drie keer per dag melken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: drie keer per dag melken

Berichtdoor W.A » zo apr 24, 2016 19:14

John melkt 2 keer 8 uur, bij ons = 3 *8 24. en als er uitbreiding is in aantal koeien dan kan je ook bij de laagproductieven 2 keer gaan.
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Henk » zo apr 24, 2016 20:36

wit schreef:
Apart. Hier in NL lijkt 3xD melken weer helemaal hip :yes: en vaak ook in hun uppie :o en dat voor 24-28 ct de liter...

Die rekenen waarschijnlijk alleen de extra liters,1000 kg/koe x 27 ct x 100 koeien is toch 27000 euro :cheers:
word alleen vergeten dat er ook meer gevreten gaat worden en dat de gehaltes dalen.

Denk dat die 1000 liter xxtra al de eerste misrekening is...
Tel dr bij op de verdunning, dus wss minder dan 27 ct de liter...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » zo apr 24, 2016 20:39

Niels schreef:Dat trekker hobbelen is toch het eerste wat je uitbesteed? Zo gauw je er zelf op moet zitten omdat een hulpje op de trekker niet meer uitkan, snel de loonwerker bellen.

Ik hobbel al vanaf februari :wink: en tot vandaag nog 0 euro loonwerkerskosten :D
Jullie zijn wss allemaal veel slimmer dan mij (y) maar met de huidige melkprijs probeer ik het aantal facturen zo laag mogelijk te houden :yes: Geld wat er niet is kun je ook niet uitgeven :no: Dan liever zelf een tandje bij steken :cheers: maar da's wss heel ouderwetsch in deze tijden van melkrobbies, voerrobbies, strontrobbies, kalfdrinkrobbies en dr bovenop een loonwerkert die alles voor je voert en al het landwerk doet terwijl we zelf ondertussen...euh...beetje tussen de koeien rondkoetelen, de loonwerker koffie geven en beetje aan de kont krabben 8) :wink:

Henk

Berichtdoor arnoud » zo apr 24, 2016 21:08

@Henk hier allebei en Robbies en alle machines. Tussen vrijdagmiddag en zaterdagavond 1000m3 mestweggereden en ingewerkt. T is wel eens zoeken om 1 man erbij te krijgen daarom vaak zaterdags grote klappen maken. Maar als je bescheiden in machines investeerd dan levert dat zeker geld op. Maar wel onderhoud en wat reperaties zelluf doen
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor jan.nl » zo apr 24, 2016 22:36

Henk schreef:
Niels schreef:Dat trekker hobbelen is toch het eerste wat je uitbesteed? Zo gauw je er zelf op moet zitten omdat een hulpje op de trekker niet meer uitkan, snel de loonwerker bellen.

Je eigen machines heb je ook niet voor nix Henk,hier stond op gegeven moment midden op de weg ons case je 5150 stil met mestton erachter,platengroep van de aandrijving in gort.Heb de neus vd case in de shovel gehangen en naar huis gesleurd :| hoop dat hij woensdag weer in de benen is :yes:
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor jvt » zo apr 24, 2016 22:51

Henk schreef:

Ik hobbel al vanaf februari :wink: en tot vandaag nog 0 euro loonwerkerskosten :D
Jullie zijn wss allemaal veel slimmer dan mij (y) maar met de huidige melkprijs probeer ik het aantal facturen zo laag mogelijk te houden :yes: Geld wat er niet is kun je ook niet uitgeven :no: Dan liever zelf een tandje bij steken :cheers: maar da's wss heel ouderwetsch in deze tijden van melkrobbies, voerrobbies, strontrobbies, kalfdrinkrobbies en dr bovenop een loonwerkert die alles voor je voert en al het landwerk doet terwijl we zelf ondertussen...euh...beetje tussen de koeien rondkoetelen, de loonwerker koffie geven en beetje aan de kont krabben 8) :wink:

Nul euro lukt gewoon niet, daarvoor teveel grond op aftand en ff tussendoor een 6000 kuub wegrijden op afstand wordt m niet. Wel in planning om dus dit jaar loonwerker niet mee laten te maaien, dan maar ff nachtje doorbijten of zelf smorgens ff plat te gaan en zzper verder te laten maaien. Loonwerker rijdt met zijn triple niet harder dan 10 km per uur, zelf rijden we 13 met 6 meter dus hakken we bijna net zoveel gras af per uur. 175 euro per uur moet die tripletrekker wel gas geven...
Maar.... zoals gezegd melk ik zelf niet, dus moeten de uren ergens anders ingezet worden. Koffie leuten en de kont krabben en ondertussen de bulgaar laten melken kan ook hier niet uit...
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Berjor » ma apr 25, 2016 07:31

loonwerker wat sneller laten rijden dan? 10 per uur is toch wel traag voor zoveel geld/uur, denk dan eerder aan 15-16 per uur als de percelen dat wat toelaten
Berjor

Berichtdoor Henk » ma apr 25, 2016 09:27

jan.nl schreef:
Henk schreef:

Je eigen machines heb je ook niet voor nix Henk,hier stond op gegeven moment midden op de weg ons case je 5150 stil met mestton erachter,platengroep van de aandrijving in gort.Heb de neus vd case in de shovel gehangen en naar huis gesleurd :| hoop dat hij woensdag weer in de benen is :yes:

Klopt Jan. Maar ik investeer alleen als het kan waardoor je gelijktijdig vaak de fiscus dr aan laat meebetalen :cheers:
Nu, vandaag de dag, brengt de melk geen ruk op :no: maar is al het ijzer in mn loods betaald :yes: dus heb ik alleen maar het onderhoud en brandstof. Tis wel zo dat nu met de witte diesel het stuk prijziger is dan voorheen met de rode, terwijl nagenoeg alle loonwerkers hier nog met rooie rijden.

Dus rijk wordt ik er nooit van :no: maar wanneer op een gemiddeld bedrijf maandelijks 7-9 K minder binnen komt is het best wel fijn wanneer je aan je uitgave kant ook kunt schrappen :yes:

Heb vorig jaar wel es voorgerekend dat mn vleugelschaar na 20 jaar dienst omgerkend 3 euro/ ha( dacht ik?) had gekost.
Mn 4 schaar wentelploeg Kverneland is nu 23 jaar oud, heeft > 1000 ha geploegd en verder wat smeervet en slijtdelen gekost. Ding kan nog jaren mee :yes:
Mn ladewagen is ruim 20 jaar oud. Zit nu sleet op de invoerrotor maar kan nog jaren prima functioneren om te grazen :yes:

En nu we toch hopeloos oftopic zijn :oops: Probeer verder te besparen door een flinke voorraad BWB rieten in te slaan a paar euro zodat ik heel dit jaar geen -duur- crosszaad ga kopen. Bespaar ik denk zo paar duizend euro.
Verder niet 2x per jaar de tuinman :oops: is weer dik duizend, veel minder mais zaaien waardoor minder groen land bewerkt hoef te worden, geen maiszaad kopen, in de herfst niet weer alles bewerken en groen maken, en proberen door nog meer vers gras in de koe te douwen aankoopvoer tot een minimum te beperken :yes:

Henk

Berichtdoor jan.nl » ma apr 25, 2016 12:05

Heb vorig jaar wel es voorgerekend dat mn vleugelschaar na 20 jaar dienst omgerkend 3 euro/ ha( dacht ik?) had gekost.
Mn 4 schaar wentelploeg Kverneland is nu 23 jaar oud, heeft > 1000 ha geploegd en verder wat smeervet en slijtdelen gekost. Ding kan nog jaren mee :yes:
Mn ladewagen is ruim 20 jaar oud. Zit nu sleet op de invoerrotor maar kan nog jaren prima functioneren om te grazen :yes:

En nu we toch hopeloos oftopic zijn :oops: Probeer verder te besparen door een flinke voorraad BWB rieten in te slaan a paar euro zodat ik heel dit jaar geen -duur- crosszaad ga kopen. Bespaar ik denk zo paar duizend euro.
Verder niet 2x per jaar de tuinman :oops: is weer dik duizend, veel minder mais zaaien waardoor minder groen land bewerkt hoef te worden, geen maiszaad kopen, in de herfst niet weer alles bewerken en groen maken, en proberen door nog meer vers gras in de koe te douwen aankoopvoer tot een minimum te beperken :yes:

Henk (y) dit wordt je beste jaar ooit :wink:
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Henk » ma apr 25, 2016 13:29

:lol: Zelfs dan nog niet :mrgreen:

Henk

Berichtdoor Henk » ma apr 25, 2016 13:44

Heb de 'bespaardiscussie ' hierheen verplaatst viewtopic.php?f=6&t=3887&start=390

Kan het hier weer verder over 3x daags melken

Henk

Berichtdoor Wim R » ma apr 25, 2016 13:59

Henk schreef: Heb de 'bespaardiscussie ' hierheen verplaatst viewtopic.php?f=6&t=3887&start=390

Kan het hier weer verder over 3x daags melken

Vlug klaar met discussie met 25 ct :idea:
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Henk » ma apr 25, 2016 14:28

Ben benieuwd of KBJ nog 3x daags melkt.

Henk

Berichtdoor jvt » ma apr 25, 2016 17:49

Berjor schreef:loonwerker wat sneller laten rijden dan? 10 per uur is toch wel traag voor zoveel geld/uur, denk dan eerder aan 15-16 per uur als de percelen dat wat toelaten

zowieso pakt hij al de mooiste percelen, zeg maar vanaf ha of zes. Moet 13-14 makkelijk kunnen, zo hard rij ik zelf ook. Heb hierover al discussie gehad, maar reed niet harder want was niet goed voor materiaal :oops: :oops:
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Sander » ma apr 25, 2016 20:11

Henk schreef:Ben benieuwd of KBJ nog 3x daags melkt.

koeienboerjannes?????
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken