Robotmelken: de waarheid, en niks dan de waarheid DEEL 2

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken: de waarheid, en niks dan de waarheid DEEL 2

Berichtdoor Corjan » zo jan 17, 2010 17:53

Henk schreef:
Roderick schreef:
Dat de AB boys er langer over doen, vin ik nie gek :arrow: vreemde stal, vreemde koeien, en totaal geen routine met zo'n stal. :no: :no:

Kweenie hoe ut int noorden is maar hier moeten de AB-ers MINIMAAL 2uur schrijven :idea: (n) Anders xxtra toeslag (n)
Dus hep het heel geen zin om sneller dan 2 uur te mellukke voor zillie... :no:

In die 2 uur ken je ze ook meer laten doen dan alleen melluken :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor nestor973 » zo jan 17, 2010 18:19

Dat zeg jij dan Roderick, maar even een 2x10 of 2x12 testen is op één dag gedaan. En
geloof me, ik heb er in genoeg gestaan. Niet thuis maar dan elders, maar voor zo'n
melkstal maakt dat niet uit. Had ik zo'n melkstal in mijn stal gepoot, dan kosste hij niet
alleen minstens evenveel, ik moest er ook nog eens het werk in doen. En goedkoper in
onderhoud? hallo ? met 24 melkmeters en 24 ik-weet-niet-wat-er-nog allemaal kapot kan
gaan. Een robot kan je niet even 'gaan proberen' omdat dit een 24uurs proces is dat je
een aantal dagen/weken/maanden moet meemaken om het écht te gaan snappen.

En ik ga er van uit dat het botje doet wat ik van hem wil. Een medewerker is hier gewoon
niet te vinden en is ook wel eens ziek of heeft een slechte dag. Ik mag er niet aan denken :evil:

En geloof me , als ik er helemaal alleen voor sta, dan is in die 90 minuten ook nog mijn jongvee
gevoerd, kalfjes gehad etc.. ik heb alvast geen 15minuten nodig om die 150m2 grote
melkstal proper te krijgen. :no: Magoed, ik laat het er maar bij want blijkbaar zullen
er altijd wel anti-robot mannen blijven blijkbaar....

Roderick schreef:Allemaal prima Nestor..........maar jij hep natuurlijk nooit in een ECHTE melkstal gemolken, alleen in een oud aftands, low capacity, ondiep putje.....waar 6 koeien motten staan, waar der eigenlijk maar 5 in kunnen.
Tja dat kun je natuurlijk ook nie echt vergelijken. :no:
Er is maar 1 man opt forum die dat wel kan, en dat is Kees van Loon..........heeft botje gehad, en melkt nu in een ECHTE melkert.....dus brand maar los Kees. :mrgreen:

Blijft het feit, dajje botjes mot vergelijken met goeie melkstal, met een avondmelker.
Kost net zoveel aan jaarkosten, en minder kans op storing of whatever.
Kwa arbeid ben je dan ook zeker nie slechter uit, terwijl je putje toch nog steeds dubbel zolang mee gaat, en nie zo veel kost in aanschaf. :idea:
En ga nou aub nie vergelijken met een 40 stands buitenmelkert. :no: :roll: :roll:

BTW.....Robbert, hier worden 100 koeien opgehaald, boxen schoon gemaakt, gemolken en melkstal schoongemaakt, binnen de 90 minuten. :yes: :idea:

Das 1 persoon, en dan ben ik ook nog nie eens zo'n snelle melkert. :no: :oops:
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor nestor973 » zo jan 17, 2010 18:20

Corjan schreef:Of een robot werkt hoeven we nie te gaan emmeren :no: De boer, das in 99% van de gevallen de storende of werkende factor :yes: .....Nog maar een keer een robot moet je gewoon LATEN werken :idea: :yes:

voila 8)
nestor973

Berichtdoor Arie » zo jan 17, 2010 20:32

Roderick schreef:Blijft het feit, dajje botjes mot vergelijken met goeie melkstal, met een avondmelker.
En 3 x daags melken :?: Dan dus geen avondmelker, maar middag en nacht melker :)
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor martin b » zo jan 17, 2010 20:34

Henk schreef:
Roderick schreef:
Dat de AB boys er langer over doen, vin ik nie gek :arrow: vreemde stal, vreemde koeien, en totaal geen routine met zo'n stal. :no: :no:

Kweenie hoe ut int noorden is maar hier moeten de AB-ers MINIMAAL 2uur schrijven :idea: (n) Anders xxtra toeslag (n)

hier ook, laat je ze toch de tuin schoffelen als ze eerder klaar zijn, of de stoep aanvegen :mrgreen:
martin b

Berichtdoor Arie » zo jan 17, 2010 20:38

martin b schreef:
Henk schreef:
Roderick schreef:

hier ook, laat je ze toch de tuin schoffelen als ze eerder klaar zijn, of de stoep aanvegen :mrgreen:
Hmmm... nog ff en et trauma wak overgehouwe heb van stagelopen komt weer bovendrijven. Denk je s'avonds wat eerder thuis te willen zijn, dus ff tijdens melken een paar stappen harder, na melken stomme boer: "hmmm... et is nog wel vroeg, je kan vast nog wel ff de pinken gaan tellen". Gevolg: nog later thuis dan anders :evil:
Arie

Berichtdoor snelhaas » zo jan 17, 2010 21:45

Volgens mij is dat niet alleen jouw trauma maar een normaal beeld. Ik durf wel te stellen dat wanneer je de werknemert een kwartier eerder naar huis laat gaan in jouw tijd. hem koffie en op tijd een warme hap in z'n mik drukt dat je dat altijd :!: terug krijgt. Het resulteerd in personeel wat meedenkt. Dat is heel veel waard. IK heb voornamelijk ervaren wat het kost als personeel (scholieren, stagelopers ect.) niet meedenkt. Kost meer energie dan wanneer je het zelf zou doen :? :?
snelhaas

Beroep: melkveehouder
Interesses: zand

Berichtdoor Roderick » zo jan 17, 2010 21:47

nestor973 schreef:En goedkoper in
onderhoud? hallo ? met 24 melkmeters en 24 ik-weet-niet-wat-er-nog allemaal kapot kan
gaan.

Solly Nestor, maar we zitten nu in ons 9e jaar met deze melkstal......en buiten het normaal onderhoud hep ik nog geen kosten aan melkmeters/printplaten/koeherkenning gehad (afkloppen :oops: :oops: )
Dat normale onderhoud zit in de 2250 eurie jaarkosten die ik hep aan mijn melkstal....(ook tepelvoering zit daar bij). :yes:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor zwolle » zo jan 17, 2010 21:49

Da´s meer dan de normale onderhoud kosten van 1 robot :roll:
koud zat !
zwolle

Interesses: ontiegelijk veul

Berichtdoor kasé » zo jan 17, 2010 22:03

zwolle schreef:Da´s meer dan de normale onderhoud kosten van 1 robot :roll:

Hoeveel is dat dan?
happy Christmas
kasé

Interesses: al around the farm

Berichtdoor Arie » zo jan 17, 2010 22:51

kasé schreef:
zwolle schreef:Da´s meer dan de normale onderhoud kosten van 1 robot :roll:

Hoeveel is dat dan?
Rustig maar, rustig maar, rustig maar ... rustig ademhalen ... hij zei 1 robot :lol:
Arie

Berichtdoor maistro » zo jan 17, 2010 23:09

das trouwens wel erg scherp :shock: vertel :?:
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Hans van Bergen » ma jan 18, 2010 10:24

De kosten dat blijft het grote taboe. En het werken met personeel. Verreweg de meeste boeren hebben zelf nooit nergens gewerkt.
Zo sloeg Johm Verhaar wat door in met zijn inleiding in NL. Hij ziet ook rasverschillen tussen mensen qua werken. Zal meevallen denk ik. As je simpel slecht betaald werk aanbied trek je eenvoudig denkende mensen. Als da illegale buitenlanders zijn zijn die vaak wat intelligenter en meer bereid hun denkwerk in te zetten. Immers zij hebben ondernemingszin getonnd door naar een ander land te gaan. Ze hebben dus sowiezo capaciteiten. En ze hebben meer te verliezen. Locals zijn thuis in hun eigen netwerk en tussen hun eigen familie.
Ook was John erg verbaasd da as je 50 koei minder moe melken da da dan net zo lang duurt. :roll: Tis tuk maar een paar% en as je uren door melkt ist tuuk best fijn ast ff iets minder snel kan. Die ruimte wordt dan ff genomen. Kost ms 0.0001 cent per kg melk.

Snel terug naar de kosten. Nestor moest net zo veel betalen voorn 2 x 12 as voorn bot. Is al zeer de vraag wa je met 90 koei met een 2 x 12 moet maar zoveel hoeft die echt nie te kosten :no: Verders kun je een 2 x 12 weer verkopen en een galaxy bot nie :no:

Maar goed 3300 euro per maand had ik zo ff snel berekend. 5% rente. 250.000 gedeeld door 10.5 is 25000 gedeeld door 12 is ongeveer 2000 euri pro monat. +250 gedeeld door 20 =12500 per jaar is ongeveer duuzend in de maand. Nog wa onderhouderbij is 33000 euro per maand. Rentekosten dalen onderhoud en aanpassingen aan de tijd stijgen. Reacties graag.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor nestor973 » ma jan 18, 2010 10:36

Enige wat ik mij vraag in stel, een 2x12 melkmachine is misschien wel een gewild object,
maar zoveel zal er toch niet van komen. En galaxy's worden , net als andere robot's, wel
degelijk nog doorverkocht om elders te gaan melken.

En ik nam toch geen 2x12 als voorbeeld voor 90 koeien?
nestor973

Berichtdoor nestor973 » ma jan 18, 2010 10:42

Hans van Bergen schreef:Maar goed 3300 euro per maand had ik zo ff snel berekend. 5% rente. 250.000 gedeeld door 10.5 is 25000 gedeeld door 12 is ongeveer 2000 euri pro monat. +250 gedeeld door 20 =12500 per jaar is ongeveer duuzend in de maand. Nog wa onderhouderbij is 33000 euro per maand. Rentekosten dalen onderhoud en aanpassingen aan de tijd stijgen. Reacties graag.

Ik neem aan 33000 per jaar, mag ik hopen 8) Toch nog altijd zeer fel overdreven .
160.000/10.5 = = ~15200 /12 = 1266/maand . onderhoud tss 2500 en 3000 in mijn geval (inc tepelvoeringen en slangen)
is 250€ per maand bij is een goeie 1400 € en geen 2750€/maand :shock:
nestor973

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken