Qlip

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Qlip

Berichtdoor Henk » ma aug 06, 2018 08:22

Hookwood Holsteins schreef:Dat is wat er staat in het controleplan Henk. Als ze niet buiten lopen is er twijfel. Maar staat ook nergens op welk tijdstip ze buiten moeten lopen. Collega kreeg hier paar jaar geleden ook controle en toen waren de koeien binnen omdat ze gemolken moesten worden. Keurden ze het ook af in eerste instantie.....

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

:lol: En is er niemand bij RFC die deze absurde bureaucratische waanzin aanpakt :?:
Is overigens wel iets van deze tijd hoor :yes: je staat er bij, keek er naar en dat was het dan wel... :mrgreen:
Toen ik nog molk heb ik bij onze regiomedewerker ooit flink mn gal gespuwd over die theoretische knakkers bij Qlip. Onze regiomedewerker zij toen dat het bekend was dat Qlippers te veel met hun vingertje bij de regel oordeelden maar ook dat ze totaal niet concequent waren :no:
Hij zijn toen dat alle Qlippers een nieuwe trainig zouden krijgen. Maar blijkbaar is er dat bij ongeschoten... :roll:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hookwood Holsteins » ma aug 06, 2018 08:24

Henk schreef:
Hookwood Holsteins schreef:Dat is wat er staat in het controleplan Henk. Als ze niet buiten lopen is er twijfel. Maar staat ook nergens op welk tijdstip ze buiten moeten lopen. Collega kreeg hier paar jaar geleden ook controle en toen waren de koeien binnen omdat ze gemolken moesten worden. Keurden ze het ook af in eerste instantie.....

:lol: En is er niemand bij RFC die deze absurde bureaucratische waanzin aanpakt :?:
Is overigens wel iets van deze tijd hoor :yes: je staat er bij, keek er naar en dat was het dan wel... :mrgreen:
Toen ik nog molk heb ik bij onze regiomedewerker ooit flink mn gal gespuwd over die theoretische knakkers bij Qlip. Onze regiomedewerker zij toen dat het bekend was dat Qlippers te veel met hun vingertje bij de regel oordeelden maar ook dat ze totaal niet concequent waren :no:
Hij zijn toen dat alle Qlippers een nieuwe trainig zouden krijgen. Maar blijkbaar is er dat bij ongeschoten... :roll:
Hier vorig jaar ook controle gehad, ze heeft alleen naar het kavelpad gekeken en daar lag genoeg stront en was het ok

Hookwood Holsteins

Berichtdoor poekske » ma aug 06, 2018 08:43

De ene boer melkt 7000kg een ander 12000. Controleurs zijn net zo verschillend als boeren dus
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor boer pieter » ma aug 06, 2018 10:08

jr zit in hey bestuur :lol:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Talis » ma aug 06, 2018 10:20

Henk schreef:

je vult toch de digitale weidekalender.. daar staat bij mij nu in, dat ze van 6 tot 12 s avonds weiden. is vrij simpel en duidelijk.

Als je gewoon 120/6 weid kun je in de app alleen invullen of je een weidedag hebt of niet.
Talis

Berichtdoor boer pieter » ma aug 06, 2018 10:24

natuurlijk weer een diskussie van niks he ,koeien kunnen overdag beter binnen zijn en s'nachts buiten als die mensen dat niet snappen kunnen ze beter ander werk gaan zoeken :yes: hoeven ze ook niet de heledag kwaaie boeren te bezoeken :roll:
boer pieter

Berichtdoor Arie » ma aug 06, 2018 11:50

Talis schreef:je vult toch de digitale weidekalender.. daar staat bij mij nu in, dat ze van 6 tot 12 s avonds weiden. is vrij simpel en duidelijk.

En bij mij dat ze vandaag en morgen gewoon binnen blijven :roll:
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Henk » ma aug 06, 2018 12:58

Talis schreef:

je vult toch de digitale weidekalender.. daar staat bij mij nu in, dat ze van 6 tot 12 s avonds weiden. is vrij simpel en duidelijk.

Tsja, wie weet had dat vrouwtje uit de boerinnen-app standaard ingevuld dat ze overdag van 9 tot 16 uur weiden en dit niet veranderd toen de koeien op dat tijdstip binnen stonden...

Feit is wel dat de controleurs niet eensluidend zijn :no:
Meestal hadden we dezelfde kerel bij controle, een Limburger. Die was heel soepel met alles en deed niet moeilijk.
Tussendoor es een ijverig grietje gehad die er over viel dat er wat coating was afgeblot van de vloer in de melkstal.
Keer dr op die kerel weer en al wat ie zei was 'sja dat er af en toe iets los kump is niet te voorkomen he' en maakte er geen punt van...

Henk

Berichtdoor Freddy » ma aug 06, 2018 16:37

Talis schreef:
Henk schreef:

Als je gewoon 120/6 weid kun je in de app alleen invullen of je een weidedag hebt of niet.

Laten we nou niet gaan doordraaien in onnodig overdreven administratieve rondslomp.
Verreweg de meeste bedrijven doen ergens in april/mei de koeien voor het eerst naar buiten en houden ze in september/oktober weer een keer binnen. Die halen met gemak hun weidedagen en zou de begin en einddatum moeten volstaan. Als ze dan eens een dag binnne blijven vanwege te warm of te nat, geen enkel probleem. Om nou iedere dag te moeten noteren of je koeien naar buiten zijn gegaan is natuurlijk de grootste onzin.
Bij ons gaan ze standaard in april ergens een keer naar buiten en in het najaar een keer naar binnen. Dat ze zomers buiten lopen is bij ons de standaard! Niet dat ze binnne lopen. Er zijn jaren dat ik 200 dagen haal, en ook wel eens een jaar dat het er misschien maar krap 110-120 zijn, maar dat zijn uitzonderingen.

Feit is dat qlippers op pad gestuurd worden met een afvink lijstje met een stuk of 10 punten. Per qlipper wordt hier flexibeler mee omgegaan. Als ze deze dagen bij mij overdag komen zullen ze oook zien dat de koeien binnne staan. Dus komt bij het punt: lopen de koeien op dit moment buiten, een vinkje bij nee, en is er dus gelijk twijfel, terwijl die beste qlipper achter de stal kan zien dat daar verse stront ligt, dus die koeien wel degelijk nog buiten lopen en er dus helemaal geen twijfel zou moeten zijn.
Freddy

Berichtdoor boer pieter » ma aug 06, 2018 16:48

Gewoon binnen laten is bijna altijd beter voor die 1 euro wou ik die hele gedoe niet hebben
boer pieter

Berichtdoor Jappie » ma aug 06, 2018 20:37

DK zou er een stuk van op knappen als er wat meer koeien buiten liepen :mrgreen:
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Freddy » ma aug 06, 2018 21:46

boer pieter schreef:Gewoon binnen laten is bijna altijd beter voor die 1 euro wou ik die hele gedoe niet hebben

Het merendeel deed al aan weidegang voordat er überhaupt een cent extra voor betaald werd.
Ik weid ook helemaal niet omdat ik daar een premie voor krijg, maar omdat ik denk dat bij onze bedrijfssituatie weiden een beter (financieel) resultaat oplevert.
Al wil ik de premie natuurlijk niet laten liggen...:-)

Maar soms wordt er bij FC en qlip gedacht dat boeren alleen weiden om de premie en dat ze daarom de koeien zo min mogelijk naar buiten doen, maar net genoeg voor de weidepremie.
Freddy

Berichtdoor opelmanta » di aug 07, 2018 08:50

Staat in de brochure van Hookwood hierboven, bewijslast ligt bij de boer. Q-lip hoeft niet aan te tonen dat er niet wordt geweid. Stal ze maar op, kan ik mijn geld terug krijgen.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Henk » di aug 07, 2018 11:14

opelmanta schreef:Staat in de brochure van Hookwood hierboven, bewijslast ligt bij de boer. Q-lip hoeft niet aan te tonen dat er niet wordt geweid.

Dat an sich zet al de toon... :? Er wordt vanuit gegaan dat je de boel flest en toon maar es aan dat het niet zo is... :roll:
Denken vanuit de veehouder/leden ligt ver achter ons...

Henk

Berichtdoor sivert » di aug 07, 2018 19:36

Ik denk dat je ze beter buiten kunt laten lopen als QLip komt. Hercontrole kost ook weer € 250.- en je krijgt een kruisje bij je naam. Paar jaar geleden ook gemier gehad met QLip, hercontrole (iemand anders, die vond het de reden van afkeuren maar flauwekul) en na een paar maand weer controle. Scheelt je een hoop ergernis om te zorgen dat de koeien op het moment van controle buiten lopen. Als de controleur is vertrokken laat je ze gewoon weer binnen.
sivert

Beroep: melkveehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken