Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Grassman » zo feb 18, 2018 11:10

How popular are carrousel rotor parlours in Holland? Would it not be more cost efficient than robots?
Grassman

Berichtdoor jan.nl » zo feb 18, 2018 11:47

Schoonvelde schreef:
AnVan schreef:Ik zag gisteren een reportage van een boer die toch 2400 kg melk per botje produceerde.

Vind ik toch een knappe prestatie.

Er zijn in amerika ook boeren die 55 liter per koe per dag melken.......

Afgelopen jaar een 3 miljoen gemolken op 4 robotjes, zo'n 8200 per dag. Wil opzich prima. Moet je rond 3 melksnelheid zitten en +35 kilo melk. Nu 29 kilo per koe en een 7000 per dag, wil ook prima. Als botje een paar uur uitstaat is geen probleem.

Dat is een forse verlaging per koe,wat zijn je gehaltes gaan doen.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor sivert » zo feb 18, 2018 21:48

boer pieter schreef:Doe je verder alles alleen sivert of heb je nog personeel

Ik doe al het werk samen met mijn vrouw. Wel hebben we regelmatig een stagiaire, momenteel 1 dag per week en zo af en toe een volle week. Daar is een heel schema van. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik ook tijd in de stagiaire steek, de maandagmorgen wordt er gewerkt en de maandagmiddag is voor stageopdrachten. We hebben wel een jongen uit het dorp die ons helpt als we extra werkzaamheden hebben, maaien en mest rijden zijn wel een beetje zijn klusjes en dan helpt hij ook met wiersen en na het inkuilen de bult bestoppen. Zijn inbreng is dan ook groter dan die van stagiaires.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor auke » zo feb 18, 2018 21:50

sivert schreef:We melken nu met 3 robots (vanaf 2016), maar daarvoor lag het plafond op 150 koeien, op de top zaten we op ruim 4500 kg/dag met 2 robots. Als we naar 153 gingen kwam de robot niet meer goed bij en dan gingen we weer koeien droog zetten. Het werkt nu wel meer ontspannen met nu 158 koeien aan de melk op 3 robots (vooral bij een onderhoudsbeurt), maar de kosten per liter liggen wel iets hoger.

dus voor 8 koeien ene robot gekocht ?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor sivert » zo feb 18, 2018 22:03

De bedoeling was 180 koeien op 3 robots maar we moesten even terug. Eind 2016 zaten we op 188 melkkoeien en ruim 170 koeien aan de melk op 3 robots en het is de bedoeling om daar weer op te komen. De stal is er, het voer is er (in overvloed :? ) en de mest heb ik ook plek voor.
sivert

Berichtdoor ramos fan » zo feb 18, 2018 22:30

sivert schreef:
boer pieter schreef:Doe je verder alles alleen sivert of heb je nog personeel

Ik doe al het werk samen met mijn vrouw. Wel hebben we regelmatig een stagiaire, momenteel 1 dag per week en zo af en toe een volle week. Daar is een heel schema van. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik ook tijd in de stagiaire steek, de maandagmorgen wordt er gewerkt en de maandagmiddag is voor stageopdrachten. We hebben wel een jongen uit het dorp die ons helpt als we extra werkzaamheden hebben, maaien en mest rijden zijn wel een beetje zijn klusjes en dan helpt hij ook met wiersen en na het inkuilen de bult bestoppen. Zijn inbreng is dan ook groter dan die van stagiaires.

Petje af :yes:
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor maistro » zo feb 18, 2018 22:53

tot hoeveel % vrije tijd kun je ? hier 1 robot op 11%
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Jds » ma feb 19, 2018 13:08

hier ook rond de 9% vrije tijd, wel feedfirst, moet wel verse vaarzen "voorlaten" bij de robot, want die staan daar anders uren te wacbte
Jds

Beroep: Melkveehouder, staalnemer

Berichtdoor Flyinghollander » ma feb 19, 2018 15:25

Het feit dat de melkrobot momenteel 81 koeien en zo’n 2400 liter per dag melkt
Met 23 jaar oude lely en nu roepen dat 2000 is de max, dan is er toch geen vooruitgang geboekt?

https://www.melkveebedrijf.nl/nieuwsartikel/2018/vlaamse-pionier-in-robotmelken-melkt-al-23-jaar-met-astronaut-a2/b24g4c46o3272/
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » ma feb 19, 2018 15:52

nou fly dan liggen er kansen bij jou ,paar robotten er in en gaan
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor sivert » ma feb 19, 2018 17:40

maistro schreef:tot hoeveel % vrije tijd kun je ? hier 1 robot op 11%

We zaten toen met 2 robots soms op 4%, maar dat is wel heel laag. (Misschien wel te laag, eigen vrije tijd percentage ligt dan ook op een dergelijk niveau :wink: ). Nu zitten we op zo'n 18%.
sivert

Berichtdoor Flyinghollander » ma feb 19, 2018 18:03

boer pieter schreef:nou fly dan liggen er kansen bij jou ,paar robotten er in en gaan

melkdame 400 euro * 10 dames
Melkput 2*14 85 k

1000 koeien max zijn 12 robots wordt dure hobby
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » ma feb 19, 2018 18:11

Tja ben ik dus niet de enige die zo denkt maar ben niet antie robot vind het nog steeds een mooie machine
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Flyinghollander » ma feb 19, 2018 18:35

boer pieter schreef:Tja ben ik dus niet de enige die zo denkt maar ben niet antie robot vind het nog steeds een mooie machine

Denk in europa de som iets anders is en waar je keuze zelf ligt. Kan mij het stukje vrijheid goed begrijpen.
Flyinghollander

Berichtdoor Corjan » di feb 20, 2018 14:58

Flyinghollander schreef:
Het feit dat de melkrobot momenteel 81 koeien en zo’n 2400 liter per dag melkt
Met 23 jaar oude lely en nu roepen dat 2000 is de max, dan is er toch geen vooruitgang geboekt?

https://www.melkveebedrijf.nl/nieuwsartikel/2018/vlaamse-pionier-in-robotmelken-melkt-al-23-jaar-met-astronaut-a2/b24g4c46o3272/

Yup er zijn er wel maar de meeste komt het omkeerpunt rond de 2000 liter

Maar hoe kan je vooruit boeken :?: Sneller inlopen gaan ze niet doen :!: Voorbehandelen word niet sneller :!: Onderhangen ook niet veel :!: en uitlopen ook niet :!: Melksnelheid is de enigste waar wat mee te winnen is :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken