drie keer per dag melken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

drie keer per dag melken

Berichtdoor De Boer » wo apr 04, 2007 23:34

mestwetgeving wordt beperkend, melkquotering verdwijnt, drie maal melken per dag wordt gunstiger!! Mee eens??
De Boer

Berichtdoor Wim R » do apr 05, 2007 06:15

Nee maar indien je met personeel gaat moet gaan werken wordt het een iets ander verhaal. :? :? :? Veel boeren klagen er al over dat ze twee keer per dag veel te lang in de put staan laat staan drie keer. Hier zal de melktijd per keer wel verkort worden maar niet de totale melktijd per dag.
En daarbij komt nog het sociaal gedeelte van MIJN leven, mocht ik hier alleen aan willen beginnen denk dat mijn vrouw zegt dat ik daar straks zeker genoeg tijd voor over heb als ik op mijn eigen zit :? :?
Wim R

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Geitenboer » do apr 05, 2007 08:05

Ik denk dat 3 x per dag melken met personeel snel uit kan.

Je schijnt 10 tot 15 % meer melk per koe te melken ( er zal dan wel meer voer in moeten).

Melkmalen van korte intervallen zijn vet en eiwit rijker dus je gehalte zullen stijgen.

Nadeel is dat je dus dat je melkqoutum moet bij kopen of anders koeien moet afstoten.

Als je hiervoor koeien afstoot dan zie ik het nut van 3 melken niet want dan blijft je totale produktie hetzelfde alleen dat je er dan nu dag en nacht voor in de melkput staat
Geitenboer

Beroep: geitenhouder
Interesses: Politiek, veevoeding & alternatieve oplossingen.

Berichtdoor boer pieter » do apr 05, 2007 09:13

ik zit er over te denken om mijn nieuw melkte groep 3 keer te melken maar kan niet echt goed een ritme er in vinden heeft iemand er ervaring mee
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Anton » do apr 05, 2007 09:20

lely heeft DE oplossing :lol: 8)
Anton

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien en alles daaromheen

Re: drie keer per dag melken

Berichtdoor Henk » do apr 05, 2007 10:41

De Boer schreef:mestwetgeving wordt beperkend, melkquotering verdwijnt, drie maal melken per dag wordt gunstiger!! Mee eens??

Allemaal drogredenen :? Als ik het al zou overwegen dan zou dit zijn wanneer we bv >10000 ltr per koe molken, om zodoende het uier wat te sparen. Nog nooit heeft een berekening kunnen aantonen dat 3x daags melken economisch een dikke plus zou betekenen :!:

Maar praktisch gezien zal ik nooit 3x daags gaan melken gezien mijn povere produktie :oops: Ik vinnet sociaal gezien ook very ruk en zou as ik perse moes, gaan voor een haffeltje Lely's :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Wim R » do apr 05, 2007 10:51

Geitenboer schreef:Ik denk dat 3 x per dag melken met personeel snel uit kan.

Je schijnt 10 tot 15 % meer melk per koe te melken ( er zal dan wel meer voer in moeten).

Melkmalen van korte intervallen zijn vet en eiwit rijker dus je gehalte zullen stijgen.

Nadeel is dat je dus dat je melkqoutum moet bij kopen of anders koeien moet afstoten.

Als je hiervoor koeien afstoot dan zie ik het nut van 3 melken niet want dan blijft je totale produktie hetzelfde alleen dat je er dan nu dag en nacht voor in de melkput staat

Om personeel in te huren voor enkel drie maal daags te melken kan financieel volgens mij nooit uit. Wel als je voldoende bedrijfsomvang hebt en je zou toch met personeel moeten werken. Dan is het volgens mij meer een verademing dat je zelf geen drie keer moet melken dan een financiele plus. Lijkt mij dat je voor die 15 % niet veel extra inkomen creeert.
Wim R

Berichtdoor Henk » do apr 05, 2007 10:53

I agree Wim :idea:

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Berichtdoor macdonalds » do apr 05, 2007 11:01

boer pieter schreef:ik zit er over te denken om mijn nieuw melkte groep 3 keer te melken maar kan niet echt goed een ritme er in vinden heeft iemand er ervaring mee

we dachten er vorrig jaar over om een deel van de veestapel (verse koeien) 3 maal daags te melken. de oudmelkse koeienen verse vaarzen twee maal daags. dan kom je in een routine voor de 2x groep 10 -14 split, en de 3 maal daags een 9-7-8 split.
dus in de morgen begin je met de 2x groep, gevolgd bij 3x groep,middag begin je met 3x groep, gevolgd bij 2x groep, en 's avonds 3x groep.
doel was eerste 3 tot 5 maanden 3 maal daags, daarna terug naar twee maal daags.productie zou dan droppen, maar nog steeds hoger zijn dan alleen 2 maal daags.
met de xtra productie, totaal in melk 750 koeien, 3 maal daags 450/500 koeien (wat we dachten dat een melker alleenkon doen) ,zou een hoop xtra melk en centjes kunnen opleveren.
de droogte gooide roet in het eten, we hadden niet eens genoeg voer om700 koeien twee maal daags te melken, laat staan 3 maal daags.
voordelen zijn groot, extra melk, extra graan, en kleinere porties graan per melking, en voor de 3x groep eenextra keer een verse weide.en voor de regular melkers/farmworkers een shift van 1 tot 2 uur korter.nadelen, meer lopen voor de koeien, en iets meer in de wachtruimte.
misschien volgens seizoen als we meer regen en irrigatie water hebben :wink:
we came on different ships, but we now all in the same sinking boat
macdonalds

Beroep: dairy, crop, hog and poultry farmer

Berichtdoor macdonalds » do apr 05, 2007 11:07

Henk schreef:I agree Wim :idea:

500 koeien 3 maal daags 4 liter xtra is 2000 liter per dag x 30 cent is 600 dollar, minus een avond melker voor 80 dollar per melking (2 tot 2.5 uur werk, niet per uur maar per melking betalen) blijft er 520 dollar over voor xtra voerkosten en filter, extra slijtage in melkstal, tepelvoeringen.
blijft met deze aantallen voldoende over.

komt maar eens met een berekening dat het bij een gemiddeld bedrijf in nederland (60 koeien?) of bij een gemiddeld bedrijf in denemaken (200 koeien?) wel of niet uitkan
we came on different ships, but we now all in the same sinking boat
macdonalds

Beroep: dairy, crop, hog and poultry farmer

Berichtdoor Hans van Bergen » do apr 05, 2007 11:08

Personeel wat 's nachts staat te melken is toch veeeel duurder dan overdag. En int weekend 's nachts wer duurderderder :!:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Henk » do apr 05, 2007 11:41

macdonalds schreef:
Henk schreef:I agree Wim :idea:

500 koeien 3 maal daags 4 liter xtra is 2000 liter per dag x 30 cent is 600 dollar, minus een avond melker voor 80 dollar per melking (2 tot 2.5 uur werk, niet per uur maar per melking betalen) blijft er 520 dollar over voor xtra voerkosten en filter, extra slijtage in melkstal, tepelvoeringen.
blijft met deze aantallen voldoende over.

komt maar eens met een berekening dat het bij een gemiddeld bedrijf in nederland (60 koeien?) of bij een gemiddeld bedrijf in denemaken (200 koeien?) wel of niet uitkan

Je melk wordt iig verdund; dus trek je dr meer liters uit maar wel goedkopere liters. Zeg bij 60 koei 4 ltr meer is 240 liter x 30 ct = 80 euri/dag bij gelijke gehales, maar da is nie dus zeg 75 euro :idea:
Hiervan moet ik de melker betalen (dubbel tarrief avonduren en weekend :!: ), xxtra stroom en water en xxtra slijtazzie, maar ook xxtra voerkosten, koeien geven nu eenmaal geen melk van lucht :idea:

Schiet écht geen drol over zo :idea: :evil:

Maar wat ik nog voornamer vind; in jou opzetje heb je totaal geen 'rustpunten' meer in je dag; dr is altijd bedrijvigheid door de dag heen, door jezelf danwel door derden. Economisch gezien wel tof maar verders... :roll:
Ik kon er juist onwijs van genieten wanneer ik 's zondagmorgen 8.30 uur de staldeur dichttrok, wetende dat er tot 16.30 's middags rust was die dag :idea: :D :D

Henk

Berichtdoor Wim R » do apr 05, 2007 15:11

Bij drie maal daags melken zal het wel hetzelfde werken als denken aan schaalvergroting. Wil je nog een leven zelf overhouden dan moet je in een keer zo door groeien dat je verplicht bent om met personeel te werken, heb je dan nog evt uren over voor het personeel of jezelf dan moet je eens gaan denken aan drie maal daags melken. :? :? :? . Ook dan heb ik mijn vraagtekens bij het idee of je er nog iets aan overhoud. Heb mij niet beziggehouden met de topic over personeel of niet , wij hebben de beslissing genomen om tot een max koeien door te groeien dat we het zelf goed aan kunnen en niet groter. Daarna indien mogelijk in een keer door te groeien zodat er na betaling van extra personeel nog geld over kunnen houden dat deze nog iets voor ons kunnen verdienen, en daarbij dat we zelf niet altijd overal en op ieder tijdstip hoeven te zijn. :idea: :idea: . We leven nl maar een keer, ben laatste jaren regelmatig met de neus op de feiten gedrukt dat er ook iets anders kan gebeuren.
Wim R

Berichtdoor Hans van Bergen » do apr 05, 2007 15:30

Pesies. Tis gewoon een baantje. Tis toch nie zo da je veroordeeld bent voor 40 jaar dwangarbeid voor een of andere afgrijselijke misdaad. :!:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Corjan » do apr 05, 2007 15:43

Mijn melker kapte er gister avond om 12 er mee :evil: Een paar rot schoppen gegeven en hij ging weer verder :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Volgende

Keer terug naar Koe en melken