter een opvolger/compagnon komen die heel veel koeien wil melken in een grote melkstal ben ik absoluut niet de beroerste om 2x per dag de wachtruimte voor hem vol te jagen. :)

Denk ik ook al zal de wekker weer wennen zijn
maistro

Berichtdoor boer pieter » vr dec 29, 2017 18:02

Je moet gewoon niet te veel koeien melken en de melk stal groot genoeg maken én niet zo als in de usa uren staan te melken dan is het prachtig werk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken