Tepelvoering

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Tepelvoering

Berichtdoor Berjor » vr dec 22, 2017 14:39

als je nooit met een andere klauw in een zij aan zij gemolken hebt, is het inderdaad een goede klauw. Iets is altijd goed, tot je iets beter geprobeert hebt :lol:
Berjor

Berichtdoor JG ten Kate » vr dec 22, 2017 16:06

Richt schreef:
Berjor schreef:harmony plus klauwen hier gehad. Vond het rommel voor bij een zij aan zij te melken. Onhandige dingen veel te groot en inderdaad ingewikkeld voor tepelvoeringen. Nu sinds 3 jaar gewone simpele gea klauwen (y)

Die harmony plus heb ik ook heel even geprobeerd, kun je niet gebruiken om via de achterbenen te melken, is een visgraat melkklauw of voor binnen melker waar je van voren melkt.

Waarschijnlijk heb je dan smalle hakkige koeien. Melk hier ook met Harmony plus in zij aan zij en geen probleem om ze tussen achterbenen door te krijgen. Houd met stierkeuze ook al jaren rekening met beenstand achteraanzicht .

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JG ten Kate

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien

Berichtdoor Richt » vr dec 22, 2017 16:53

JG ten Kate schreef:
Richt schreef:
Berjor schreef:harmony plus klauwen hier gehad. Vond het rommel voor bij een zij aan zij te melken. Onhandige dingen veel te groot en inderdaad ingewikkeld voor tepelvoeringen. Nu sinds 3 jaar gewone simpele gea klauwen (y)

Die harmony plus heb ik ook heel even geprobeerd, kun je niet gebruiken om via de achterbenen te melken, is een visgraat melkklauw of voor binnen melker waar je van voren melkt.

Waarschijnlijk heb je dan smalle hakkige koeien. Melk hier ook met Harmony plus in zij aan zij en geen probleem om ze tussen achterbenen door te krijgen. Houd met stierkeuze ook al jaren rekening met beenstand achteraanzicht .

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jup, overgenomen koeien zitten veel hakkige koeien tussen, eigen fokkerij minder.

Henk, die Harmony (ronde klauw) past goed, Harmony Plus is een breede trapeze form klauw, heel andere vorm als de normale oude Harmony, heb ook met ronde SAC, GEA en GM klauwen achterlangs gemolken, daar niet van.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Henk » vr dec 22, 2017 19:04

Kheb in mn vorige melkstal 7 jaar met de gewone Harmony gemolken, In de nieuwe melkstal de Harmony Plus. Ideaal die lichte klauwen in je klauwen (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arno » za dec 23, 2017 13:43

:shock: :lol: :lol: :lol: Word weer steeds sterker hier ,rekening houden met fokkerij voor een zij aan zij :shock: :lol: ,ik denk dat er in de hele US in geen 15 jaar een melkstal gebouwd is die geen zij aan zij is :idea: en ik kan je garanderen dat de meeste bedrijven hier niet specifiek fokken op beenstand van achter gezien :lol:
Zijn hier geswitchted van visgraat naar melken door achterbenen en wil nooit meer terug :no: makkelijker en sneller aansluiten ,makkelijker en sneller voorbehandelen ,veel veiliger met nieuwe vaarzen en ,in het geval van een melkstal ,veel kortere afstanden te lopen.
Visgraat rotors ,zoals henk ,zijn ook een thing of the past natuurlijk ,beetje net als de open tandems die in de 80iger jaren zo populair waren ,dingen nemen veel teveel ruimte in ,je zit opgesloten aan de binnenkant dus kunt er niet ff snel uitstappen om laatste koe te halen ,en veel teveel hekwerk.
(die visgraat rotors waren vroeger natuurlijk schitterende dingen om in te melken maar tijden veranderen nou eenmaal)
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Henk » za dec 23, 2017 14:56

Arno schreef:Visgraat rotors ,zoals henk ,zijn ook een thing of the past natuurlijk ,beetje net als de open tandems die in de 80iger jaren zo populair waren ,dingen nemen veel teveel ruimte in ,je zit opgesloten aan de binnenkant dus kunt er niet ff snel uitstappen om laatste koe te halen ,en veel teveel hekwerk.
(die visgraat rotors waren vroeger natuurlijk schitterende dingen om in te melken maar tijden veranderen nou eenmaal)

Klopt wel ja. Laval hiero verkoopt vooral botjes, daarna zij aan zij en een enkele (buiten)rotor.
Dat opgesloten zitten klopt niet trouwens. Om de stand heb je een doorloophek :yes: en ja :yes: net als je eruit wil staat er vaak net een vast hek voor je neus :mrgreen: maar dan nog ben je in een paar seconde in de wachtruimte :yes:

Punt is dat verreweg de meeste binnenmelkers een uitgang maakten richting tanklokaal/machineruimte. Ik snapte dat nooit zo. Ik wilde er juist aan de kant van de wachtende koeien uit.
En meer hekwerk...ik kan alleen de Texaspoort bedenken :yes: , een prachtige uitvinding (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Berjor » za dec 23, 2017 16:07

ik heb natuurlijk ook niet gezegd dat het heel moeilijk was met de harmony plus in een zij aan zij te melken. Dat ging natuurlijk ook wel. Enkel met een gewone wat smallere simpele melkklauw gaat het nog net iets beter. Melken hier trouwens al 33 jaar in een zij aan zij dus...
Berjor

Berichtdoor Corjan » za dec 23, 2017 16:34

Gisteren nog een rotor zien draaien. 86 stands buitenmelker 1 man sloot aan en ruim 600 koeien int uur. Kan je wel vergeten met een visgraat :yes:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » za dec 23, 2017 17:32

Prachtig ik heb wel medelijden met die melker
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor hendrik83 » za dec 23, 2017 18:14

Corjan schreef:Gisteren nog een rotor zien draaien. 86 stands buitenmelker 1 man sloot aan en ruim 600 koeien int uur. Kan je wel vergeten met een visgraat :yes:

Dat is elke 6 seconden een koe aansluiten :shock:
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor Corjan » za dec 23, 2017 19:02

Nog iets sneller zellufs. Melkstal stond nog een keer stil en zaten ze koffie te leuten :yes: Als ik aant timen was dan was het net onder de 5 seconden per koe. Maar na elke groep schoven ze door. Dus een krappe 45 minute en dan een plekkie op schuiven. Waren met 6 man bezig (y)
Corjan

Berichtdoor Arno » za dec 23, 2017 19:08

Wat deejje die andere 5 dan allemaal :?:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor hendrik83 » za dec 23, 2017 19:37

Klaar staan met doekjes om de melker het zweet van zijn hoofd te vegen
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor boer pieter » za dec 23, 2017 19:57

Is 100 per man dus
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Corjan » za dec 23, 2017 20:08

1tje bietje aanvoeren , 1 man pre dippen 1 man voostralen 1 man schoonvegen 1 man aansluiten en 1 man post dippen en een man beetje rondjes kuieren
Corjan

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken