Tepelvoering

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Tepelvoering

Berichtdoor Richt » do dec 21, 2017 12:24

als tepelvoering niet past gewoon kijken wat gemiddelde grootte is (heb je meet dingen voor) en dan evt groter of kleinere tepelvoering erin ?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Flyinghollander » do dec 21, 2017 13:22

Hier elke maand, 1.5 uur werk totaal.
Flyinghollander

Berichtdoor Roderick » do dec 21, 2017 16:26

Tepelvoering vervangen is altijd K#T werk :x
Toch zolang als het bij sommige duurt hoeft ook weer niet.
Hier 2 man 1 uur voor een dubbel 10
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Davy » do dec 21, 2017 17:05

als je enkel de tepelvoeringen vervangt gaat dat idd sneller. Maar bij mij betekent tepelvoeringen vervangen alle klauwen uit elkaar halen (delaval harmony), dus deksel afschroeven, grote o-ringen erafhalen, trechter eruit, voeringen uit de bekers halen, enz. Vervolgens word alles grondig gereinigd, dus tot het er nieuw uitziet. Nieuwe voeringen erin en alles terug in elkaar. Ik vervang ineens ook de korte pulsatieslangetjes. Touwtjes van de afname worden ook allemaal nagekeken op slijtage en eventueel vervangen. Spoeljetters worden ook uit elkaar gevezen en gereinigd. Al bij al een heel karwei, maar dan ben je wel weer een hele tijd gerust. Ik vind niets zo vervelend als een storing tijdens het melken dat te voorkomen had kunnen zijn. Alles wat ik hierboven beschrijf deed onze delaval dealer in het begin ook, en dan krijg je onderhoudsrekeningen waar je van achterover valt. Nu doen hun enkel jaarlijkse meting, en vervanging van membranen in pulsators en dichting van melkpomp, en nazicht vacuümpomp (waarbij ik help). jaarlijkse rekening zit hier nu op 694€ (2X8 visgraat, 8 jaar oud) dus excl tepelvoeringen. Was in begin 2200€(ook excl voeringen), dus dat geld heb dan wel snel verdiend in mijn ogen :yes:
Davy

Berichtdoor poekske » do dec 21, 2017 17:06

Hou je door een rotsklus een flinke som geld in de beurs (y)
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Roderick » do dec 21, 2017 17:18

Harmony klauwen zijn ook echt klote dingen. In alle opzichten (n) :x
Melken slecht, en ook nog eens klote dingen om te onderhouden.
Heb ze zelf ook gehad, hopeloos systeem om tepelvoering te vervangen.
Pulsatie slangetjes worden hier vervangen wanneer ze kapot gaan.
De meeste pakken we wanneer we tepelvoering vervangen, de rest wanneer ze kapot gaan.

Klauwen uit elkaar halen om te reinigen doen we nooit :oops: .....is niet nodig, en er is eigenlijk ook helemaal nix om uit elkaar te halen.
Spoeljetters idem dito
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Richt » do dec 21, 2017 17:28

ik vind ze juist heel goed melken :oops:

Wat heb jij nu dan ?
Richt

Berichtdoor Henk » do dec 21, 2017 18:29

Wij ook kleine 20 jaar tot volle tevredenheid gemolken met Harmony :yes: Zijn lekker lichte klauwen (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Berjor » do dec 21, 2017 19:16

harmony plus klauwen hier gehad. Vond het rommel voor bij een zij aan zij te melken. Onhandige dingen veel te groot en inderdaad ingewikkeld voor tepelvoeringen. Nu sinds 3 jaar gewone simpele gea klauwen (y)
Berjor

Berichtdoor M H » do dec 21, 2017 19:23

Roderick schreef:Tepelvoering vervangen is altijd K#T werk :x
Toch zolang als het bij sommige duurt hoeft ook weer niet.
Hier 2 man 1 uur voor een dubbel 10

sinds ik met milkrite molk, ging vervangen tepelvoering ook veel sneller. heb bij hun nl simpel tangetje gekocht. was het zo gepiept. en stuk minder klote werk als voorheen/ en natuurlijk emmer met loeiheet water voor nieuwe voering. en melkstel effe weken. scheelt ook veel spierpijn dag later
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor W.A » do dec 21, 2017 19:26

Vandaag ook even staan te werken op de tepelvoeringen.. verdeeld over 2 dagen goed te doen. 50 standen. Gea silicone. Kunnen we met gerust hart de kerstdagen in ..

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Davy » do dec 21, 2017 21:27

Berjor schreef:harmony plus klauwen hier gehad. Vond het rommel voor bij een zij aan zij te melken. Onhandige dingen veel te groot en inderdaad ingewikkeld voor tepelvoeringen. Nu sinds 3 jaar gewone simpele gea klauwen (y)

toen wij onze 50° visgraat kochten, raadde onze dealer ons de harmony plus af, omdat die idd te breed is om tussen de achterpoten van sommige koeien door te steken. Wij melken al 28 jaar met harmony melkstellen (wel met volledig roestvrijstalen bekers) en tot grote tevredenheid (y)
Davy

Berichtdoor Fryske melker » do dec 21, 2017 23:37

Gebruik de Harmony melkklauwen met Milkrite tepelvoeringen met kopbeluchting. Voldoet prima, droge en verschrompelde tepels na het afnemen van het melkstel.

Dat eruit en erin doen van tepelvoeringen is ook niet zo'n probleem. Met een botte schroevendraaier wip je ze er zo uit. Om ze er weer in te doen, leg ik de melkklauw op de borst, zet de tepelvoering scheef in het gat en met de schroevendraaier druk je de tepelvoering er zo in.
Fryske melker

Berichtdoor Richt » vr dec 22, 2017 09:38

Berjor schreef:harmony plus klauwen hier gehad. Vond het rommel voor bij een zij aan zij te melken. Onhandige dingen veel te groot en inderdaad ingewikkeld voor tepelvoeringen. Nu sinds 3 jaar gewone simpele gea klauwen (y)

Die harmony plus heb ik ook heel even geprobeerd, kun je niet gebruiken om via de achterbenen te melken, is een visgraat melkklauw of voor binnen melker waar je van voren melkt.
Richt

Berichtdoor Henk » vr dec 22, 2017 14:23

Richt schreef:

Die harmony plus heb ik ook heel even geprobeerd, kun je niet gebruiken om via de achterbenen te melken, is een visgraat melkklauw of voor binnen melker waar je van voren melkt.

Als er voor een Harmonyklauw geen ruimte is tussen de achterpoten dan is dat systeem gewoon k#t :idea: want dan is je bewegingsruimte gewoonweg heel beperkt. En dat komt precies overeen met hoe wij van achteren melken hebben ervaren.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken