Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Henk » di dec 03, 2019 11:43

Ieder zn ding :yes: en zolang jij ze niet hoef te betalen poekie zie ik geen probleem.
Pieter is lang zat boer om keuzes te maken :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor poekske » di dec 03, 2019 12:26

Ik zeg maar wak al dikwijls gezien heb en nog zal zien...
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor boer pieter » di dec 03, 2019 13:39

dan is het nog geen probleem ,dan heb ik het misschien ook wat makkelijker ,dingen en tijden veranderen poekje ,ik dwing haar niet hoor, als ze niet wil over een paar jaar ook prima , dan ga ik zelf nog mooi even door ,er zijn ook andere mogelijkheden tegenwoordig ,maar de tijd zal het leren ,zijn ons nu goed aan het orienteren en afwegen maar ik ben iemand die niet snel in het diepe springt en niet gouw dingen doet waar ik niks aan verdien of beter van word ,maar als de kogel door de kerk is kan het hard gaan
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Arno » di dec 03, 2019 14:11

Pffffffff ik zou daar ontzettend moe van worden van al dat georienteer :wink: ,als je robots wil ,gewoon kopen ,je hoeft tegenwoordig toch niet meer het wiel uit te vinden ,die dingen draaien al zowat 30 jaar.
Maar zie je op het forum wel meer ,jaren en jaren onderzoeken hoe stal gebouwd moet worden ,raak je alleen maar onzeker van ,stal nodig :arrow: grond vlakken en bouwen :wink: :)
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor gydo » di dec 03, 2019 14:48

Zo. Alle koeien 2x door de robots gehad nu. best wel een hele klus om alle koeien er door te krijgen. Maar de v300 doet wat die moet doen :yes: (y) geen koe met de hand aangesloten (y) 1 kant free flow en 1 kant gestuurd. Trainen gaat wat makkelijker op de gestuurde kant. Staat er van te kijken hoe die koeien door de selectie poorten gaan. Heb er geen een door hoeven duwen (y) nu maar een uurtje naar bed en dan kunnen we weer :P
gydo

Berichtdoor Corjan » di dec 03, 2019 15:52

Arno schreef:Pffffffff ik zou daar ontzettend moe van worden van al dat georienteer :wink: ,als je robots wil ,gewoon kopen ,je hoeft tegenwoordig toch niet meer het wiel uit te vinden ,die dingen draaien al zowat 30 jaar.
Maar zie je op het forum wel meer ,jaren en jaren onderzoeken hoe stal gebouwd moet worden ,raak je alleen maar onzeker van ,stal nodig :arrow: grond vlakken en bouwen :wink: :)

Naah toch niet helemaal mee eens :wink: Er zijn gewoon wat boeren die zich zelf wat beter hadden kunnen orienteren voordat ze een robot kochten. Record hier in de omgeving is een week na de opstart en de robot vloog eruit. Die had zich beter wat kunnen verdipen voor de aanschaf :idea: En als ik soms de reacties hier nog lees over robots dan zou een weekie mee lopen bij iemand een wat beter beeld geven hoe het wel is :yes:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Corjan » di dec 03, 2019 15:55

gydo schreef:Zo. Alle koeien 2x door de robots gehad nu. best wel een hele klus om alle koeien er door te krijgen. Maar de v300 doet wat die moet doen :yes: (y) geen koe met de hand aangesloten (y) 1 kant free flow en 1 kant gestuurd. Trainen gaat wat makkelijker op de gestuurde kant. Staat er van te kijken hoe die koeien door de selectie poorten gaan. Heb er geen een door hoeven duwen (y) nu maar een uurtje naar bed en dan kunnen we weer :P

Op start valt bijna altijd mee. Koeien zijn zeg maar een melkstel gewend. De eerste 10 jaar met weinig jonvee kocht ik verse vaarsen en die waren vaak al een weekje gemolken in een melkstal dus weinig problemen. En in de A2 waren de verse vaarsen ook iets makkelijker te trainen :yes: Alleen duurde het zelf gaan lopen weer langer met de A2. Dat dan weer wel
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » di dec 03, 2019 15:56

Daarom gaat ze vanaf 2 jan ook bij een robot boer werken :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Jappie » di dec 03, 2019 16:35

Robot gaat gewoon de nieuwe standaard worden. Zoals zeg maar 40-45 jaar terug de melkstal de standaard werd. Uitzonderingen blijven er altijd. Heb zelf in 2015 besloten voor nieuwe melkstal. Maar met de kennis van nu zou ik dat zeker niet weer doen. Schat nog 5 jaar door melken en dan 2 melkmeisjes :yes:
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Kasé5 » di dec 03, 2019 17:19

boer pieter schreef:Daarom gaat ze vanaf 2 jan ook bij een robot boer werken :yes:

Heel goede zet (y) (y)
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor john verhaar » di dec 03, 2019 20:48

Marco heeft nu bijna een jaar 2 oude botje bij het jongvee staan die 100 dgn + drachtig zijn ze krijgen een rantsoen van grashooi en krachtvoer in de oude botjes kunnen ze mooi wennen 3 wkn voor kalven komen ze bij ons tot maximaal 1 wkn na afkalven :idea:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Kasé5 » di dec 03, 2019 22:23

Ken in Dk ook één met 6 robots en een heel hoge melkproduktie die om diezelfde reden krachtvoercomputers bij het oudere jongvee heeft staan
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor jan.nl » di dec 03, 2019 22:56

Arno schreef:Pffffffff ik zou daar ontzettend moe van worden van al dat georienteer :wink: ,als je robots wil ,gewoon kopen ,je hoeft tegenwoordig toch niet meer het wiel uit te vinden ,die dingen draaien al zowat 30 jaar.

Belangrijkste is veel ruimte om de robots en geen hekken die koeien hinderen,alles vrij laten.
Zijn nog steeds bedrijven waar de koeien verdwalen door een doolhof van ijzer,loopt nooit goed! :no:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor ten Hoeve » wo dec 04, 2019 02:45

@ Nestor. "maar dan nog blijf je met dat afslaan zitten doordat die slangen langs de poten voorbij lopen". Jij had blijkbaar niet dat zwarte anti trap blok in de robot zitten. Die is later als optie geinstalleerd en nu al een paar jaar gewoon standaard gemonteerd.
ten Hoeve

Beroep: boer

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken