Wat valt er te melden na de laatste MPR (Deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Wat valt er te melden na de laatste MPR (Deel 3)

Berichtdoor G.U. » zo maart 03, 2019 12:39

poekske schreef:Is pinken tochtig vinden en drachtig krijgen, tegenwoordig een drama aan het worden? Na de melkrobot tijd voor een koetjedrachtigmaakrobot? :mrgreen:

Jij hebt makkelijk praten. Als ze aan jou toe zijn hoeven ze niet meer drachtig. Maar de pinken lopen in een stal achteraf waar de looplijnen niet langs gaan. Dit is gewoon makkelijker dan telkens weet tegen mezelf zeggen dat ik bij de pinken moet kijken
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor poekske » zo maart 03, 2019 12:51

Tis iets wat je bijna overal ziet en niet alleen op jouw bedoelt. Der moet bijna overal een hulpmiddel voor komen, maar de gemiddelde tussenkalftijd, en de afkalfleeftijd van pinken, betert die daar gemiddeld door?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor poekske » zo maart 03, 2019 12:52

G.U. schreef:
poekske schreef:Is pinken tochtig vinden en drachtig krijgen, tegenwoordig een drama aan het worden? Na de melkrobot tijd voor een koetjedrachtigmaakrobot? :mrgreen:

Jij hebt makkelijk praten. Als ze aan jou toe zijn hoeven ze niet meer drachtig. Maar de pinken lopen in een stal achteraf waar de looplijnen niet langs gaan. Dit is gewoon makkelijker dan telkens weet tegen mezelf zeggen dat ik bij de pinken moet kijken

En ze moeten zeker eens drachtig geweest zijn en gekalft want anders moek ze niet :wink:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor inseminatieservice » ma maart 11, 2019 17:09

G.U. schreef:

Wij komen ook maar 1x per dag 5 minuten bij de pinkengroep en hebben ze wel optijd drachtig. Zonder krijten want dat likken ze eraf voordat ik er weer ben.
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Beroep: RMS Inseminator
Interesses: Vruchtbaarheid van de koe

Berichtdoor Henk » di maart 12, 2019 11:12

Ik kijk altijd 's ochtends eerste werk. Staat er een groepje pinken samen te scholen is het 99,9% zeker dat er eentje tochtig is.
Sommigen haal je er meteen uit omdat ze helemaal bezweet :yes: zijn en geil kijken 8)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » di maart 12, 2019 13:09

Henk schreef:Ik kijk altijd 's ochtends eerste werk. Staat er een groepje pinken samen te scholen is het 99,9% zeker dat er eentje tochtig is.
Sommigen haal je er meteen uit omdat ze helemaal bezweet :yes: zijn en geil kijken 8)

is ook zo maar die paar laatsten die je niet ziet die vind de heattime wel daar is het voor gemaakt
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » di maart 12, 2019 13:14

inseminatieservice schreef:
G.U. schreef:

Wij komen ook maar 1x per dag 5 minuten bij de pinkengroep en hebben ze wel optijd drachtig. Zonder krijten want dat likken ze eraf voordat ik er weer ben.

De stier hier dekt ze zonder dat ik naar hoef te kijken 8)

Maar goed ook, op 2de locatie komen we 30-45mn om de dag, voer er voor, boxen uitkrabben en instrooien, en de eigenaar drukt het voer paar keer aan maar hoef hem niet te vragen om tochtige pinken op te zoeken.
20-25mn per dag en elke 2 maand dracht controle 1,5 uur werk voor 70 beesies. Is allemaal zo moeilijk nog niet :no:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor boer pieter » di maart 12, 2019 13:15

nee is het ook niet maar ik wil geen stier meer hebben :no:
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor king » ma maart 18, 2019 23:17

Wat me het meest opviel bij de MPR's van G.U. en Talis, zijn de hoge afkalfleeftijden bij de vaarzen?? :roll:
Mis je toch aardig wat maandjes melk :idea:

Streven hier is met een mnd of 13 bij de stier en op 1.10/1.11 af te laten kalven, maar is afgelopen jaar ook al niet eens helemaal gelukt, gem lft is nu 2.0 (2e kalfs 2.11)
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Talis » di maart 19, 2019 05:38

king schreef:Wat me het meest opviel bij de MPR's van G.U. en Talis, zijn de hoge afkalfleeftijden bij de vaarzen?? :roll:

Streven hier is met een mnd of 13 bij de stier en op 1.10/1.11 af te laten kalven, maar is afgelopen jaar ook al niet eens helemaal gelukt, gem lft is nu 2.0 (2e kalfs 2.11)

dat is bewust. ivm fosfaatwetgeving paste het beter om ze wat later te laten afkalven. Scheelde toch weer wat vroegtijdig koeien opruimen. streven is hier 24 maanden normaal. en na afkalven mogen ze ook best lange lijst maken. Vaarzen zijn behoorlijk persistent en zo hebben ze de tijd om goed uit te zwaren..
Als ze iets later kalven geven ze vind ik meer melk dan op 22 maanden. En zo pak je die melk ook weer terug.. Van de maanden die je dan mist..
Talis

Berichtdoor inseminatieservice » di maart 26, 2019 18:33

Talis schreef:
king schreef:Wat me het meest opviel bij de MPR's van G.U. en Talis, zijn de hoge afkalfleeftijden bij de vaarzen?? :roll:

dat is bewust. ivm fosfaatwetgeving paste het beter om ze wat later te laten afkalven. Scheelde toch weer wat vroegtijdig koeien opruimen. streven is hier 24 maanden normaal. en na afkalven mogen ze ook best lange lijst maken. Vaarzen zijn behoorlijk persistent en zo hebben ze de tijd om goed uit te zwaren..
Als ze iets later kalven geven ze vind ik meer melk dan op 22 maanden. En zo pak je die melk ook weer terug.. Van de maanden die je dan mist..

Jonge vaarzen produceren normaal veel beter dan die oudere vaarzen, insemineren op 400 kg gewicht en niet naar de leeftijd kijken. :yes:
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Beroep: RMS Inseminator
Interesses: Vruchtbaarheid van de koe

Berichtdoor Talis » di maart 26, 2019 18:55

inseminatieservice schreef:
Talis schreef:

Jonge vaarzen produceren normaal veel beter dan die oudere vaarzen, insemineren op 400 kg gewicht en niet naar de leeftijd kijken. :yes:
Dan zijn die van ons niet normaal...

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Talis

Vorige

Keer terug naar Koe en melken