geleidbaarheid meting

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: geleidbaarheid meting

Berichtdoor Erik S. » vr jan 09, 2009 12:10

maar hoe doen robotters dat bij mastitis gevallen waarbij geen vlokken maar alleen een waterige spul uit het kwartier komt :?:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Anton » vr jan 09, 2009 13:27

die koe staat meestal al op de lijst van koeien die niet naar de robot komt dus gewoon scherp opletten als je tussen de koeien door loopt.
met geleidbaarheid kun je de vlokken wel voor zijn maar dan moet ik drie keer per dag achter de pc het lijstje langsscannen en dan begint het wel heel erg op werken te lijken :oops: :wink:
Anton

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien en alles daaromheen

Berichtdoor Richard B » vr jan 09, 2009 14:47

Anton schreef:die koe staat meestal al op de lijst van koeien die niet naar de robot komt dus gewoon scherp opletten als je tussen de koeien door loopt.
met geleidbaarheid kun je de vlokken wel voor zijn maar dan moet ik drie keer per dag achter de pc het lijstje langsscannen en dan begint het wel heel erg op werken te lijken :oops: :wink:

ik dacht dat de meeste robot boeren de geleidbaarheid checken en dan de desbetrefende koeien in een vroeg stadium aanvallen met uiermint en andere homepatische injectoren :arrow: en dan weer gaan mee die banaan
Richard B

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Corjan » vr jan 09, 2009 14:53

Richard B schreef:zoals ik nu begrijp werkt het bij de robot ook nie echt perfect want die gaan pas controleren bij vlokken op het filter :roll:het is pas intresant als je het vroegtijdig kunt opsporen :yes: dus is mijn conclusie in een gewone melkstal een forse investering waar je nie veul aan hebt :no:

Ik denk dat het juist wel goed werkt :!: Een vals allarm wil nog niet zeggen dat de koe niks had :!: Soms zie je dat een koe een vehoging heeft voor een paar dagen en het dan weer normaal is. Waarschijnlijk heeft de koe zelf korte metten met mastitus gemaakt. Als je alle koeien steeds zou kontroleren ben je zelfs eerder, maar is een beetje zinloos tijdverdrijf. Heb het wel eens gedaan, nix aan de hand denk je dan, en een paar dagen later hadden ze het wel. Coli en clebsiela koeien zijn altijd lastig ook met een melkstal. Ik heb het idee dat het op gaat spelen net na de melking en koeien die je tussen de melkingen door vindt (melkstal) genezen het beste. Kheb 3 jaar geleden lopen vechten met clebsiela en vond koeien in de koppel die 4-6 ervoor goed gemolken waren zonder hoge geleidbaarheid en produktie daling. Hoe later je ze vind hoe moeilijker ze genezen :? Gelukkig kun je coli en clebsiela koeien van 621.3 meter herkennen :yes:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Richard B » vr jan 09, 2009 14:58

Corjan schreef:
Richard B schreef:zoals ik nu begrijp werkt het bij de robot ook nie echt perfect want die gaan pas controleren bij vlokken op het filter :roll:het is pas intresant als je het vroegtijdig kunt opsporen :yes: dus is mijn conclusie in een gewone melkstal een forse investering waar je nie veul aan hebt :no:

Ik denk dat het juist wel goed werkt :!: Een vals allarm wil nog niet zeggen dat de koe niks had :!: Soms zie je dat een koe een vehoging heeft voor een paar dagen en het dan weer normaal is. Waarschijnlijk heeft de koe zelf korte metten met mastitus gemaakt. Als je alle koeien steeds zou kontroleren ben je zelfs eerder, maar is een beetje zinloos tijdverdrijf. Heb het wel eens gedaan, nix aan de hand denk je dan, en een paar dagen later hadden ze het wel. Coli en clebsiela koeien zijn altijd lastig ook met een melkstal. Ik heb het idee dat het op gaat spelen net na de melking en koeien die je tussen de melkingen door vindt (melkstal) genezen het beste. Kheb 3 jaar geleden lopen vechten met clebsiela en vond koeien in de koppel die 4-6 ervoor goed gemolken waren zonder hoge geleidbaarheid en produktie daling. Hoe later je ze vind hoe moeilijker ze genezen :? Gelukkig kun je coli en clebsiela koeien van 621.3 meter herkennen :yes:

coli blijft natuurlijk een apart verhaal :roll: zo lopen ze de melkstal uit ,niks aant handje en 3 uur later liggen ze me ruim 40 gr koorts in de box :(
Richard B

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Corjan » vr jan 09, 2009 15:04

tobbert schreef:Ik dacht dat Klebsiëla een zaagselziekte was, en niet voorkwam bij zandboxen. :?: :?:

Klopt :yes:

:arrow: De beste behandeling is een kogel dwars door de kop :idea:
:arrow: En het probleem heb ik toen opgelost door de zaagsel uit de boxen te scheppen en heb er ZAND in gegooid :idea: :idea: :idea: ......probleem in een dag opgelost :idea: :D
Corjan

Berichtdoor arnoud » vr jan 09, 2009 18:15

in mijn a3 zit geleidbaarheid , kleur en celgetalmeting per kwartier
bij acute mastitus bv coli geven alle 3 een forse verhoging-verandering en in combinatie met melkdaling is dat BINGO
de attentielijsten zijn gelukkig alle 3 in 1 lijst in volgorde van melkverlies
want de lijst is bij 110 koeien meestal 15- 20 stuks :alle biestk.van de week,alle koeien die te vroeg afgehaald worden mislukt en penicline koeien kleurattentie
dan zijn er koeien die rond de 60 en andere rond de 80 liggen met de geleidb belangrijk is het verschil tussen de kwartieren
het celgetalmeting geeft 5 catergorien aan dat die van 2naar de 3 bv kan maar dat ie nu 1 morgen 5 dan weer 2 vindt ik raar daar zit 2 milj cellen verschil
dan is ook vaker uitschieters in de kleur of geleidbh maar niet met cel meting en met de melkkontrole vergeleken mist hij erook wel een paar
80% van de attentie kloppen wel maar ik behandel alleen de akute en vaarzen die meer als een week op de lijst staan en de koeien net voor de droogstand
ik geloof dat ik dat celgetalmeter niet nog een x zou kopen de rest is standaard
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor Erik S. » vr jan 09, 2009 20:40

robot fabrikanten bieden nog steeds geen kengetal aan die een waarde vormt op basis van, geleidbaarheid met productie met kleur etc. etc. :?:

Hoor van wat robotboeren met al een aantal jaren ervaring dat dit wenselijk zou zijn, tis kwestie van stukje software :idea:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Thomas2000 » ma jan 19, 2009 10:10

Vind het vreemd dat die robot ze er niet uit pikt. Die meet elke keer elk kwartier en dan kan die het zelf toch ook wel uitzoeken wanneer er iets veranderd?

In melkputten lijkt het me wel werken, maar dan wel icm koeherkenning zodat je in de pc een overzicht heb cq een automatische attentielijst heb.
-=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Thomas2000

Beroep: ...

Berichtdoor Corjan » ma jan 19, 2009 15:10

Nou Thomas ff goed trug lezen :idea: :idea: :idea:

@Erik een kengetal lijkt mij nixx (n) Ja mischien om een lijssie te krijgen met atentie koeien, maar zie liever op wat voor punt (melkdaling) het mis gaat.
Corjan

Berichtdoor Pieter Assen » ma jan 19, 2009 15:24

wij hebben ook geleidbaarheid in de melkstal heb ook een poosje alle koeien eruitgepikt die te hoog hadden en met de cmt test getest vaak zijn er dan van de 10 stuk of 2 die je eruithaalt met de cmt test. wij zijn ermee gestopt kost me teveel tijd
het werkt dus wel maar je loopt echt veel koeien op te zoeken dagelijks :yes:
tijd voor wat zonnescijn
Pieter Assen

Beroep: veehouder
Interesses: knooien

Berichtdoor Thomas2000 » ma jan 19, 2009 15:55

Corjan schreef:Nou Thomas ff goed trug lezen :idea: :idea: :idea:

Maar die robot kan ze toch op het lijstje attentie koeien zetten ipv dajje pas begin te zoeken as er vlokken op het filter zitten.
-=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Thomas2000

Beroep: ...

Berichtdoor pinguin » ma jan 19, 2009 16:11

:shock: ik wil al die rommel niet in mn melkstal in mn melkstal moet ik melken en verder niks. :oops:
gek eigenlijk hoe verschillend mensen daar in zijn. als ik ooit een melkstal ga zetten wil ik alleen weer automatische afname verder helemaal niks. geen toeters en geen bellen. maar ik ben dan ook een slechte manager :mrgreen:
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor Flyinghollander » ma jan 19, 2009 18:12

Toeters en bellen zijn wel handig als je niet zelf melkt 8)
Flyinghollander

Berichtdoor postma friesland » di jan 20, 2009 21:07

Als je zelf niet dagelijks melkt is melkmeting wel handig, maar dan hoeft er van mij niet bij elke stand in de put een dure terminal te hangen. Onder het melken kijk ik er toch niet naar, misschien ook omdat ik eigenlijk nooit met melkmeting heb gewerkt. Als je zelf minimaal 1 keer per dag melkt je kent je koeien dan hoef je echt geen toeters en bellen.
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken