Qlip

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Qlip

Berichtdoor Henk » di jun 15, 2010 09:57

De zin of onzin van Qlip...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Geregeld geen nieuwe blog op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Re: Qlip

Berichtdoor Erik S. » di jun 15, 2010 09:59

Henk schreef:De zin of onzin van Qlip...

:lol: jij hebt dus zojuist de controle gehad :lol:

Nou vertel, of past het beter in de klaagbox';)
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Henk » di jun 15, 2010 10:13

Vanmorgen Qlip controle gehad :idea:
Voor de buitenlanders: dit is een bedrijfs-check om te zien of je er naar handelt om goede melk te leveren :idea:

Qlip dude tjekt vooral rubberen rand onder het mangaatdeksel in de melktank, alsmede de uitloopopening + dop.
Er stond nog een emmertje halfvol water op de wasbak; ff omt hoekie buiten zetten en ook dat puntje is oke...

Voorts checken medicijnopslag. Zorg dat je geen spul over datum hebt :idea:
Hebben ook graag dat je de 'aanprikdatum' opt flesje zet... :?
Ook ff voor zorgen dat droogzetters en mastitisinjectoren in die kast staan, dus ff ophalen uit de melkput :idea:
Dude inspecteert wanneer de medicijnen verstrekt zijn door de vet. Daarna kijkt ie in de medicijnregistratie, of het klopt.
Ik had bv een doos droogzetters staan met nog 4 van de 20 injectoren. Doos was verstrekt door vet op 27-04-2010.
Moet ik in mn registratie aantonen dat ik 4 koeien heb drooggezet :idea:

Vloer en wanden tanklokaal en melkstal moeten glad en schoon zijn :idea:
Ook aantonen hoe je omgaat met penecilinekoeien/biestkoeien.
Let op :!: :arrow: in de toekomst wordt men verplicht antibioticakoeien appart te huisvesten en als laatste te melken :!:
Let op :!: :arrow: melkershandschoenen zijn gewenst, maar (nog) niet verplicht :idea:

Verders controle op fris voer voor het voerhek, schone droge ligplaatsen, hoe ziet het vee eruit, en controle voederopslag :idea:
Eenmaal binnen int kantoor facturen overleggen van al het gekochte voer wat in het rantsoen zit.
Ook beoordeling op netheid bedrijf, ongedierte, huisdieren ( doe deuren van het tanklokaal even dicht voor je controle kijgt!!)

Laatste vooral tegen terrorisme :shock: :shock: ( Bin Lades die een spuitje gif in je tank komt legen) :roll:

Henk

Berichtdoor Erik S. » di jun 15, 2010 10:40

tjah, van die aanbreek data op medicijn potjes en registratie ervan is zelfde als bij AID controle :roll:
En dat aantonen is vrij eenvoudig, staat toch in je management progje :roll:

van dat apart huisvesten van antibiotica koeien en mogelijk verplicht?!?! melkshandschoenen is nieuw :!:
Wat had die kerel daar verder over te melden dan?
Erik S.

Berichtdoor Henk » di jun 15, 2010 11:29

Dat het momenteel wenselijk is dat er handschoenen gedragen worre tijdens melken, en dat het nu wenselijk is dat penecilinekoei as laatste gemolken worden, óók de biestkoei dus :idea:
Men weet dat het niet praktisch is om een appart groepje te maken, drom issut nog vrijwillig, aber men wil het wel gaan verplichten over een jaartje of wat... :yes:

Henk

Berichtdoor Erik S. » di jun 15, 2010 11:41

aan die eisen hoeven we hier niets te veranderen, alleen nog daadwerkelijk die behandelde koeien gaan separeren :roll:
niet om die reden zo gemaakt maar wel omwille die opzet en manier van werken :idea:
kan dr niet zo van wakker liggen dus 8)
Erik S.

Berichtdoor Henk » di jun 15, 2010 12:04

Erik S. schreef:aan die eisen hoeven we hier niets te veranderen, alleen nog daadwerkelijk die behandelde koeien gaan separeren :roll:
niet om die reden zo gemaakt maar wel omwille die opzet en manier van werken :idea:
kan dr niet zo van wakker liggen dus 8)

Wakker liggen niet nee maar ipv door te kenne melken motte am lesten de put uut om wa beesjes de wachtruimte in te jagen, opdriefhek dr weer achter, opdriefhek helemaal naar voren late komme, trug put in...kost je dagelijks zomaar een kwartier wa Erik :idea:

Henk

Berichtdoor Erik S. » di jun 15, 2010 12:19

Henk schreef:Wakker liggen niet nee maar ipv door te kenne melken motte am lesten de put uut om wa beesjes de wachtruimte in te jagen, opdriefhek dr weer achter, opdriefhek helemaal naar voren late komme, trug put in...kost je dagelijks zomaar een kwartier wa Erik :idea:

en dat is dus niet waar :no:
stro hok (dus de biest) en sep hok (dus de antibotica koetjes) zitten naast wacht ruimte en kan ik vlak voor de melkstal de wachtruimte in laten lopen, hoef ik met opdrijf hek niets te doen :wink:

Ervaring tot dus ver leert dat dat zoiets lang geen 15 minuten extra kost per keer melken.
begin maar is met een 3 minuten, dan heb je het wel gehad :yes: :cheers:

Voordeel als het makkelijk melken van bijzondere koeien een aandachtspuntje is in je ontwerp fase :wink: :lol:
Erik S.

Berichtdoor Henk » di jun 15, 2010 12:27

(y) Da hedde slim bekeken Erik :yes:

Henk

Berichtdoor Erik S. » di jun 15, 2010 12:30

Henk schreef:(y) Da hedde slim bekeken Erik :yes:

Tzijn namelijk probleem gevallen die je dagelijkse planning in de soep gooien dus moet je zorgen dat je daar de 'tijds' schade weet te beperken 8)
Erik S.

Berichtdoor pieterv » di jun 15, 2010 12:30

Vergelijkbaar met IKM dus; wat wij hier trouwens al JAREN hebben... :idea:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor boer pieter » di jun 15, 2010 13:57

lijkt dk wel hier gebeurt het door arla
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Vie » di jun 15, 2010 15:34

Henk schreef:Vanmorgen Qlip controle gehad :idea:
Voor de buitenlanders: dit is een bedrijfs-check om te zien of je er naar handelt om goede melk te leveren :idea:

Qlip dude tjekt vooral rubberen rand onder het mangaatdeksel in de melktank, alsmede de uitloopopening + dop.
Er stond nog een emmertje halfvol water op de wasbak; ff omt hoekie buiten zetten en ook dat puntje is oke...

Voorts checken medicijnopslag. Zorg dat je geen spul over datum hebt :idea:
Hebben ook graag dat je de 'aanprikdatum' opt flesje zet... :?
Ook ff voor zorgen dat droogzetters en mastitisinjectoren in die kast staan, dus ff ophalen uit de melkput :idea:
Dude inspecteert wanneer de medicijnen verstrekt zijn door de vet. Daarna kijkt ie in de medicijnregistratie, of het klopt.
Ik had bv een doos droogzetters staan met nog 4 van de 20 injectoren. Doos was verstrekt door vet op 27-04-2010.
Moet ik in mn registratie aantonen dat ik 4 koeien heb drooggezet :idea:

Vloer en wanden tanklokaal en melkstal moeten glad en schoon zijn :idea:
Ook aantonen hoe je omgaat met penecilinekoeien/biestkoeien.
Let op :!: :arrow: in de toekomst wordt men verplicht antibioticakoeien appart te huisvesten en als laatste te melken :!:
Let op :!: :arrow: melkershandschoenen zijn gewenst, maar (nog) niet verplicht :idea:

Verders controle op fris voer voor het voerhek, schone droge ligplaatsen, hoe ziet het vee eruit, en controle voederopslag :idea:
Eenmaal binnen int kantoor facturen overleggen van al het gekochte voer wat in het rantsoen zit.
Ook beoordeling op netheid bedrijf, ongedierte, huisdieren ( doe deuren van het tanklokaal even dicht voor je controle kijgt!!)

Laatste vooral tegen terrorisme :shock: :shock: ( Bin Lades die een spuitje gif in je tank komt legen) :roll:

En kijkt ie ook nog wat er binnen in de koelkast ligt, of et doucheputje schoon is en of je vrouw de juiste bh maat aan heeft :?: :wink:
Vie

Berichtdoor Roderick » di jun 15, 2010 15:48

:lol: :lol: :lol:

Tis allemaal nog nie zo erg, als ze daardoor onderscheidend zouden zijn in de melk, waardoor je buitenlandse zuivel buiten kunt houden, en onze 60% export lekker expensive konden sellen. (y) (y)

Maar die vlieger gaat nie op, dus moeten we weer vanalles bewijzen, laten zien en verdedigen voor de kat zijn k#t. (n) (n)
Kommen bij mich dus helemaal nie meer binnen. :no: :no:
Zolang ze zelluf hunnie rotzooi nie vur mekaar hebben, hoeven ze mij nie de les te lezen. (n)
Ben die overmatige bemoeizucht allang kotsbeu. :yes:
Poort gaat voor hunnie neus dicht, en kunnen schriftelijk in 6 voud een aanvraag voor controle indienen. 8)
Die wordt dan binnen 6-12 maanden beantwoord. :mrgreen:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Erik S. » di jun 15, 2010 16:03

@Roderick, dan is het idd. verstandig om buiten NL je heil te gaan zoeken want die bemoeizucht gaat alleen maar meer worden :!:
Kwaliteits controle is dr wacht maar tot veiligheid (eindelijk) verplicht gaat worden of ARBO :idea:
Erik S.

Volgende

Keer terug naar Koe en melken