Verticale melktank buiten de stal?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Berichtdoor marcel.dk » di apr 01, 2008 21:32

Henk V schreef:onze voorkoeler is kapoet, maar de melk is binnen 10 min na het melken koel dus veel nut heeft dat ding nie :idea:
:shock: melk je zoo traag :shock:
marcel.dk

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Arno » di apr 01, 2008 23:48

Tank buiten staan zeker :lol: :lol: :lol: :lol: :wink:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Vie » wo apr 02, 2008 03:48

@ marcel, kom maar helpe zullen we zien hoeveel rondjes je het volhou :lol:

@ arno, en nou naar bed jong, tis mooi geweest zo :wink:
Vie

Berichtdoor dutchcowboy » wo apr 02, 2008 11:18

Misschien een domme vraag maar als zo'n tank buiten staat krijg je dan geen problemen dan de melk aanvriest als de vorst s winters flink doorknijpt?

Tijdens het melken zal dit geen probleem zijn maar als zo'n tank gekoeld wordt naar 4 graden en vervolgens een halve dag in de vorst staat lijkt me die kans wel aanwezig? Maar misschien is het wel zo goed geisoleerd dat dat niet gebeurt?
dutchcowboy

Berichtdoor Erik S. » wo apr 02, 2008 13:48

alle melktanks zijn al dubbelwandig, misschien als je alle extremen er op zet hoge lucht vochtigheid, -20 en veel convectie dan zou het theoretisch misschien mogelijk zijn etc. etc.

maybe usa boy's met ervaring hier over???
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Corjan » wo apr 02, 2008 14:06

Er staan hier een paar tanken met de kont naar buiten :idea: , en het kan hier verrekte koud zijn :twisted: Eigenlijk nooit gehoord van problemen :no:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Arno » wo apr 02, 2008 14:19

Nee ,kdenk datut wel heeeeel xtreme zou moette zijn om een tank van buiten naar binnen te bevriezen.
Zijn ind. dubbelwandig met een heel dotje iso. dr tussen.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Thomas2000 » wo apr 02, 2008 15:27

Met het verschil dat er daar de dag rond melk instroomt. Hier in NL is dat niet zo vanzelfsprekend.
Thomas2000

Beroep: ...

Berichtdoor Erik S. » di apr 08, 2008 10:23

[b]VRAAG[/b]

Ik zoek de richtlijnen betreffende kwaliteits eisen etc. die door bijv. RFF aan melktanks worden gesteld?

Dus de richtlijnen waar een tank uberhaupt aan moet voldoen
Erik S.

Berichtdoor Koeienboer Jannes » ma jul 14, 2008 18:57

Goedkeuring voor DeLaval silotank

DeLaval heeft een oplossing voor het bemonsteren van een verticale silotank, waardoor de tank ook in Nederland geplaatst mag worden.
Het bemonsteren was tot op heden een lastig punt bij verticale melkkoeltanks.
DeLaval heeft hiervoor een oplossing bedacht. klik hier voor meer...
Koeienboer Jannes

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Berichtdoor Robbert » wo jul 16, 2008 22:51

Koeienboer Jannes schreef:Goedkeuring voor DeLaval silotank

DeLaval heeft een oplossing voor het bemonsteren van een verticale silotank, waardoor de tank ook in Nederland geplaatst mag worden.
Het bemonsteren was tot op heden een lastig punt bij verticale melkkoeltanks.
DeLaval heeft hiervoor een oplossing bedacht. klik hier voor meer...

delaval heeft er al stuk of 70 verkocht geloof ik, er draaien er een paar? markelo? in combinatie met robots??dacht ik. en er stond een artikel in de vee en gewas van afgelopen zaterdag.

De richtlijnen voor een tank buiten heb ik wel erik moet je die hebben? bericht maar even.

Een rmo chauffeur moet binnen zijn monster kunnen tappen, daarom is er aan de silotank een alkoof gemaakt. Deze (meter of 2 hoog en 1 breed dacht ik) steekt zeg maar naar binnen. Binnen moet dus een kleine ruimte gecreeerd worden voor spoelautomaat, filters, wasbak en etc.
In de alkoof is van binnenuit de tankuitloop gemaakt. Ook is hier een monsterkraan voor de rmo man.

Zuivel is nog niet echt happig op deze tank aangezien je tijdens et monsteren van een liggende tank de melk met het oog kan beoordelen, bij een silotank van 15000 liter moet hij eerst 4,5 meter omhoog.

bij ons thuis de tekeningen klaar voor 2 vms-en aan de kopsekant en de silotank naast de zijgevel. Dan is de grootste afstand nog geen 25 meter.

een bijkomend voordeel schijnt de zijn dat de melk eerder gekoeld kan worden door het kleinere bodemoppervlak, het roerwerk zit onderin. Doordat er met de robot kleine hoeveelheden melk tegelijk komen is dit een goede combinatie.
Robbert

Interesses: Meerdere

Berichtdoor Erik S. » do jul 17, 2008 12:28

@Robbert, bij ons is geen interesse meer in een silotank, liggende tank was is in onze situatie goedkoper.

Ben ruim jaar geleden ook al bij delaval geweest met klein clubje boeren die interesse hadden in een silo tank, daar kwam toen ook duidelijk naar voren dat het voor een robot in combi met voorkoeler een interessant systeem is.
Echter bij grote capaciteit's melkstal wordt het koelen vanwege die kleine oppervlakte een probleem.
Meko heeft hiervoor de onderste (halve?) meter van de zijwant ook vol gegooit met verdampings platen. deze gaan aan zodra er voldoende melk in de tank zit. Grote nadeel is dat je dan 2 koel agregraten nodig hebt :!:

Bij volledig nieuwbouw is een tanklokaal vaak geen slecht idee, maar met name bij bestaande bebouwing kan een silotank veel kosten schelen vanwege het niet hoeven bouwen van een tanklokaal
Erik S.

Berichtdoor melkchauffeur » do jul 17, 2008 12:53

Robbert schreef:Een rmo chauffeur moet binnen zijn monster kunnen tappen, daarom is er aan de silotank een alkoof gemaakt. Deze (meter of 2 hoog en 1 breed dacht ik) steekt zeg maar naar binnen. Binnen moet dus een kleine ruimte gecreeerd worden voor spoelautomaat, filters, wasbak en etc.
In de alkoof is van binnenuit de tankuitloop gemaakt. Ook is hier een monsterkraan voor de rmo man.

Zuivel is nog niet echt happig op deze tank aangezien je tijdens et monsteren van een liggende tank de melk met het oog kan beoordelen, bij een silotank van 15000 liter moet hij eerst 4,5 meter omhoog.

De tweede alinea had je in de eerste al ontkracht, of ik begrijp je verkeerd?
Er zit verschil tussen gelijk HEBBEN en gelijk KRIJGEN
Afbeelding
melkchauffeur

Beroep: RMO-chauffeur
Interesses: zeer divers

Berichtdoor Robbert » do jul 17, 2008 14:21

melkchauffeur schreef:
Robbert schreef:Een rmo chauffeur moet binnen zijn monster kunnen tappen, daarom is er aan de silotank een alkoof gemaakt. Deze (meter of 2 hoog en 1 breed dacht ik) steekt zeg maar naar binnen. Binnen moet dus een kleine ruimte gecreeerd worden voor spoelautomaat, filters, wasbak en etc.

De tweede alinea had je in de eerste al ontkracht, of ik begrijp je verkeerd?

bedoel ermee dat de rmo man niet meer bij het mangat komt, alleen in de alkoof. Mangat zit namelijk bovenop. Vanuit de zuivel zien ze graag dat de melk ook met het blote oog wordt beoordeeld tijdens het leeghalen.
Robbert

Interesses: Meerdere

Berichtdoor Erik S. » do jul 17, 2008 21:07

bedoel ermee dat de rmo man niet meer bij het mangat komt, alleen in de alkoof. Mangat zit namelijk bovenop. Vanuit de zuivel zien ze graag dat de melk ook met het blote oog wordt beoordeeld tijdens het leeghalen.

hier is NL tamelijk uniek in :lol:

Van de koeltank fabrikanten al vernomen dat de NL'se fabrikanten weinig in zijn voor vernieuwing op dat vlak :roll:
Erik S.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken