Tepelvoering

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Tepelvoering

Berichtdoor ngrootoonk » zo jul 29, 2007 19:59

Welke tepelvoeringen worden er gebruikt (siliconen,rubber) ? En wordt er gekeken naar de gemiddelde speenlengte en heeft deze waarneming betrekking op de keuze van de juiste tepelvoering :?:
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor BST » zo jul 29, 2007 20:39

We gebruiken hier tepelvoeringen die gemaakt zijn van een mix van natuurlijk- en synthetisch rubber. Volgens mij heeft speenlengte niet zoveel te maken met keuze van tepelvoering, eerder speendikte. Gewoon kijken of de spenen droog zijn als de klauw onder de koe vandaan komt. Ik meet het vacuum ook wel eens tijdens het melken in de kop van de tepelvoering. Deze moet laag zijn (ongeveer 10 % van de melkleidingvacuum). Als dat vacuum te hoog is gebruik je waarschijnlijk tepelvoeringen die te groot zijn.
Liberalism: The triumph of emotions over common sense.
BST

Beroep: Herdsman
Interesses: Koeien, heel veel koeien

Berichtdoor ngrootoonk » ma jul 30, 2007 09:36

Hoe meet je de vacuum hoogte in de kop van de tepelvoering :?:
ngrootoonk

Berichtdoor Koets » ma jul 30, 2007 09:57

ngrootoonk schreef:Hoe meet je de vacuum hoogte in de kop van de tepelvoering :?:

met een naald + vacuummeter :roll:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Re: Tepelvoering

Berichtdoor Koets » ma jul 30, 2007 21:30

ngrootoonk schreef:En wordt er gekeken naar de gemiddelde speenlengte en heeft deze waarneming betrekking op de keuze van de juiste tepelvoering :?:

wat een onzin btw om naar de GEMIDDELDE speenlengte te kijken :? ...want geen 1 koe/ weinig koei heeft de ''gemiddelde'' speenlengte in je veestapel....ofwel; de tepelvoering zal haast nooit goed zijn qua afmetingen :idea:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor blogfan » ma jul 30, 2007 22:55

Wie heeft ervaring met vierkante voeringen en vooral hoe zijn de ervaringen
wij hebben ze (die van heemskerk ) in de robot zitten (galaxy)
melken zeer snel maar ik heb koeien of beter kwartieren die niet leeg zijn of raken
anders moet ik wel zeggen dat de slotgaten er goed blijven uitzien
blogfan

Beroep: koeienboer

Berichtdoor ngrootoonk » wo aug 01, 2007 10:27

Goed Koets denk dat speenlengte niet het belangrijkste is om naar te kijken maar zoals Stef al aan gaf is het wel belangrijk om te kijken naar de speendikte. De boxen zijn allemaal aangepast de afgelopen jaren omdat de koeien groter zijn geworden. Is het dan niet verstandig om de tepelvoeringen ook eens aan te passen aan de huidige koeien, want als ik naar de meeste vaarzen kijk zijn de spenen wel dun en klein :!:
ngrootoonk

Berichtdoor Henk » wo aug 01, 2007 11:46

ngrootoonk schreef: want als ik naar de meeste vaarzen kijk zijn de spenen wel klein :!:

Ja, daar fokken jullie zelluf toch op :roll: :?: Geef mij die echte spenen van de monti maar :yes: Blijf ut melkstel hangen zonder vierkantige of driehoekige voeringen... :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor gerard s » wo aug 01, 2007 12:08

die vorm hebben ze toch alleen maar omdat het minder belasting van de speen geeft ( Zeggen ze )
gerard s

Berichtdoor Henk » wo aug 01, 2007 16:03

Theoretisch klop ut tuurluk nie he.... :roll:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Pieter Assen » do dec 27, 2007 20:38

heeft iemand silcone tepelvoering uitgeprobeert? en werkt het. gaan ze langer mee? hoe is het celgetal? mastitis ? slotgaten? melksnelheid? besparingen?
tijd voor wat zonnescijn
Pieter Assen

Beroep: veehouder
Interesses: knooien

Berichtdoor Erik S. » do dec 27, 2007 21:54

Hebben hier gewoon rubberen tepelvoering, we gaan in nieuwe stal met siliconen.
Puur vanwege dat ze langer mee gaan, ofwel goedkoper en scheelt je tepelvoeringen vervangen en dat is ook een godskolere werk van heb ik jou daar :roll: :lol:

Heb met studie genoot er over gehad, die waren aantal jaren van rubber naar silicone gegaan.
Rubber deden ze half tot max 1 jaar mee, siliconen een goede 3 jaar
Celgetal geen verschil mastitis en slotgaten netzo
Melksnelheid van dat mogelijke verschil hadden ze nooit gehoord en ook niet zelf ondervonden (denk pers. dat dat ook niet het meest relevante er aan is)
Besparing, 100% duidelijk, per melkstel 150€ duurder?!?!?! (please correct me want weet het niet zeker dat bedrag)
maar gaat ruim 3x zolang mee

maargoed, heb zelf geen ervaring er mee verder, en hij was nogal positief zoals je kan lezen.... :roll:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Dolph » do dec 27, 2007 22:08

Wij melken nu ongeveer 1 jaar met siliconen tepelvoering en morgen gaan ze er allemaal uit en komen er weer gewoon de rubberen tepelvoering in!!

In 1 jaar tijd 45 moeten vervangen!! :evil: Dit omdat deze kleine scheurtjes vertoonden in de beker... Gelukkig hebben we gratis nieuwen gekrege voor vervanging van de kapotte. :)

Melkmachine man zei dat er vast iets wat mis was gegaan tijdens met maken van de onze's... Heb ik niks an!! Heb ook wel positiefe verhalen gehoord, maar ik ben ze spuugzat zeg maar.

Hebben nu 3 apparaten rubberen ingedaan om ff te proberen en bevalt al beter. De rubberen slurpen veel minder. :yes: Maar zijn met onderhangen iets lastiger omdat ze wat stugger zijn. Dat wordt wel beter...

Verder geen veranderingen gehad met betrekking tot: celgetal, slotgaten enz...
Dolph

Beroep: Melkveehouder
Interesses: ja

Berichtdoor Thomas2000 » do dec 27, 2007 23:00

Ik heb altijd begrepen dat de voordelen klein zijn. Ze zijn ong 3 keer zo duur en gaan 3 keer langer mee, mis je alleen de rente, maar je moet ook 2 keer extra vervangen.
Thomas2000

Beroep: ...

Berichtdoor Anton » do dec 27, 2007 23:14

rubber schijnt iets sneller te melken, ik heb er nu ook weer rubber in voor mijn gevoel iets minder lucht zuigen melksnelheid iets hoger 5% ze draaien nu al weer ruim een maand :roll: ik moet ze weer bijna vervangen. :oops:
Anton

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien en alles daaromheen

Volgende

Keer terug naar Koe en melken