Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor G.U. » wo jan 17, 2018 12:38

Arie schreef:
RMO moet 3 traptredes op. Had beter gekunt. Waarom die silo's niet wat dieper gezet? Had bovendien nog wat energie bespaard met melk weg pompen ook denk.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

Ze kunnen ook in hun truck klimmen dus die drie treden zal het probleem niet zijn. En van boven stroomt het gemakkelijker naar beneden dan de andere kant op dus zal niet een verschil maken met wegpompen
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Arie » wo jan 17, 2018 13:04

G.U. schreef:
Arie schreef:
RMO moet 3 traptredes op. Had beter gekunt. Waarom die silo's niet wat dieper gezet? Had bovendien nog wat energie bespaard met melk weg pompen ook denk.

Ze kunnen ook in hun truck klimmen dus die drie treden zal het probleem niet zijn. En van boven stroomt het gemakkelijker naar beneden dan de andere kant op dus zal niet een verschil maken met wegpompen
Bij het in de truck klimmen hed de chauf geen slang in zn handen. Tevens zitten dr handvaten waar de chauf zich aan vast kan houden.

Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor G.U. » wo jan 17, 2018 14:08

:lol: t zijn drie treden, geen mount Everest. En die chauffs zijn ook niet gehandicapt ofwel :lol:
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Flyinghollander » wo jan 17, 2018 14:30

G.U. schreef::lol: t zijn drie treden, geen mount Everest. En die chauffs zijn ook niet gehandicapt ofwel :lol:

Je wil toch ook geen gezeik met de arbeidsinspectie :idea: :?:
Flyinghollander

Berichtdoor jvt » wo jan 17, 2018 15:53

Als chauffeur in een keer wagen volzuigen en drie traptredes op, of op 10 adressen uit de wagen komen om kleine tankjes leeg te zuigen...ik zou het wel weten. In nederland moesten de tankchauffeurs bij ons ook trapje op, nog nooit niemand geklaagd.
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Henk » wo jan 17, 2018 16:18

jvt schreef:Als chauffeur in een keer wagen volzuigen en drie traptredes op, of op 10 adressen uit de wagen komen om kleine tankjes leeg te zuigen...ik zou het wel weten. In nederland moesten de tankchauffeurs bij ons ook trapje op, nog nooit niemand geklaagd.

Idd een vermakelijke discussie :lol: Tanksjoofs moeten heel hunnie leven al bij melktanks een paar treden klimmen om het mangat open te gooien en een monster te nemen :yes: en ik heb er in de afgelopen 37 jaar nog nooit eentje kreupel om zien lopen :no: :wink: maar goed, het zou tegenwoordig zomaar kunnen, in de tijden dat sommige veehouders handpijn krijgen van koeien voorbehandelen... 8) :lol: :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » do jan 18, 2018 07:24

wat doet die lange muur in de stal :?

ooit gehoord van reuma henk
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Arie » do jan 18, 2018 08:05

Ik zou zeggen: als je het nieuw bouwt, dan maak je het goed. Gelijkvloers dus. Drie van die treden in een nieuwbouwsituatie is gewoon lullig ... :roll:
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Richt » do jan 18, 2018 09:16

zo hou je bij zware regen buien wel mooi het water van de stal weg, en denk dat het daar gewoon niet zo plat is als in NL, als je dan een lange stal bouwt en alles in de stal op zelfde niveau wilt hebben, dan heb je voor je stal een verhoging of achter je stal zit je in een gat, of een beetje van beide.
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor JLAAM » di jan 23, 2018 21:27

In de stal die we dit jaar zouden verbouwen zou er een dubbelbox SAC Futureline Elite komen met vrij koeverkeer. De stal voorzien we met een 'aparte groep' van ongeveer 15 ligboxen waar we dan de 'einde lactatie/ophaalkoeien' zouden steken die we dan zonder zoekwerk en extra hekwerk te bedienen eenvoudig in de wachtruimte naast de robot kunnen jagen. Die aparte groep kan natuurlijk ook vrijwillig naar de robot via de split-entry. De aparte groep krijgt hetzelfde voer als de andere groep en hebben visueel contact met elkaar(verplaatsingsstress minder groot...). Zijn er nog collega's die dit doen?
JLAAM

Berichtdoor jan.nl » di jan 23, 2018 23:32

JLAAM schreef:In de stal die we dit jaar zouden verbouwen zou er een dubbelbox SAC Futureline Elite komen met vrij koeverkeer. De stal voorzien we met een 'aparte groep' van ongeveer 15 ligboxen waar we dan de 'einde lactatie/ophaalkoeien' zouden steken die we dan zonder zoekwerk en extra hekwerk te bedienen eenvoudig in de wachtruimte naast de robot kunnen jagen. Die aparte groep kan natuurlijk ook vrijwillig naar de robot via de split-entry. De aparte groep krijgt hetzelfde voer als de andere groep en hebben visueel contact met elkaar(verplaatsingsstress minder groot...). Zijn er nog collega's die dit doen?

Volgens mij haal je veel werk op je hals ,ophaal koeien die lopen naar verloop vd tijd voor je uit,je moet tenslotte toch enkele keren door stal lopen :yes: Soms haal je koe een tijdje op ,na verloop vd tijd komt ze zelf weer..
Kan beter paar grote strohokken naast je robot hebben voor afkalf koe of voor een koe die net gekalfd heeft. :yes:
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor JLAAM » wo jan 24, 2018 06:58

jan.nl schreef:
JLAAM schreef:In de stal die we dit jaar zouden verbouwen zou er een dubbelbox SAC Futureline Elite komen met vrij koeverkeer. De stal voorzien we met een 'aparte groep' van ongeveer 15 ligboxen waar we dan de 'einde lactatie/ophaalkoeien' zouden steken die we dan zonder zoekwerk en extra hekwerk te bedienen eenvoudig in de wachtruimte naast de robot kunnen jagen. Die aparte groep kan natuurlijk ook vrijwillig naar de robot via de split-entry. De aparte groep krijgt hetzelfde voer als de andere groep en hebben visueel contact met elkaar(verplaatsingsstress minder groot...). Zijn er nog collega's die dit doen?

Volgens mij haal je veel werk op je hals ,ophaal koeien die lopen naar verloop vd tijd voor je uit,je moet tenslotte toch enkele keren door stal lopen :yes: Soms haal je koe een tijdje op ,na verloop vd tijd komt ze zelf weer..
Kan beter paar grote strohokken naast je robot hebben voor afkalf koe of voor een koe die net gekalfd heeft. :yes:

Er is een strobox voorzien van 90m² waarvan zeker 75m² stro is. Ik vrees vooral de einde lactatiekoeien die ik geen krachtvoer meer ga geven in de robot... Ik denk dat deze niet meer vrijwillig zullen komen omdat mij verteld wordt dat er minstens 2kg krachtvoer moet gevoerd worden in de robot om een koe te lokken...
JLAAM

Berichtdoor M H » wo jan 24, 2018 07:05

JLAAM schreef:
jan.nl schreef:

Er is een strobox voorzien van 90m² waarvan zeker 75m² stro is. Ik vrees vooral de einde lactatiekoeien die ik geen krachtvoer meer ga geven in de robot... Ik denk dat deze niet meer vrijwillig zullen komen omdat mij verteld wordt dat er minstens 2kg krachtvoer moet gevoerd worden in de robot om een koe te lokken...

melk hier nu 6 weken, en ondereind zakte hier nogal makkelijk weg, die had ik op 1 kg gezet, deed ik nl in melkstaltijd ook. gevolg, kan de meeste uit de stal plukken, en toen ze 3 kg kregen niet. effe leermomentje :wink:

ga minder kg in de basis voeren, en meer in de robot. om de loop bij die groep koeien beter te houden.
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor Nix » wo jan 24, 2018 07:08

Het lukt wel met 1 kg. Maar niet in je opstart jaar.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Berichtdoor arnoud » wo jan 24, 2018 21:27

Vaarzen ruim 1kg. Rest 1,5kg meest als min. Bij half gras/mais TMR incl 2kg raapschroot
arnoud

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken