melkwijze

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

melkwijze

Berichtdoor Heuvel » vr dec 26, 2008 17:20

Hoi,

Momenteel wordt er bij ons op het bedrijf van melker veranderd.
De oude melker molk heel veel koeien extra uit (handbediening aan en het apparaat nog ff naar beneden drukken om de laatste liters eruit te krijgen....(goed voor de laatste liters en celgetal))
De nieuwe melker wil dit niet gaan doen/doet dit niet...(zegt dat de koeien er aan wennen en dat het te veel tijd kost)
wat vinden jullie hier van???
Heuvel

Re: melkwijze

Berichtdoor Koets » vr dec 26, 2008 17:31

De nieuwe melker heeft volkomen gelijk.... Het zal de koeien wel even omschakelen kosten maar op lange termijn ben je stukken beter uit. Die ouwe melker had je het al lang af moeten leren. Als hij geregeld met een blauw oog aan kwam zetten dan probeerde hij het vast ook bij zn vrouw :oops: :oops:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Johannes » vr dec 26, 2008 18:08

Ik kijk zelf helemaal nergens naar, behalve dat ze hun normale tijd doen, en ik geloof niet dat de koeien dr wat van krijgen :no:
Maar als je melker bent moet je je aanpassen aan de werkwijze op het bedrijf, aan jou dus :!: :idea:
Geluk is gelul met een k.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Henk » vr dec 26, 2008 18:28

Nieuwe melker heeft gelijk :yes: Koeien wennen dr an ajje ze gaat namelken door de klauw naar beneden te drukken.
Na een tijdje melken ze steeds slechter uut en kujje steeds langer op die klauw hangen.

Ervaring mee :?: Jazeker wel :yes:

Toen wij in 1980 verhuisden gingen we gelijktijdig over van de grup naar de ligboxenstal.
Nogal wa mastitis int begin gehad en mn vader en oom die indertijd de zooi runden, bleven ook maar aant koeien namelken; zowel machinaal as ok daarna emmers vol met de hand namelken... :?
Op een gegeven moment zei iemand van de rijksvoorlichtingsdienst dazze dr accutt mee mosse stoppen, want aangezien ik int weekend da nooit deej, wisse de koei helemaal nie meer hoe't scheide... :no:

Van de een op de andere dag mee opgehouden (y) (y) scheelde een half uur melken per keer, minder sores en weer ut plezier trug int melken (y) (y) :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor auke » vr dec 26, 2008 18:38

mn oudste broer heeft een poosje bij de bedrijfsverzorging gemolken. 1 boer had een paar klinkers in de melkstal liggen, die zette die op het apparaat van een trage koe. Maar bij sommigen moesten er al 2 klinkers op....

kijk voor de lol eens naar de instelling van de automatische afname. standaard staat die op 250 ml oid, ik melk al jaren op 450 en gaat heel goed. scheelt ook tijd btw
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Vie » vr dec 26, 2008 19:35

Hier op stond ie op 400 ml, en op advies van een snuiter zijn we dat eens gaan verhogen. Elke keer 100 ml erbij, zag je de melk wat zakken de eerste dagen, daarna weer omhoog. Hij zei dat moet je blijven doen totdat ie niet meer omhoog komt, en dan op de een na laatste afstelling laten staan. Bij de 900 ml verloren we wat melk, dus op 800 ml laten staan. Scheelde melktijd t.o.v de 400 ml :idea: :yes:
Vie

Berichtdoor Koets » vr dec 26, 2008 20:09

Henk V schreef: Scheelde melktijd t.o.v de 400 ml :idea: :yes:

Kun je een beetje inschatten hoeveel :?:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Vie » vr dec 26, 2008 20:12

Kweet nie meer :no: Maar je kon merken dat t melken wat sneller ging en dat de koei de melk sneller lieten schieten :idea: Bij 3x daags mag ie denk ik ook hoger als bij 2x ofnie :?: K meen dat het John was die zei dat ie em op een afnamelimiet van 1 liter had staan :idea:
Vie

Berichtdoor auke » vr dec 26, 2008 21:15

johm had hem op 1 pound staan en das bij 3x daags en kan ut wat meer lijden dan bij 2 keer per dag
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor ngrootoonk » vr dec 26, 2008 21:15

Hier op 650 cc bij 2x daags melken:!:
??
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor boer pieter » vr dec 26, 2008 21:18

hier van 250 naar 500 gegaan en we melken een 15 min sneller met meer melk maar dat heeft ongeveer een w2eek geduurt
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor ngrootoonk » vr dec 26, 2008 21:21

boer pieter schreef:hier van 250 naar 500 gegaan en we melken een 15 min sneller met meer melk maar dat heeft ongeveer een w2eek geduurt

In 1 keer overgestapt van 250 naar 500, of dit in stapjes gedaan :?:
??
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor john verhaar » za dec 27, 2008 02:02

auke schreef:johm had hem op 1 pound staan en das bij 3x daags en kan ut wat meer lijden dan bij 2 keer per dag

Als jullie het over mij hebben,bij ons staat de afname op 2,2 lbs oftewel 1kg :idea:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Vie » za dec 27, 2008 02:37

Henk V schreef: K meen dat het John was die zei dat ie em op een afnamelimiet van 1 liter had staan :idea:

Dat zei ik :yes:
Vie

Berichtdoor postma friesland » za dec 27, 2008 05:42

Misschien hier ook weln idee, de afname staat voor mn gevoel afgesteld op tot de laatste drup leegmelken. en het duurt dan dus ook een eeuwigheid.
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Volgende

Keer terug naar Koe en melken