Dippen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Dippen

Berichtdoor melker » di okt 15, 2013 18:07

:yes: de Laval :)
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Sander » di okt 15, 2013 19:47

klinkt als duur 8)
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor MarcB » wo okt 29, 2014 15:31

ik ben begonnen met pre dippen. ik merk nu eigenlijk van het moment dat ik er mee begonnem ben dat ik sneller melk. voorheen deed ik 10 koeien voorbehandelen + voorstralen en dan terug van de eerste onderhangen. nu doe ik 5 koeien pre dippen voorbehandelen + voorstralen en dan onderhangen en dan de volgende 5. voorheen kon ik vlot mijn melkstal bijhouden nu staan de koeien op mij te wachten. heeft dat pre dippen zoveel invloed of is het gewoon de veranderde melkwijze.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor jvt » wo okt 29, 2014 15:55

MarcB schreef:ik ben begonnen met pre dippen. ik merk nu eigenlijk van het moment dat ik er mee begonnem ben dat ik sneller melk. voorheen deed ik 10 koeien voorbehandelen + voorstralen en dan terug van de eerste onderhangen. nu doe ik 5 koeien pre dippen voorbehandelen + voorstralen en dan onderhangen en dan de volgende 5. voorheen kon ik vlot mijn melkstal bijhouden nu staan de koeien op mij te wachten. heeft dat pre dippen zoveel invloed of is het gewoon de veranderde melkwijze.

denk de snelheid van onderhangen, Marc. Meen dat het na 45 seconden het beste is, normaal gezien als je 10 voorbehandeld en daarna aanhangt, lukt je dat per koe niet binnen 45 seconden maar gauw een minuut...
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor G.U. » wo okt 29, 2014 20:08

Ben hier al dik een jaar aan het voordippen. Het melken duurt al met al wel langer maar het maakt veel mooier schoon en de spenen blijven er ook mooi soepel en glad bij (y)
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor wit » wo okt 29, 2014 20:22

MarcB schreef:ik ben begonnen met pre dippen. ik merk nu eigenlijk van het moment dat ik er mee begonnem ben dat ik sneller melk. voorheen deed ik 10 koeien voorbehandelen + voorstralen en dan terug van de eerste onderhangen. nu doe ik 5 koeien pre dippen voorbehandelen + voorstralen en dan onderhangen en dan de volgende 5. voorheen kon ik vlot mijn melkstal bijhouden nu staan de koeien op mij te wachten. heeft dat pre dippen zoveel invloed of is het gewoon de veranderde melkwijze.

Je hebt er gewoon een handeling bij en bent dus wat langer bezig om één kant onder te hangen.
Dus de koeien zijn niet sneller maar jij bent wat langzamer. :wink:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor MarcB » wo okt 29, 2014 22:04

Waarom hebben dan mijn twee melkers ook kortere melktijden
MarcB

Berichtdoor G.U. » wo okt 29, 2014 22:26

MarcB schreef:Waarom hebben dan mijn twee melkers ook kortere melktijden

Zou dat niet meer te maken hebben met 5 voorbehandelen en onderhangen ipv 10 pet keer?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor walmark » do okt 30, 2014 03:42

zoals jij het nu doet, Marc, heb ik het ook lang gedaan :yes: maar nu doe ik het toch weer anders 8)
drie keer bij de koeien langs;
1-eerst voorstralen, dan dippen
2-voorbehandelen met schone doek
3-onderhangen, ongeveer 90 seconden na eerste contact (voorstralen)
Bevalt veel beter :yes: niet meer met "vuile" hand schoongemaakte spenen voortralen :? en vooral lang genoeg wachttijd, en absoluut geen blindmelken meer :arrow: minder afschoppen, betere slotgaten (y) en op lange duur vlotter melken (y)
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor kobonde » do okt 30, 2014 07:59

Marc in DK is voordippen niet toegestaan, vanwege kans op residu in de melk, Er zijn wel zeepachtige midelen
die wel zijn toegestaan. Maar die hebben niet het zelfde effect als voordippen met dipmiddel.
Je kan ook na het melken uiervazaline op de spenen smeren heeft het zelfde effect of beter als voordippen.
Wij doen verse koeien wel voordippen na het voorbehandelen krijgen ze lekker zachte spenen van
dat mag wel want die melk lever je niet.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » do okt 30, 2014 08:59

wat een onzin ik spray voor het melken met het zelfde spul als na dippen heb nog nooit gehoort dat dat niet mag
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor h. groothuis » do okt 30, 2014 10:40

volgens mij mag je met dip/spray middelen op jodium basis in NL in ieder geval niet pre- sprayen of dippen :roll: maar in de robot helpt het goed als je cellen wat oplopen :yes: :oops:
h. groothuis

Beroep: veeh/akkb

Berichtdoor melker » do okt 30, 2014 11:51

Heb in Hardenberg op de beurs zo'n spray box bekeken voor automatisch sprayen, het is wel is waar geen dippen maar scheelt ons 1, 5 man uur per dag, iets dergelijks zou je ook nog bij ingang melkstal kunnen zetten heb je er totaal geen werk van (y) Was ook nog wel betaalbaar allen dipmiddel kosten zijn 3 keer hoger dan met dippen, je kan dus ook 3 maal meer verdunnen om op zelfde prijs per behandelde koe te komen :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor karst-jan » do okt 30, 2014 12:38

melker schreef:Heb in Hardenberg op de beurs zo'n spray box bekeken voor automatisch sprayen, het is wel is waar geen dippen maar scheelt ons 1, 5 man uur per dag, iets dergelijks zou je ook nog bij ingang melkstal kunnen zetten heb je er totaal geen werk van (y) Was ook nog wel betaalbaar allen dipmiddel kosten zijn 3 keer hoger dan met dippen, je kan dus ook 3 maal meer verdunnen om op zelfde prijs per behandelde koe te komen :yes:

je kan ook niet dippen of sprayen, is nog veel goedkoper :wink:
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor MarcB » do okt 30, 2014 14:11

boer pieter schreef:wat een onzin ik spray voor het melken met het zelfde spul als na dippen heb nog nooit gehoort dat dat niet mag

zover ik weet ik pre dippen in heel de eu verboden, maar word het oogluikend toegestaan.
ik gebruik een zeep oplossing met jodium in van delaval.
geloof ook dat de verandere voorbehandeling de reden is waarom wij korter zijn gaan melken.
MarcB

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken