sealen van spenen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

sealen van spenen

Berichtdoor karst-jan » wo nov 21, 2007 21:49

heej wat vinden jullie van het sealen van spenen :?: :)
(dat is het dichtstoppen van spenen tijdens de droogstand doormiddel van een soort prop in de speen)
daar stop je dus een droogzetter in en dan sluit je de speen af met die seal. ik heb gister een bijeenkomst gehad bij de veearts.
daar vertelden ze dat het matitus en celgetal met 50% naar beneden ging
dat is natuurlijk niet helemaal waar maar ik denk toch wel fors.
wat denken jullie er van en heeft er iemand ervaring mee :?:en wat is het verschil in celgetal en wat is jullie celgetal nu?
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Arno » wo nov 21, 2007 21:56

As ze (orbeseal van pfizer) nog steeds dezelfde waardeloze injektoren dr voor hebben zouk er ver vandaan blijven.
Dingen hadden een veel te dikke tip waardoor je meer kwaad dan goed doet.
Verder vonk ze te duur en t is een xtra handeling waarmee je ook weer de kans loopt dat je per ongeluk viezigheid :evil: in t speen stopt.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor crey » wo nov 21, 2007 22:32

wij willen niet meer zonder orbeseal. wij hebben het 2maand gebruikt en toen zijn wij er even me gestopt om we het te duur vonden en na 3dagen zat er nog rommel bij de melk, toen hebben we twee maanden niet gebruikt maar toen kregen wij twee koeien met kalven uieronsteking toen zijn wij weer begonen maar wij doen nu met 1 spuit 2 kwartieren.
kosten ongeveer 3.75 euro
crey

Interesses: koeien

Berichtdoor karst-jan » wo nov 21, 2007 22:34

het kost bij onze veearst 12,50 per koe volgens mij
maa je kan dus met 1 spuit 2 kwartieren?
en krijg je dan geen besmetting of valt dat wel mee
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor crey » wo nov 21, 2007 22:56

eigelijk niet maar wij doen dat wel anders zit die rommel na 6 melkingen nog in de melk.
crey

Interesses: koeien

Berichtdoor auke » wo nov 21, 2007 23:11

ben sinds een maand gebruiker van Orbeseal bij koeien die 8 weken droogstaan. Had daarvoor nl 2 koeien met mastitis die 3 speen zijn geworden. Met ordbeseal nog geen last gehad
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor pieterv » wo nov 21, 2007 23:19

Alle koeien die hier droog gingen kregen orbeseal ingedrukt! Tis inderdaad een extra handeling, het kost wat geld en er zit idd na 3-5 dagen zelfs :shock: nog van die brokjes orbeseal tussen de melk maar het "product" heeft wel z'n werking! Veel minder last van mastitis dan voorheen! Momenteel ga ik het nog effe verder gebruiken. Nu ja, ik moet dit jaar (einde van de week) maar 7 koeien meer droogzetten en dan is't terug gedaan tot mei met droogzetter's induwen! :idea:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Deense boerin » do nov 22, 2007 09:15

Wij gebruiken ook standaard Orbiseal. Moet je natuurlik niet gebruiken op koeien met een verhoogd celgetal, want je stopt de speen wel dicht. Er kunnen geen bacterien meer in, maar dan ook niet meer uit. Hygienisch werken is dan ook heel belangrijk. 1 injector voor iedere speen, spenen goed ontsmetten en we gebruiken handschoenen. Het is wel zaak dat de koe goed droog is gezet, ofwel niet meer dan 10/15 liter geeft, anders werkt het namelijk niet altijd. Je kunt het ook gebruiken in combinatie met anti-biotica, maar dan ben je dubbelop bezig (vooral wat de kosten betreft). Wij zijn er erg tevreden over.
Deense boerin

Beroep: melkveehoudster
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » do nov 22, 2007 09:32

Sealen is de zoveelste kostprijsverhoging die hoogproduktief vee behoeft.... :roll: Ben benieuwd wa het volgende is... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor pieterv » do nov 22, 2007 09:35

Henk schreef:Sealen is de zoveelste kostprijsverhoging die hoogproduktief vee behoeft.... :roll: :wink:

Het sealen hoeft niet he Henk. Het is geen verplichting. Soms moet je gewoon eens iets proberen. Uw dikke olifanten :oops: :oops: kunnen ook een verhoogd celgetal hebben, melk uitliggen en problemen krijgen! Misschien praat je binnen enkele jaren anders als je't zelf moet proberen! :idea: :oops: :oops:
pieterv

Berichtdoor Henk » do nov 22, 2007 09:40

pieterv schreef:
Henk schreef:Sealen is de zoveelste kostprijsverhoging die hoogproduktief vee behoeft.... :roll: :wink:

Uw dikke olifanten :oops: :oops: kunnen ook een verhoogd celgetal hebben, melk uitliggen en problemen krijgen!

Eeje onmunige Belg :evil: Kheb ginne olifanten im stable :no: en melk uitliggen doen alleen die magere Togethermietjes waardoor ze in de melkstal nxx meer hebben :no:

Henk

Berichtdoor pieterv » do nov 22, 2007 09:42

Nou ja, akkoord, maar kan wel zijn dat jij binnenkort dan eens een TANG moet kopen om de melk der uit te knijpen! Nou, dan heb ik toch effe liever da de melk der vanzelf uutkomt dan dak die dikke olifanten hun melk der moet uitknijpen omdat ze zo taaimelks zijn! :roll: :oops: :oops:
pieterv

Berichtdoor Henk » do nov 22, 2007 09:53

Een tang :shock: :shock: :shock: :?: Wrom een tang :?: De spenen zijn dik zat om met de hand te vatten :!: En Gij een pincet sekers voor uw Togethernippeltjes :?:

Henk

Berichtdoor pieterv » do nov 22, 2007 09:56

Een tang Henk; om de melk der uit te knijpen omdat ze zoooo taaimelks zijn! En ik heb hoofdzakelijk DELTA-mietjes, en geen TOGETHER-mietjes! :lol: Ik heb maar 1 together-1stekalfs die korte spenen heeft! That's all!

Nou ja, 't is de discussie nie waard! Het ging hier over SEALEN VAN SPENEN!
pieterv

Berichtdoor auke » do nov 22, 2007 10:00

heeft nix met mietjes te maken maar met de werking van de droogzetter. 8 weeks is op het laatst niet zo effectief meer
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Volgende

Keer terug naar Koe en melken